۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
افزایش ۳ برابری تولید محصولات بهداشتی و ضدعفونی کننده
وزیر صمت خبر داد:

افزایش ۳ برابری تولید محصولات بهداشتی و ضدعفونی کننده

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: فرآیند توزیع اقلام بهداشتی، ضد عفونی کننده و ماسک، نیازمند اصلاح و بازبینی جدی است و وزارت صمت آمادگی کامل دارد تجربیات خود را در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار دهد.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، رضا رحمانی گفت: همزمان با اطلاع رسانی وزارت بهداشت و درمان و سایر دستگاه‌های مسئول در خصوص بیماری کرونا، ستادی در وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور همه عوامل مرتبط، تشکل های بخش خصوصی، انجمن ها و تولیدکنندگان تشکیل و اقلام کالایی مورد نیاز جهت تولید و تامین به میزان کافی مورد توجه و رصد قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: البته پیش از این نیز، شرکت های تولید کننده محصولات بهداشتی، ضد عفونی کننده و ماسک، فعالیت خود را زیر نظر وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو انجام داده و و ما بر اساس مسئولیتمان، برای حفظ فرایند تولید این واحدها ورود کردیم و پیگیر افزایش تولید در این بخش هستیم.

رحمانی تصریح کرد: با توجه به تعداد واحدهای صنعتی فعال در حوزه شوینده بهداشتی، خوشبختانه هیچ مشکلی در سطح کشور وجود ندارد و به میزان کافی برای عرضه در سطح بازار، تولید و تامین می شود.

وی اضافه کرد: در بخش ضدعفونی کننده ها نیز در تامین مواد اولیه به خصوص الکل مشکلاتی بود که سریعاً با هماهنگی سازمان غذا و دارو، واحدهایی که می‌توانستند در این بخش مجوز فعالیت دریافت کنند را مورد حمایت قرار دادیم و پروانه فعالیت شان را صادر کردیم و از ابتدای اسفند ماه افزایش ۲ برابری تولید در این حوزه داریم.

وزیر صمت اعلام کرد: این روند تداوم دارد و در این مدت با هماهنگی سازمان غذا و دارو، ۱۰۷ مجوز نیز برای تغییر محصول از آرایشی به مواد شوینده و بهداشتی و ضد عفونی کننده صادر شده و به قید فوریت نیز پروانه فعالیت آنها اعطا شده تا نیاز مصرف کنندگان در کشور با مشکلی مواجه نشود.

رحمانی گفت: با توجه به دغدغه های مطرح شده در خصوص تامین مواد اولیه برخی اقلام بهداشتی، شوینده و همچنین ضد عفونی کننده، با انجمن های تخصصی مرتبط نیز جلسات مستمری برگزار و هماهنگی لازم انجام شده و خوشبختانه هم اکنون در تامین مواد اولیه اعم از الکل مشکلی نداریم و مشکلات چند روز گذشته نیز صرفاً به واسطه شوک تقاضا بوده و با ادامه روند حاضر در تولید حتی در روزهای آینده، با مازاد تولید نیز مواجه خواهیم شد.

وی افزود: در مورد ماسک تنفسی که به عبارتی بیشترین دغدغه ها مربوط به تأمین آن است، ظرفیت تولید کشور به نسبت تقاضای چند برابری روزهای اخیر و با توجه به تولید پایین، کمبودهایی وجود داشته و با لحاظ اعلام نیاز ۸۰ میلیونی وزیر بهداشت برای ماسک، علیرغم اینکه تولید این محصول ۲ برابر و حتی ۳ برابر شرایط معمول شده است؛ در این خصوص با مساعدت دولت و تخصیص ارز دولتی از سوی بانک مرکزی، واردات در سریعترین زمان ممکن در دستور کار قرار گرفته است.

رحمانی اضافه کرد: البته با توجه به کشفیات متعدد و قابل توجه انبارهای احتکاری این کالا از سوی تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی و سایر دستگاهها و تحویل موارد به هیات امنای ارزی وزارت بهداشت، با توزیع این اقلام مشکل موجود تا حدودی مرتفع می شود.

وی در خصوص پیشنهاد عجیب تهیه ۲۰۰ میلیون ماسک توسط برخی واسطه ها به وزیر بهداشت و درمان، تصریح کرد: در این مورد ضرورت دارد قوه قضاییه و دادستانی کل که تاکنون همراهی خوبی در موارد مشابه داشته اند، ورود کنند و البته وزارت صمت نیز آمادگی دارد با تمام توان با این سودجویان برخورد کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: فرآیند توزیع اقلام بهداشتی مورد نظر، نیازمند اصلاح جدی است و حتما باید به مردم عزیز اطلاع رسانی شود تا برای تهیه ملزومات بهداشتی مورد نیاز خود به مراکز بهداشت و درمان و دانشگاه های علوم پزشکی مراجعه کنند.

رحمانی گفت: وزارت صمت به عنوان همکار وزارت بهداشت، هر نوع همراهی در این خصوص را وظیفه خود می داند و البته انتظار می رود در مورد گروه های مردمی اولویت دار برای تقاضا و بهره مندی از ماسک، آگاهی سازی کافی نیز انجام شود.

وی افزود: بخش تولید کشور علیرغم محدودیت های موجود، برای ادای دین در این شرایط، تمام توان خود را به کار بسته است و در مواردی شاهد آن هستیم که کارگران واحدهای ما در اقدامی کاملا قابل ستایش، بیش از ۲ هفته است که به طور مستمر در محل واحد تولیدی خود حاضر و در حال فعالیت هستند.

کد خبر: ۷٬۶۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha