۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷
دوره بازگشت سرمایه بورسی از ۱۸ به ۶ رسید
کارشناس بازار سرمایه:

دوره بازگشت سرمایه بورسی از ۱۸ به ۶ رسید

صفاری، اقتصاددان معتقداست در گذشته دوره بازگشت سرمایه به ۱۸ رسید ولی امروز این دوره به شش رسیده و جذابیت بازار بسیار زیاد است.

به گزارش بازار، مصطفی صفاری با اشاره به قرمز ماندن وضعیت بورس اظهار کرد: شاخص بورس دماسنج اقتصاد است که بدرستی وضعیت را نشان می‌دهد؛ در این بین بازار به شوک‌های سیاسی و اقتصادی عکس العمل نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ریزش شاخص بورس نشان دهنده درست کار کردن این دماسنج است، ادامه داد: مسئله بودجه هزینه‌های بسیاری شرکت‌های بورسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است معافیت مالیاتی با رسیدن از عدد ۲۵ به ۲۰، این روند را جبران کند اما وقتی بودجه در مجلس تعیین می‌شود، فعالین منتظر تاثیر این اقدامات روی شرکت‌های بورسی هستند.

صفاری همچنین در خصوص قول‌هایی که درباره آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران داده شده بود، افزود: بحث دیگر به رشد شتابان شاخص فصل بهار ۹۹ است و سپس با کاهش‌های شدید روبرو بودیم که عملا حباب بورس خالی شد و لذا امروز قیمت‌ها برای خرید بسیار جذاب است.

وی گفت: در گذشته دوره بازگشت سرمایه به ۱۸ رسید ولی امروز این دوره به ۶ رسیده و جذابیت بازار بسیار زیاد است.

صفاری در عین حال نیاز صندوق‌های بازنشستگی به عرضه در اسفندماه را موجب دامن زدن به این روند عنوان کرد و افزود: سود عملکرد شرکت‌ها مشخص شده است و صورت مالی آن‌ها ظرف ۲۰ روز آینده بسته می‌شود و سود آن‌ها به شدت مثبت خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی به رادیو گفت‌وگو، گفت: دلیل این سوددهی اینست که انتظارات مردم نسبت به آینده رشد شتابانی را طلب می‌کرد و همانطور که ورود گله وار بوده، خروج از بورس نیز به همین منوال پیش می‌رود و لذا کسی به قیمت‌ها توجه نمی‌کند.

صفاری دلیل ریزش بازار در سال ۹۳ را اقتصادی دانست و افزود: ریزش‌های کنونی سیاسی است و هیچ مسئله اقتصادی درمیان نیست که بگوییم پول‌ها از بورس خارج می‌شود و به سمتی دیگر میل می‌کند.

وی ضمن یادآوری اتفاق آرای نظام برای ورود به بورس آن هم در شب عید سال گذشته، اظهار کرد: وقتی پول به بازار تزریق شد، ما از این سو هیچ شرکتی به بازار سرمایه عرضه کردیم و به عبارتی دیگر تعداد شرکت‌های بورسی ثابت بود ولی حجم پول تزریق شده، بسیار زیاد بود و لذا شاهد افزایش حباب گونه قیمت‌ها بودیم.

صفاری خاطرنشان ساخت: پتروشیمی‌ها ضرر نیستند و پالایشگاه‌ها بدلیل اختلاف دیدگاه وزیر نفت و اقتصاد موجب ضرر مردم شدند.

وی گفت: عملکرد اشتباه وزیر نفت موجب این بلا بر سر سهام داران پالایشگاهی بود و دولت می‌تواند موجب زیان یا سوددهی سهام داران شود.

کد خبر: ۷۶٬۵۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha