۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۶
توسعه اقتصاد دیجیتال هدف اصلی چین تا سال ۲۰۲۵| گام بلند پکن در مسیر دیجیتالی شدن
بازار گزارش می‌دهد؛

توسعه اقتصاد دیجیتال هدف اصلی چین تا سال ۲۰۲۵| گام بلند پکن در مسیر دیجیتالی شدن

اقتصاد چین با سرعت زیادی در حال رشد است ولی برای تداوم این مسیر نیاز به توسعه تکنولوژیکی دارد که از این طریق زیرساخت لازم برای توسعه اقتصاد دیجیتال را فراهم کند.

بازار؛ گروه بین الملل: اقتصاد دنیا در مسیر گذر از اقتصاد سنتی به سمت اقتصاد دیجیتال قرار دارد. مسیری که چالشهای زیادی را به همراه دارد و می تواند شرایط تازه ای را برای نیروهای کاری و جامعه به همراه بیاورد. چین که یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیا است و برای تصاحب سهم بیشتری از بازار دنیا تلاش زیادی می کند، در سالهای اخیر برای پیشگامی در عرصه اقتصاد دیجیتال تلاش زیادی کرد.

 در اواخر سال ۲۰۲۰ کنفرانسی  اقتصادی در چین برگزار شد و دراین کنفرانس تاکید شد توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور یکی از اصلی ترین کارهای اقتصادی دولت در سال ۲۰۲۱ است.

در این کنفرانس با اشاره به سیر تغییرات اقتصادی چین در سالهای اخیر به این نکته اشاره شد که ارایه نسل تازه ای از تکنولوژی های اطلاعاتی و امکان بهره گیری از اطلاعات  و هوش مصنوعی باعث شده است تا فرصت رشد در عرصه اقتصاد دیجیتال بیشتر شود.

از طرف دیگر این زیر ساختهای تکنولوژیکی به موتور اصلی و مهم رشد افتصادی و تحولات اجتماعی در چین تبدیل شد و بستر را برای ارتقای کیفی فعالیتهای اقتصادی و توسعه زیر ساختهای  اقتصاد دیجیتال فراهم کرد.

افزایش سرعت گردش داده ها کلید موفقیت در اقتصاد دیجیتال
نشریه چاینا دیلی هم که این کنفرانس را به طور کامل پوشش داده بود در بخشی از گزارش خود نوشت:«صنعت و کشاورزی برای  فعالیت و رشد نیاز به زمین، نیروی کار و سرمایه دارند و  اقتصاد دیجیتال برای فعالیت نیاز به اطلاعات دارد. اگر داده ها یا اطلاعات با سرعت بالایی دراختیار بخش زیادی از نیروی توانمند فعال در کشور قرار بگیرد، امکان بهره گیری از آنها برای کسب درآمد بیشتر است. بنابراین سرعت بالای چرخش اطلاعات از طریق دنیای اینترنت و تکنولوژی های روز دنیا را می توان کلید توسعه اقتصاد دیجیتال دانست.»

در سال ۲۰۱۹ میلادی اقتصاد دیجیتال سازنده ۳۶.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی  کشور چین بود و ۶۷.۷ درصد از رشد اقتصادی این کشور به دلیل فعالیت اقتصاد دیجیتال بود.در این کنفرانس توسعه سریع اقتصاد دیجیتال به عنوان عامل اصلی شکل گیری بازار مصرفی یکپارچه و مدرنیزه شدن صنعت خرده فروشی معرفی شد.

در نتیجه توسعه اقتصاد دیجیتال بود که چین توانست به بزرگترین بازار  تجارت الکترونیک در دنیا تبدیل شود و زمینه اصلی برای تقویت روند توسعه اقتصادی در کشور فراهم شود. این زمینه سازی برای کشوری که در سالهای اخیر با سرعت بالایی رشد کرده است و در سالهای پیش رو هم فرصت زیادی برای رشد دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

برنامه چین برای توسعه اقتصاد دیجیتال تا سال ۲۰۲۵
دولت چین هم اخیرا در مورد ضرورت توسعه اقتصاد دیجیتال صحبت کرد. دولت اعلام کرده است در جریان چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی  در چین که در فاصله سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ میلادی خواهد بود، توسعه فرصتهای  اقتصاد دیجیتال اهمیت زیادی دارد. در این بازه زمانی دولت موظف است تا سرمایه گذاری در شبکه های ۵G را افزایش دهد و کل سیستم صنعتی کشور را  وارد دنیای دیجیتال کند.

در واقع در این بازه پنج ساله دیجیتالی شدن صنعت در کشور چین در اولویت برنامه ها قرار دارد.دولت در نظر دارد در هم امیختگی اقتصاد دیجیتال و اقتصاد سنتی را افزایش دهد تا بتواند از فرصتهایی که هر یک ایجاد می کنند به بهترین شکل استفاده کند. در این صورت است که می توان انتظار افزایش بهره وری  فعالیتهای اقتصادی و افزایش راندمان کل اقتصاد کشور را داشت.

اما برای توسعه اقتصاد دیجیتال باید نوآوریهای تکنولوژیکی در دنیا تقویت شود و از این نوآوریها حمایت شود. افزایش فعالیتهای کارافرینی در حوزه تکنولوژی و اقتصاد دیجیتال باید کاملا مورد حمایت دولت باشد و آموزش نیروی کار برای اشتغال در این بخش هم در دستور کار قرار گیرد. روزنامه چاینا دیلی به نقل از دولت چین نوشت: «اصلاح در نظام آموزشی کشور باید به گونه ای باشد که نیروی کار متناسب با نیازهای تازه بازار تربیت شود. باید استعدادها  و مهارتها به این سمت هدایت شود و افرادی که هم اکنون اشتغال دارند ولی به دلیل دیجیتالی شدن فعالیتهای اقتصادی وارد جامعه بیکاران می شوند، بتوانند از فرصتهای آموزشی و اشتغال جدید برخوردار شوند.در این صورت است که اقتصاد دیجیتال با سرعت رشد می کند و کشور می تواند از فرصتهایی که این عرصه تازه در اختیارش قرار می دهد، استفاده کند.»

اما برای اینکه این حوزه توسعه پیدا کند باید قوانینی برای مدیریت اقتصاد دیجیتال هم وضع شود. قوانینی که هم در موسسات کوچک و متوسط انگیزه فعالیت در عرضه اقتصاد دیجیتال را ایجاد کند و هم به آنها اطمینان دهد در صورت مواجهه با مشکلی در این فضا می توانند از حمایتهای قانونی لازم برخوردار باشند.

کد خبر: ۷۶٬۵۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha