۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
۲ نیمه متفاوت معاملات جهانی در هفته گذشته
با رفت و برگشت قیمت نفت و مس رقم خورد؛

۲ نیمه متفاوت معاملات جهانی در هفته گذشته

معاملات هفته گذشته بازار جهانی در دو نیمه متفاوت سپری شد. تا میانه هفته شاهد رکوردشکنی نفت و مس بودیم اما در روز پایانی هفته ورق برگشت و بخشی از این رشد از دست رفت.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، در مجموع معاملات هفته گذشته بازار جهانی با رشد ۰.۶ درصدی مس، ۲.۱ درصدی آلومینیوم و افزایش ۵.۱ درصدی هر بشکه نفت خام برنت پایان یافت. دیگر فلزات اما با افت قیمت مواجه شدند.

هر اونس طلای جهانی در هفته ای که گذشت با وجود عبور از محدود ۱۸۰۰ دلاری، مجددا نزولی شد و در نهایت معاملات هفتگی خود را با افت ۲.۷ درصدی و دادوستد در محدوده یک هزار و ۷۳۳ دلار پایان داد. شاخص دلار آمریکا یکی از عواملی بود که تحت‌تاثیر اجرای بسته محرک مالی قرار خواهد گرفت؛ دلار آمریکا در دو ماه اولیه سال ۲۰۲۱ روند صعودی ملایمی داشته است و احتمالا واکنشی منفی به تصویب این بسته نشان خواهد داد.

دلار آمریکا در هفته‌های اخیر تحت‌تاثیر افزایش نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا به بالاترین سطح یک‌ساله خود، با افزایش تقاضا مواجه شده است. داده های بهتر از انتظارات نرخ تورم هم در هفته گذشته مورد توجه قرار گرفت. ذخایر طلای اس پی دی آر گلد تراست، به عنوان بزرگترین صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلا طی هفته اخیر روند نزولی داشته و به حدود ۳۵ میلیون اونس رسیده است. با توجه به اینکه هنوز مسائل بنیادی که از قیمت طلا حمایت می کند، از بین نرفته اند و ریسک های اقتصاد جهانی همچنان برقرار است، در هفته پیشرو انتظار رشد قیمت طلا وجود دارد اما دربلندمدت روند قیمت طلا نزولی دیده می شود.

در هفته ای که گذشت آلومینیوم با رشد هفتگی ۲.۱ درصدی در آخرین روز کاری هفته دو هزار و ۱۵۸ دلار بر تن دادوستد شد. این فلز در هفته گذشته از مرز دو هزار و ۲۰۰ دلار نیز عبور کرد اما روز جمعه در واکنش به تقویت دلار آمریکا تغییر مسیر داد. هم چنان چشم انداز قیمتی این محصول صعودی بوده و تقاضای خرید در بازار چین به خوبی از این فلز حمایت می کند.

نفت هفته گذشته رشد ۵.۱ درصدی را ثبت کرد و هر بشکه نفت برنت ۶۶ دلار و ۱۳ سنت دادوستد شد. ذخایر نفت آمریکا در هفته ای که گذشته ۱.۲ میلیون بشکه افزایش پیدا کرد و تعداد دکل های نفتی این کشور نیز با ۲ واحد افزایش به ۳.۹ واحد رسید. نفت نیز در این هفته از ۶۷ دلار عبور کرده بود اما در روزهای پایانی هفته با توجه به تقویت دلار آمریکا، با افت مواجه شد.

بیت‌کوین نیز که اکنون به یکی از خبرسازترین دارایی‌های بازار تبدیل شده است، جمعه با اعلام خبر تصویب بسته در کنگره با افزایش ۲ درصدی وارد کانال ۴۷ هزار دلاری شد. بسیاری از معامله‌گران بر این باورند که بیت‌کوین نیز اکنون به یکی از پناهگاه‌های حفظ ارزش پول تبدیل شده است.

کد خبر: ۷۶٬۶۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha