۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۴
«برندسازی» حلقه مفقوده تولیدات کشاورزی؛ محصولات تولیدی به نام تهران به کام دیگران
بازار بررسی کرد؛

«برندسازی» حلقه مفقوده تولیدات کشاورزی؛ محصولات تولیدی به نام تهران به کام دیگران

تهران- برندسازی برای محصولات کشاورزی در حالی مورد تاکید تمام مسئولان امر است، که تولیدات کشاورزی و باغی تهران با برند مناطق دیگر صادر می‌شود، حال آنکه تمام ارزش افزوده محصولات تولیدی استان در همان برند بودنش است.

بازار؛ گروه استان‌ها: برندسازی درواقع هویت بخشی به یک محصول یا خدمت به‌منظور بیان تفاوت آن نسبت به محصولات رقبا در بازار هدف است و توسط عقل، منطق، حواس و احساسات مشتریان مورد قضاوت قرار می‌گیرد و سبب می‌شود، تا ارزش‌افزوده برای آن محصول ایجاد شود.

اهمیت و ضرورت برندسازی یا برندینگ این روزها بر کسی پوشیده نیست، فواید برندسازی علاوه بر ارزش‌آفرینی سازمانی می‌تواند، موجب اعتلای فرهنگ یک اجتماع نیز بشود، اما در استان تهران، مانند دیگر مناطق کشور توجه کمتری به برندسازی محصولات تولیدی می‌شود، تا جایی که بسیاری از تولیدات این مناطق به خارج از کشور و یا مناطق دیگری از کشورمان رفته و با برندهای آن مناطق به بازار عرضه می‌شد.

در این گزارش به‌جای خالی برندینگ درزمینهٔ محصولات تولیدی کشاورزی در استان تهران می‌پردازیم و در این زمینه به پسته و طالبی و گرمک ورامین، صیفی‌جات و تولیدات گلخانه‌ای پیشوا، گل‌های شاخه بریده پاکدشت، سیب دماوند، گردو فیروزکوه، شاتوت کن، گیلاس و زردآلو و گوجه‌سبز شهریار، زعفران رباط‌کریم و ... می‌توان اشاره کرد، محصولاتی باکیفیت و طرفداران فراوان که از نداشتن برند مناسب رنج می‌برند.

«برندسازی» حلقه مفقوده تولیدات کشاورزی؛ محصولات تولیدی به نام تهران به کام دیگران

برندسازی می تواند ظرفیت‌ها را شکوفا کند
بارها در این خصوص تأکید شده است، اما همچنان در حوزه عمل نیازمند برداشتن گام‌های اساسی هستیم، معاون سابق هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران که از افراد پیگیر در حوزه برندسازی است و اقداماتی نیز در زمان مسئولیت خود در سمت معاونت اقتصادی استانداری تهران در این خصوص انجام داده است، به خبرنگار  بازار گفت: هرکدام از شهرستان‌های استان تهران ظرفیت‌های مناسبی درزمینهٔ های گوناگون دارند.

محمد امامی امین اضافه کرد: برندسازی هر ظرفیت در استان و کشور و معرفی آن می‌تواند، به فروش و ارزش‌افزوده بیشتر منجر شود و در پی آن شاهد بازاریابی پایدار، کاهش هزینه‌ها و بهره‌وری بالا خواهیم بود و در همین راستا جشنواره‌های متعددی در شهرستان‌ها پایه‌گذاری شد، به‌عنوان مثال جشنواره گیلاس در لواسان، جشنواره عسل در دماوند، جشنواره شاتوت در کن سولقان و ... در راستای همین برندسازی ها بود، که در شهرستان‌های استان راه‌اندازی شد و موردحمایت قرار گرفت.

شیوع ویروس کرونا بسیاری از این جشنواره‌ها را تحت‌الشعاع قرارداد، اما می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب و همکاری و هماهنگی دلسوزان، تولیدکنندگان و مسئولان هر شهرستان به تقویت این برندسازی پرداخت

وی ادامه داد: البته شیوع ویروس کرونا بسیاری از این جشنواره‌ها را تحت‌الشعاع قرارداد، اما می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب و همکاری و هماهنگی دلسوزان، تولیدکنندگان و مسئولان هر شهرستان به تقویت این برندسازی پرداخت

تاکید بر برندسازی محصولات
استاندار تهران نیز برندسازی محصولات کشاورزی و ظرفیت‌های هر شهرستان را از مواردی دانست، که در سند توسعه و آمایش استان و شهرستان‌ها به آن توجه شده است و در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: برندسازی سبب تقویت و توسعه بخش کشاورزی در شهرستان‌های استان تهران می‌شود و در پی آن می‌توانیم، به اشتغال پایدار دست پیدا کنیم.

انوشیروان محسنی بندپی بابیان این‌که برندسازی نه‌تنها یک نوع بازاریابی، بلکه اطمینان بخشی به مشتری محسوب می‌شود، گفت: در دنیای امروز و با توجه به رشد زائدالوصف بازارهای جهانی و افزایش رقابت در این بازارها ناگزیر به برندسازی مؤثر و کارآمد هستیم و گام‌های خوبی نیز در  این زمینه در استان تهران برداشته‌شده و توجه به آن در سند توسعه و آمایش استان تهران نشان‌دهنده همین امر است.

برندسازی نه‌تنها یک نوع بازاریابی، بلکه اطمینان بخشی به مشتری محسوب می‌شود

وی گفت: البته قطعاً این اقدامات و جشنواره‌ها کافی نیست و باید گام‌های مؤثرتری برداشته شود، که بر همین اساس تأکیداتی به مسئولین در حوزه اقتصادی، مدیریت و برنامه‌ریزی در استان و هر شهرستان شده است، به‌عنوان مثال زنجیره صادراتی سیب در استان تهران تنظیم‌شده است، که یکی از مهم‌ترین اهداف آن برندسازی سیب دماوند و استان تهران در بازاری بین‌المللی و جذب مشتری است.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد، که محصولات کشاورزی برخی مناطق استان تهران همچنان از نبود برند مناسب رنج می‌برند، یکی از این محصولات را می‌توان پسته ورامین دانست، که به گفته رئیس جهاد کشاورزی این شهرستان هشت هزار هکتار از اراضی باغات پسته این شهرستان را در اختیار دارد و در این باغات محصولی باکیفیت تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

«برندسازی» حلقه مفقوده تولیدات کشاورزی؛ محصولات تولیدی به نام تهران به کام دیگران

محصولات کشاورزی استان تهران از نبود برندینگ مناسب رنج می برند
رئیس جهاد کشاورزی استان تهران در این خصوص به خبرنگار بازار می‌گوید: پسته ورامین کیفیت بالایی داشته و اغلب به کشورهای دیگر صادر می‌شود، اما خوب است، بدانید، صادرات این محصول نه با نام ورامین، که با برند پسته رفسنجان است، به‌طوری‌که پسته در ورامین پس از پوست‌کنی و خشک شدن، به رفسنجان ارسال‌شده و ازآنجا، با برند رفسنجان به خارج از کشور صادر می‌شود.

پسته ورامین کیفیت بالایی داشته و اغلب به کشورهای دیگر صادر می‌شود، اما خوب است، بدانید، صادرات این محصول نه با نام ورامین، که با برند پسته رفسنجان است، به‌طوری‌که پسته در ورامین پس از پوست‌کنی و خشک شدن، به رفسنجان ارسال‌شده و ازآنجا، با برند رفسنجان به خارج از کشور صادر می‌شود

ایوب فصاحت از تلاش مسئولین ورامین برای تشکیل تعاونی پسته کاران در این شهرستان و فرآوری، برندسازی و صادرات شناسنامه‌دار این محصول باکیفیت خبر داد و افزود: در دماوند و محصول سیب این شهرستان نیز مشکلات مشابه و البته کمتری وجود دارد، که قرار است، یک محصول باکیفیت با نماد و برند دماوند و استانداردهای خاص مورد توجه قرار گیرد، تا شاهد کاهش حداکثری مشکلات کشاورزان و باغداران سیب باشیم.

وی بر برجسته‌سازی هر شهرستان استان تهران با یک محصول کشاورزی تأکید کرد و گفت: در رباط‌کریم کشت زعفران موفقیت خوبی داشته است، اما در سال‌های اخیر زعفران قابل‌توجهی که از اراضی زیر کشت رباط‌کریم برداشت‌شده به خراسان رضوی منتقل‌شده است.

همچنان که شرکت‌ها به مدیریت برند سازمان و کالاهای تولیدی خود می‌پردازند، شهرها و مناطق گوناگون نیز می‌بایست، به برندهای مناسبی برای خود فکر کنند، تا توسط این نگرش به شکل‌گیری مؤثرتر تصاویر ذهنی مخاطبان کمک کرده و بازار فروش مناسبی را کسب کنند. یکی از موارد مهم در توسعه فروش محصولات یک منطقه برندسازی در آن منطقه است، که با تشکیل تعاونی‌ها، حمایت‌های مسئولین و اتحاد تولیدکنندگان میسر خواهد بود.

کد خبر: ۷۶٬۶۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha