۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
مرغ در مسیر صادرات بدون مجوز؛تولیدات خراسان جنوبی در سبد همسایه
بازار گزارش می دهد؛

مرغ در مسیر صادرات بدون مجوز؛تولیدات خراسان جنوبی در سبد همسایه

بیرجند- علی رغم‌ گلایه شهروندان از کمبود مرغ در خراسان جنوبی، تولیدات استان در سایه ضعف نظارت ها و حمایت های مسئولان، بدون مجوز به دیگر استان ها ارسال می شود.

بازار ؛ گروه استان ها: خراسان جنوبی از دیرباز به عنوان قطب تولید مرغ و تخم مرغ شناخته شده و میزان بالایی از این محصولات به دیگر استان ها و حتی دیگر کشورها صادر می شده است.

این روزها اما آوازه خراسان جنوبی هم خوش نیست چراکه شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و کاهش جوجه ریزی نه تنها بازار تولید و عرضه این کالا را متلاطم ساخته بلکه خروج مرغ از خراسان جنوبی را هم ممنوع کرده است و کمبود مرغ و تخم مرغ در سطح استان شهروندان را با گلایه هایی رو به رو کرده و خواستار رسیدگی به این آشفته بازار هستند.

از سویی دیگر مشکلاتی هم گریبانگیر مرغداران شده که رفع آن ها حمایت و رصد مسئولان را می طلبد. بنا به گفته مرغداران گرانی دارو، هزینه های حمل دان، وجود نقص در چرخه توزیع دان و بارگذاری نهاده در بازارگاه و هزینه های هنگفت واکسیناسیون نه تنها انگیزه جوجه ریزی را از آن ها گرفته بلکه راه خروج مرغ بدون مجوز از استان را باز کرده است.

مرغداران معتقدند قیمت گذاری مرغ در خراسان جنوبی نسبت به استان هایی مانند سیستان و بلوچستان منطقی نبوده و این امر باعث شده که تولیدات استان در سبد همسایه قرار گیرد.

مرغداران در حالی از نرخ پایین مرغ در درب کشتارگاه سخن می گویند که هر کیلو گرم مرغ با قیمت مطلوب و مناسبی به دست مردم هم نمی رسد. بنا به گفته آن ها در حال حاضر علی رغم هزینه های بالای تولید، هر کیلو گرم مرغ به قیمت ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان از آن ها تحویل گرفته می شود و ۲۰ هزار تومان در بازار به فروش می رسد.

بدیهی است شرایط پیش رو هم برای مرغداران و هم شهروندان وضعیت مطلوبی نیست که این امر باید در دایره محاسبات مسئولان مورد توجه قرار گیرد.

آنچه مرغداران می گویند
یکی از مرغداران در گفت و گو با بازار با اشاره به کیفیت نهاده های دامی بیان کرد: کیفیت سویا هر چند مدت عوض می شود که این امر رشد جوجه ها را عقب انداخته است.

مرتضی کمیلی با بیان اینکه در حال حاضر مرغداران تمایلی به جوجه ریزی ندارند، افزود: با شرایط پیش رو اگر سرمایه را برای خاک بدهیم سود بیشتری می کنیم.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی دامداران اظهار کرد: نبود نقدینگی، کرایه بالای حمل دان، هزینه بالای واکسیناسیون و تاخیر در تامین نهاده ها از جمله مشکلات پیش روی مرغداران است.

کمیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر خروج مرغ از استان توسط مرغداران بیان کرد: تعداد انگشت شماری از مرغداران مرغ را به دیگر استان ها می فرستند چراکه باید ۱۰۰ درصد میزان تولید پروانه را به کشتارگاه تحویل دهند.

این مرغدار ادامه داد: در برخی شرایط یک مرغدار مازاد بر سهیمه پروانه جوجه ریزی کرده، از بازار آزاد دان تهیه می کند و میزان مازاد را به دیگر استان ها ارسال می کند.

وی با بیان اینکه دولت برای تولید سهمیه مازاد خدماتی به مرغدار نمی دهد، اظهار کرد: در حال حاضر که به دلیل مشکلات بازار دان، مرغداران مازاد بر سهمیه پروانه جوجه ریزی نمی کند.

کمیلی بیان کرد: بنا بر سهمیه پروانه در هر دوره جوجه ریزی، به ازای هر مرغ یک کیلو و ۴۰۰ گرم سویا و دو کیلو و ۵۰۰ گرم ذرت در بازارگاه بارگذاری شده و بعد از تایید دامپزشکی در اختیار مرغدار قرار می گیرد. 

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ مرغدار خواستار افزایش میزان سهمیه هستند، گفت: باتوجه به مشکل جهاد کشاورزی در تولید دان، سهمیه ها را افزایش نمی دهند.

حمایت نمی شویم
یکی دیگر از مرغداران خوسفی در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه اکثر مرغداران استان ترک جوجه ریزی کرده اند، گفت: کنسانتره، جو و واکسن هزینه های بالایی داشته و انگیزه مرغداران را سلب می کند.

صمد ده محمدی که بنا به گفته خودش اولین مرغدار خراسان جنوبی بوده است، گفت: تمام دارایی ام در راه تولید مرغ و محصولات کشاورزی داده ام اما بانک ها و مسئولان همکاری خوبی ندارند. 

وی با بیان اینکه دیگر قادر به پرورش هزار مرغ هم نیستم، اظهار کرد: خوشبختانه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به مرغداری من نرسید اما ضربه زیادی به دیگر مرغداران وارد کرد.

ده محمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر ارسال مرغ از خراسان جنوبی به سیستان و بلوچستان بیان کرد: کشتارگاه ها هنگام تحویل مرغ، تقریبا ۵۰۰ کیلو را برای چینه دان، ۵۰۰ کیلو برای پای مرغ و غیره کم می کنند و سودی نصیب مرغدار نمی شود. 

 وی ادامه داد: اگر مرغدار در هر دوره جوجه ریزی ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری کرده باشد، ۳۰۰ میلیون بیشتر دستش را نمی گیرد و باید از سرمایه اش بگذرد.

ده محمدی با بیان اینکه قیمت مرغ در دیگر استان ها با خراسان جنوبی تفاوت زیادی دارد، گفت: در استان هیچ حمایتی مانند دان به موقع به مرغدار نمی رسد.

گلایه از هزینه های مازاد تولید مرغ
یکی دیگر از افراد فعال در صنعت مرغداری در گفت و گو با بازار با اشاره به مشکلات پیش روی مرغداران بیان کرد: کنسانتره، واکسیناسیون و دارو آزاد شده و قیمت تمام شده مرغ برای مرغدار را بالا می برد.

احسان پیرعطا با بیان اینکه با قیمت های پیش رو جوجه ریزی صرفه اقتصادی ندارد، اظهار کرد: همچنین دان در زمان مناسب به دست مرغدار نمی رسد که مشکلاتی را منجر می شود. 

وی با اشاره به شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری های استان بیان کرد: ۳۵ هزار جوجه ۴۲ روزه و بعد از مصرف کامل دان معدوم شدند اما تاکنون تنها ۳۰ درصد نهاده دولتی بازارگاه به دستم رسیده است.

 با قیمت های پیش رو جوجه ریزی صرفه اقتصادی ندارد همچنین دان در زمان مناسب به دست مرغدار نمی رسد که مشکلاتی را منجر می شود

پیرعطا با اشاره به قیمت بالای دان در بازار آزاد اظهار کرد: در حال حاضر هر کیلو ذرت در بازار آزاد شش هزار تومان و هر کیلو سویا ۱۳ هزار تومان به فروش می رسد.

وی با اشاره به وعده معاون وزیر پیرامون حمایت از کارگران مرغداری های آسیب دیده از کرونا بیان کرد: اگرچه کارگر را بیمه ۲۰۰ هزار تومانی می کنند اما حقوق میلیونی کارگران را چه کسی پرداخت می کند؟

قیمت گذاری مرغ منطقی نیست
پیرعطا ادامه داد: هر واحد مرغداری معدوم شده حداقل شش ماه باید خوابیده باشد، در طول این مدت حقوق کارگران بیکار شده را از کجا تامین کنیم؟

وی اظهار کرد: خواستاریم در راستای پرداخت حقوق این کارگران به مرغداران تسهیلات بلاعوض بدهند.

پیرعطا در پاسخ به گفته خبرنگار بازار مبنی بر اینکه بنا بر شنیده ها مرغداران خراسان جنوبی مرغ را در دیگر استانها مانند سیستان و بلوچستان می فروشند، گفت: نمی توان منکر این موضوع شد چراکه وقتی نرخ گذاری مرغ منطقی نباشد مرغدار از این طریق می تواند کسری موجود را جبران کند.

وی با بیان اینکه اگر قیمت ها منطقی باشد، یک کیلو گرم مرغ هم از استان خارج نمی شود، اظهار کرد: با هزینه های مازاد واکسن، کرایه بار، دارو و نهاده ها، نرخ کنونی مرغ صرفه اقتصادی ندارد.

پیرعطا با بیان اینکه اگرچه خروج مرغ ممنوع است اما برخی مرغداران اقدام به این کار می کنند، اظهار کرد: قیمت هر کیلو مرغ در دیگر استان ها ۹ هزار تومان با خراسان جنوبی تفاوت قیمت دارد.

خروج بدون مجوز در سایه ضعف نظارت ها
دادستان مرکز خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار بیان کرد: بر اساس تصویب مصوبه ای، باید هر کیلو مرغ زنده با احتساب هزینه های ناشی از نهاده، واکسن و غیره به قیمت ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان به کشتارگاه تحویل داده شود.

حجت الاسلام علی نسایی با بیان اینکه در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان در هر کیلو مرغ ۹ تا ۱۰ هزار تومان تفاوت قیمت داریم، گفت: این امر باعث خروج بدون مجوز مرغ از استان شده است.

وقتی یک ماشین حامل مرغ  بدون مجوز دامپزشکی به سیستان و بلوچستان رفته و سود بالایی کسب می کند، نشان از ضعف نظارت ها دارد

وی با گلایه از ضعف نظارت ها بیان کرد: وقتی یک ماشین حامل مرغ بدون مجوز دامپزشکی به سیستان و بلوچستان رفته و سود بالایی کسب می کند، نشان از ضعف نظارت ها دارد.

حجت الاسلام نسایی با بیان اینکه جلوگیری از خروج مرغ زمان بر است، تاکید کرد: باید با همت تمام مسئولان، نظارت ها تشدید شود.

دادستان بیرجند بیان کرد: از  شهروندان هم خواستاریم در صورت مشاهده تخلف، مراتب را به تعزیرات حکومتی گزارش دهند.

نهاده مورد نیاز تامین می شود
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در گفت و گو با بازار بیان کرد: از ابتدای آذر ماه نهاده مورد نیاز تأمین می‌شود بنابراین مرغدار نمی‌تواند ادعای کمبود نهاده داشته باشد.

احمد بی کس با بیان اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر عدم کیفیت نهاده‌ها از سوی مرغداران دریافت نکردیم، گفت: همچنین همکاران دامپزشکی باید در خصوص میزان کیفیت نهاده ها پاسخگو باشند.

آنچه مسلم است محاسبات باید به گونه ای باشد که نه مرغدار متحمل خسارت شود و نه مردم بیش از این شاهد گرانی ها باشند. شاید حمایت دولت در تامین نهاده دان و طیور به نرخ دولتی و یا یکسان سازی قیمت ها در بازار آزاد و بازارگاه بتواند راه حلی مناسب برای رفع این مشکل باشد که می طلبد مورد توجه قرار گیرد. 

کد خبر: ۷۶٬۴۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha