۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
شلوغی‌های توخالی بازار شب عید در تهران؛ قیمت‌ها خریداران را فراری می‌دهد
گزارش بازار؛

شلوغی‌های توخالی بازار شب عید در تهران؛ قیمت‌ها خریداران را فراری می‌دهد

تهران- قیمت‌های عجیب و غریب کالاها در حدی است، که به عقیده فروشندگان استان تهران خریداران را فراری می‌دهد. بسیاری از این کسبه معتقد هستند که مشتریان قیمت می کنند و می روند زیرا نقدینگی در نزد مردم وجود ندارد تا خرید کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: بازار شب عید در استان تهران با نزدیک‌تر شدن به آخر اسفندماه هرروز شلوغ و شلوغ‌تر می‌شود و جمعیت قابل توجهی بدون در نظر گرفتن توصیه‌های کرونایی هرروز مراکز خرید حضور می‌یابند، تا لباس نو، میوه، آجیل و آنچه برای ایام تحویل سال مناسب می‌دانند، خریداری کنند.

اما بررسی‌های خبرنگار بازار نشان می‌دهد، که دقیقاً برعکس توصیه‌های بهداشتی مبنی بر اینکه « خریدهای ضروری خود را با حداقل تردد در خیابان‌ها و اماکن شلوغ انجام دهیم. » میزان تردد در بازارها و مراکز تجاری و عرضه کالا بسیار زیاد است، اما میزان خریدها کاهش‌یافته و عملاً قدرت خرید مردم بسیار پایین است.

سیل جمعیت به‌سوی مراکز خرید در شهرهای استان تهران و بازار مرکزی تهران هرروز بیشتر می‌شود، خطوط مترو منتهی به ایستگاه « ۱۵ خرداد» تراکم بیشتری دارد، در شهرهای استان تهران نیز شاهد ترافیک سنگین به‌ویژه در ساعات ۱۶ الی ۲۱ در خیابان‌های منتهی به مراکز خرید هستیم، منع تردد نیز عملاً در شهرستان‌های استان تهران به فراموشی سپرده‌شده است.

مردم قیمت می کنند و می روند
اما یک فروشنده پوشاک در دماوند که خود را « قنبری» در گفتگو با خبرنگار بازار وضعیت بازار شب عید را در عین شلوغی کساد می‌داند و می‌گوید: مردم می‌آیند، قیمت می‌کنند و می‌روند، سال گذشته و در اوج کرونا شبی هفت الی هشت تکه می‌فروختیم، اما امسال از شبی سه الی چهار تکه بیشتر نمی‌فروشیم، یعنی میزان فروش ما نسبت به عید سال قبل که مردم از ترس کرونا به بازارها نمی‌آمدند، کمتر از نصف شده است، امسال حضور در بازار و مغازه‌ها زیاد است، ترس مردم از کرونا تقریباً ریخته اما کسی چیزی نمی‌خرد، یعنی نمی‌توانند، بخرند.

یک متصدی آجیل‌فروشی در جنوب تهران نیز معتقد است، « شلوغی بازار الکی است. » و در این خصوص به خبرنگار بازار این‌گونه توضیح می‌دهد: سال گذشته که عملاً کرونا بازار را کساد کرد، امسال نیز مردم نمی‌توانند، آجیل بخرند، وقتی دو کیلو تخمه، یک کیلو پسته و یک کیلو بادام ۵۰۰ هزار تومان شود، واقعاً آجیل خریدن هم کار سختی خواهد شد، آجیل هم کالایی است، که نمی‌توانیم، آن را زیادتر از حد معمول نگه‌داریم، بو می‌گیرد، مشتری هم نداریم، واقعاً وضعیت سختی شده است.

وی که مالک مغازه خود و از افراد باسابقه بود، ادامه داد: شرایط بازار ادامه کار را برای ما نیز مشکل کرده است، حال مانده‌ام آن جوانی که مغازه‌ای را با این قیمت‌های گران کرایه کرده تا بلکه بتواند، نانی بر سر سفره زن و بچه خود ببرد، چطور در این شرایط تاب می‌آورد

وی که مالک مغازه خود و از افراد باسابقه بود، ادامه داد: شرایط بازار ادامه کار را برای ما نیز مشکل کرده است، حال مانده‌ام آن جوانی که مغازه‌ای را با این قیمت‌های گران کرایه کرده تا بلکه بتواند، نانی بر سر سفره زن و بچه خود ببرد، چطور در این شرایط تاب می‌آورد.

شلوغی‌های توخالی بازار شب عید در تهران؛ قیمت‌ها خریداران را فراری می‌دهد

وضعیت کساد این روزها
این آجیل‌فروش می‌افزاید: سال ها سابقه حضور در بازار را دارم، اما تاکنون در طول تمام این سال‌ها وضعیتی به کسادی دو سه سال اخیر ندیده‌ام، می‌گویند مریضی است، اما مردم به بازار می‌آیند، اما فقط قیمت می‌کنند، کسی قصد خرید ندارد، شاید هم قصد خرید است، اما پولش را کسی ندارد.

وی دلیل این کسادی بازار را نه کرونا بلکه گرانی‌های بی‌رویه و کاهش قدرت خرید مردم می‌داند و می‌گوید: هرکس امروز اندک پول که دارد را نیز برای مخارج ضروری نگه می دارد، ترجیح می‌دهد، چیزهای واجب تر بخرد تا پول برای آجیل بدهد.

صف‌های طولانی مرغ و روغن
در این بین افزایش قیمت عجیب و غریب و کم شدن برخی اقلام مانند روغن مایع، مرغ و گوشت قرمز در بازار شرایط را برای اقشار متوسط و رو به پایین جامعه سخت تر کرده است، روزی نیست، که علی‌رغم شیوع ویروس کرونا شاهد صف‌هایی نباشیم، که در آن افراد با تراکم بالا در صف ایستاده‌اند، تا روغن و یا مرغ دولتی بگیرند.

سال ها سابقه حضور در بازار را دارم، اما تاکنون در طول تمام این سال‌ها وضعیتی به کسادی دو سه سال اخیر ندیده‌ام

این صف‌ها در اقصی نقاط استان تهران دیده می‌شود، یکی از شهروندان رباط‌کریم که به گفته خودش از ساعت ۹ الی ۱۱ صبح در صف خرید مرغ ایستاده بوده تا بتواند یک عدد مرغ باقیمت مصوب دولتی دریافت کند، به خبرنگار بازار می‌گوید: برای دریافت مرغ باید کارت شناسایی ارائه بدهیم، که مبادا دو بار در صف ایستاده و مرغ بگیریم، شکر دولتی هم سخت پیدا می‌شود و بسیاری از اوقات مجبوریم کیلویی ۱۳ هزار تومان شکر بخریم، حال‌آنکه قیمت مصوب شکر هفت هزار و ۳۰۰ تومان است.

شلوغی‌های توخالی بازار شب عید در تهران؛ قیمت‌ها خریداران را فراری می‌دهد

خیار کیلویی ۱۳ هزار تومان
یکی از اهالی بومهن نیز از کمبود و افزایش قیمت روغن گلایه‌مند بود و در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: برای خرید روغن دولتی باید در صفوف طولانی بایستیم، در همین حال به آشناهای خود به‌طور پنهانی و در نایلون به‌طوری‌که مشخص نباشد، روغن می‌دهند، ولی ما مجبوریم در صف بایستیم، آن‌هم اگر نوبت برسد و قبل از رسیدن به ما تمام نشود، دیدن این مشکلات کار سختی نیست، کافی است، در شهر دور بزنید و موارد را ببینید، من نمی‌دانم، چرا مسئولین این مشکلات را نمی‌بینند و چاره‌ای نمی‌اندیشند.

برای خرید روغن دولتی باید در صفوف طولانی بایستیم، در همین حال به آشناهای خود به‌طور پنهانی و در نایلون به‌طوری‌که مشخص نباشد، روغن می‌دهند، ولی ما مجبوریم در صف بایستیم، آن‌هم اگر نوبت برسد و قبل از رسیدن به ما تمام نشود، دیدن این مشکلات کار سختی نیست، کافی است، در شهر دور بزنید و موارد را ببینید، من نمی‌دانم، چرا مسئولین این مشکلات را نمی‌بینند و چاره‌ای نمی‌اندیشند

وی که موسوی نام داشت، از گرانی خیار هم گلایه دارد و می‌گوید: یادم است، چندین سال پیش در میان میوه‌ها برای قرار گرفتن جلوی میهمان به‌جای موز خیار قرار می‌دادند، تا ظرف میوه ارزان‌تر تمام شود، اما اکنون خیار کیلویی ۱۳ هزار تومان را نمی‌دانیم، بخوریم، یا سرمه چشمان کنیم، واقعاً نمی‌دانم، این وضعیت تا کجا قرار است، تداوم داشته باشد، هرسال بدتر از سال قبل می‌شود.

با حقوق ۳.۵ الی ۴ میلیونی نمی‌توان از پس مخارج سنگین عید برآمد
یک پیرمرد ورامینی که تمایلی برای گفتن اسم خود نداشت، به خبرنگار بازار گفت: حقوق بازنشستگی من بین سه و نیم الی چهار میلیون تومان در ماه است، حال شما تصور کنید، به‌عنوان بزرگ‌تر فامیل و کسی که قطعاً منزلش از اولین مکان‌ها برای دیدوبازدید عید است، چقدر باید پول میوه، آجیل، شیرینی، عیدی و ... بدهم.

وی گفت: دو کیلو پسته ۲۶۰ هزار تومان تمام می‌شود، نمی‌دانیم، چطور عید امسال را سپری کنیم، باز سال قبل گرانی بود، اما به دلیل کرونا رفت‌وآمد عید نداشتیم، اما امسال افراد به دیدوبازدید می‌آیند، خدا خودش به ما رحم کند و آبرویمان حفظ شود.

برخورد قاطع با گرانفروش ها/میوه شب عید هفته آینده توزیع می شود
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان این‌که مردم نگران کالاهای اساسی نباشند، اظهار داشت: کالاهای اساسی شب عید مردم به مقدار کافی ذخیره‌شده است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

حشمت‌الله عسگری در خصوص افزایش قیمت‌های بی‌رویه در کالاهایی مانند آجیل و پوشاک و ... هم گفت: درزمینهٔ نظارت بر قیمت‌ها و گران‌فروشی‌ها نیز در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار استان تهران خود اصناف مکلف شدند، که بر این موضوع نظارت داشته باشند.

وی افزود: تعداد گشت‌های نظارتی و بازرسی بر قیمت‌ها در اسفندماه افزایش داشته و قطعاً با هرگونه گران‌فروشی در این زمینه برخورد جدی خواهد شد.

معاون استاندار تهران همچنین از توزیع میوه شب عید از هفته آینده خبر داد و گفت: میوه تنظیم بازار ۱۰ الی ۱۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه خواهد شد.

نگرانی مردم از وضعیت بازار شب عید و گرانی‌ها، آن‌هم در آستانه شب عید و نیز ماه مبارک رمضان وضعیت نابسامانی ایجاد کرده است، مسئولان نیز آن‌قدر وعده‌های بدون عمل داده‌اند، که اظهار نظراتشان نه‌تنها در آرامش بازار تأثیری ندارد، که به هرج‌ومرج بیشتر منجر می‌شود، و اخباری از قبیل « فروش مرغ بالاتر از نرخ مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان» بیش از این.ه خبر باشد، به طنز می‌ماند، چراکه خرید مرغ باقیمت مصوب تنها خوابی است، که تعبیر ندارد.

کد خبر: ۷۶٬۶۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha