۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
اینجا سرعین، دیار چشمه ها؛ از این روزها آبی نمی جوشد!
کرونا، لذت آبگرم ها را به چند ماه بعد موکول کرد

اینجا سرعین، دیار چشمه ها؛ از این روزها آبی نمی جوشد!

اردبیل - اقتصاد اردبیل بیشتر حول محور گردشگری می چرخد و حالا در ایام نزدیک به عید؛ به جای آماده شدن برای پذیرایی از میهمانان، در حال برچیدن بساط فعالیت های مراکز تفریحی و گردشگری خود به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است.

محمدباقر محمدی؛ بازار-  کرونا ویروسی از بلاد چین است که این روزها با سرعتی باور نکردنی دور دنیا را گشته و حالا گذرش به ایران نیز افتاده است. ویروسی که موج گسترده‌ای از نگرانی را در بین مردم به همراه داشته و انگار هوای بیرون رفتن از کشور را هم در سرش ندارد.

آمارهای ابتلا به این ویروس حالا در کنار تمام دل نگرانی های شهروندان، اقتصاد کشور را نیز تحت شعاع قرار داده است.

در این میان شرایط، برای برخی استانهای کشور کمی بغرنج تر است؛ استانهایی که از نظر اقتصادی شرایط مطلوبی در کشور ندارند و تنها چشم به حضور گردشگران داخلی و گهگاهی میهمانان خارجی در ایام پیک گردشگری دوخته اند.

اردبیل یکی از همان استانهایی است که اقتصادش بیشتر حول محور گردشگری می چرخد و حالا در ایام نزدیک به عید؛ به جای آماده شدن برای پذیرایی از میهمانان، در حال برچیدن بساط فعالیت های مراکز تفریحی و گردشگری خود به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است.

در این استان شهری همانند سرعین تقریبا حالتی نیمه تعطیل به خود گرفته و انگار در وضعیت کرونایی کشور از گردشگری، آبی برای سرزمین چشمه ها گرم نخواهد شد.

تعطیلی هتل ها، مراکز اقامتی، ممنوعیت فعالیت تورهای گردشگری در کنار کاهش مشتریان چلوکبابی ها، آرایشگران، نانوایی ها و بسیاری از مشاغل دیگر، وضعیت اقتصادی و معیشتی شهروندانی که قبل از کرونا هم حال و روز چندان خوشی نداشت را، وخیم تر کرده است.

در همین رابطه سجاد مهدیزاده رئیس اتحادیه تالار، رستوران و چلوکبابان اردبیل در گفتگو با خبرنگار بازار، از آسیب جدی کسب‌وکارهای اعضای اتحادیه پس از شیوع بیماری کرونا خبر داد.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی مردم سعی می‌کنند که در خارج از خانه، کمتر غذا بخورند گفت: همین مسئله باعث شده که کاهش ۶۰ درصدی مشتریان در مراجعه به چلوکبابی ها و رستوران ها را شاهد باشیم.

البته با توجه به اظهارات اخوان اکبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مبنی بر شرایط حساس استان در روزهای آتی، بی شک وضعیت صنوف مختلف استان، پیچیده تر نیز خواهد شد.

در این شرایط، کم رونق شدن فعالیت های اقتصادی در استان به حوزه هتل داران نیز سرایت کرده؛ بطوریکه جعفر بذری، رئیس هیئت مدیره جامعه هتل ها و مراکز اقامتی استان اردبیل در راستای اعمال موارد پیشگیرانه و کنترل و پیشگیری ویروس کرونا اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی کلیه مراکز اقامتی اعم از هتل، هتل آپارتمان، میهمانپذیرها و خانه مسافرهای استان اردبیل تعطیل است.

وی با تاکید بر  لزوم حفظ سلامت شهروندان اظهار کرد که ابلاغیه ممنوعیت پذیرش مسافر و گردشگر به تمام مراکز اقامتی استان ارائه شده است.

بذری از مسئولان کشوری و استانی هم خواست تا بسته های حمایتی ویژه از مراکز اقامتی برای جبران ضرر و زیان حاصل شیوع بیماری کرونا داشته باشند.

البته در این بین بازاریان، کسبه، و شهروندانی که از حضور مسافران منتفع می شدند نیز شرایط مشابهی را تجربه می کنند؛ بویژه در شهرهای صرفا گردشگری همچون سرعین، که درآمد بیشتر ساکنین آن تنها در ایام گردشگری است، شرایط کمی سخت تر است. بویژه آنکه بدانیم فعالیت های تمام استخرها و آبهای معدنی و حتی تورهای گردشگری نیز تعطیل شده است.

در همین رابطه صغری فرشی معاون میراث فرهنگی اردبیل در گفتگو با خبرنگار بازار، با اعلام ممنوعیت فعالیت تورهای گردشگری، گفت: تا زمان فروکش کردن بیماری کرونا، برگزاری تورهای گردشگری لغو شده است.


فرشی ابراز امیدواری کرد تا با مدیریت درست شرایط و گذر از شرایط فعلی، بار دیگر شاهد رونق فعالیت های گردشگری در استان باشیم. البته او اذعان می کند که ممکن است این شرایط، تا حدودی زمانبر هم باشد.


در هر حال اقتصاد ناتوان اردبیل این روزها با ورود میهمان ناخوانده چینی روزهای خوبی را سپری نمی کند و بنظر می رسد استان، امیدواری چندانی به رونق بازارش از گردشگری نخواهد داشت.

لغو تورهای گردشگری، مخصوصا دو منطقه از استان یعنی سرعین و مشگین شهر را، با نوروزی متفاوت تر از سالهای قبل مواجه خواهد کرد.

این اتفاق برای عمده مناطق گردشگری کشور رخ می دهد و بر همین اساس آنها که دل به حضور گردشگران بهاری بسته بودند باید فعلا در اتاق انتظار به سر ببرند تا بعد از فروکش کردن ماجرا، شاید گشایشی نو در کارشان فراهم شود. البته که این مشکلی فراگیر است و به قول معروف دردی که مشترک باشد، تحملش راحت تر خواهد بود.

همین موضوع در عرصه جهانی نیز خود را به روشها و شکل های متعدد نشان داده است.

سایت trip.com  با اشاره به تحقیقات اخیر نوشت: «در خوش بینانه ترین حالت صنعت توریسم از انتهای سال جاری یا اوایل سال ۲۰۲۱ به روال عادی باز می گردد و جبران خسارت ناشی از یک سال کاهش سفر در دنیا نیاز به زمان زیادی دارد. همین مساله خود می تواند فشار مضاعفی در جهت رکود اقتصادی به دنیا وارد کند.»

کد خبر: ۷٬۶۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha