۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
کمترین اتکا به بودجه نفت در سال‌های اخیر
وزیر نفت مطرح کرد

کمترین اتکا به بودجه نفت در سال‌های اخیر

زنگنه، وزیر نفت گفت: دو طرح ملی وزارت نفت شامل طرح توسعه میدان آذر و طرح پترو پالایش کنگان با سرمایه‌گذاری ۲.۶ میلیارد دلاری به بهره برداری رسید.

به گزارش بازار، بیژن نامدار زنگنه در مراسم بهره‌برداری از این طرح‌ها که با حضور رئیس جمهور و به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد با بیان اینکه این دو طرح بسیار مهم در استان ایلام و عسلویه بوشهر اجرا شده است افزود: با توجه به سیاست دولت مبنی بر اولویت بهره‌برداری از میدان‌های مشترک نفت و گاز و تعهد وزارت نفت در این دوره مبنی بر تعیین و تکلیف و توسعه همه میدان‌های مشترک، تا پایان دولت به جایی می‌رسیم که همه این میدان‌ها یا مانند پارس جنوبی به بهره‌برداری در وضع مطلوبی رسیدند و یا اینکه با وجود همه تحریم‌ها، صاحب قرارداد و پیمانکار شدند و در حال فعالیت هستند.

وی اضافه کرد: هم اکنون در همه میدان‌های مشترک در وضع مناسبی در مقایسه با همسایگان هستیم از جمله اینکه در میدان‌های نفتی غرب کارون ظرفیت تولید ما از ۷۰ هزار بشکه به ۴۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

وزیر نفت گفت: در طرح میدان آذر که تا پیش از این توسعه‌ای نداشت و تولید در حد صفر بود، قراردادی در قالب بیع متقابل با یک شرکت ایرانی در سال ۹۱ منعقد شد و پیشرفت آن در خرداد ۹۲ حدود ۶ درصد بود.

زنگنه افزود: این طرح در دو مرحله اجرایی شد، مرحله نخست تولید ۳۰ هزار بشکه بود که در اردیبهشت ۹۶ عملی شد و مرحله دوم آن تولید ۶۵ هزار بشکه بود که این ظرفیت در دی ماه امسال محقق شد، به همین دلیل تولید انباشتی از این میدان تا این لحظه به ۳۶ میلیون بشکه رسیده، یعنی می‌توان گفت هزینه ۱/۶ دهم میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در توسعه این طرح، اکنون به دست آمده است.

زنگنه گفت: در طرح میدان آذر تکمیل زنجیره ارزش پیش بینی شده است، به این معنا که گاز همراه تولید میدان که گاز ترش است پس از جداسازی به مرکز جمع آوری گاز دهلران منتقل می‌شود که بناست به همراه دیگر گازهای موجود در این منطقه در واحد در حال ساخت ان جی ال ۳۱۰۰ جمع آوری شود، یعنی در این واحد این گازها شیرین‌سازی و جداسازی می‌شود، بخشی از گازها به عنوان گاز طبیعی به شبکه می‌آید و بقیه به عنوان خوراک یک واحد پتروشیمی یک میلیون تنی در حال احداث در منطقه دهلران مصرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح بعدی که امروز افتتاح شد طرح پتروپالایش کنگان در منطقه عسلویه و در کنار پالایشگاه مرحله ۱۲ پارس جنوبی است گفت: قرار ما این بود امسال ۱۷ واحد پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۱۱/۴ میلیارد دلار و ظرفیت ۲۵ میلیون تن به بهره‌برداری برسد که طرح پتروپالایش کنگان با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلار دوازدهمین طرح پتروشیمی است که امسال به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت تولید سالانه آن سه و نیم میلیون تن است.

وزیر نفت افزود: این طرح در زنجیره تولیدات پتروشیمی به عنوان طرح مادر تولیدکننده خوراک است و با بهره‌برداری از این طرح و طرح‌های باقی مانده تا پایان امسال، ظرفیت تولید خوراک به ۱۱/۲ دهم میلیون تن می‌رسد.
زنگنه گفت: ارزش فروش سالانه تولیدات طرح پتروپالایش کنگان حدود یک میلیارد دلار است که تا زمان بهره‌برداری از صنایع پایین دستی، مایعات آن صادر می‌شود و اتان تولیدی از این واحد به مصرف پتروشیمی‌های مستقر در عسلویه می‌رسد.

وی افزود: همچنین امروز عملیات اجرایی یک طرح پتروشیمی بسیار بزرگ آغاز می‌شود که این طرح از ابر طرح‌های پتروشیمی است و برای مرحله اول آن دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده است.

کد خبر: ۷۶٬۶۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha