۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
بازار سهام در سال  ۱۴۰۰؛ آشفته و غیر سودده
کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار؛

بازار سهام در سال ۱۴۰۰؛ آشفته و غیر سودده

حیدری کارشناس اقتصادی بازار سهام را برای شش ماه ابتدای سال آینده آشفته و غیر سوده پیشبینی می‌کند و معتقد است که روند حرکت شاخص بیشتر تابع شایعات و مسائل سیاسی خواهد بود.

بازار؛ گروه بورس: معمولا در اسفند ماه روند شاخص کل به صورت نوسانی به سمت پایین حرکت می‌کند، اما در سال ۹۷ و ۹۸ به دلیل افزایش تورم در پایان سال و رشد قیمت دلار، حرکت بازار بر خلاف سالیان قبل بود. برخی از تحلیل‌گران معتقد هستند که بازار سرمایه به خاطر ابهاماتی که در خصوص نرخ دلار و همچنین ریاست جمهور سال آینده دارد حرکت ریزشی و نوسانی پایان سال را تمام خواهد کرد. در رابطه با نوسانات بازار در پایان سال و همچنین وضعیت بازارهای مالی برای سال ۱۴۰۰ با علی حیدری کارشناس اقتصادی گفتگوی داشتیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید. او به بازار گفت که حداقل برای شش ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ بازار سهام آشفته و نوسانی خواهد بود.  

*بازارهای مالی مختلف از جمله بورس، ارز و طلا  معمولا در اسفند ماه چه روندی را طی می‌کنند؟ به نظر شما وضعیت این بازارها برای اسفند ماه سال ۹۹ چگونه خواهد بود؟
همواره در ایران یک تورم سنتی به لحاظ افزایش میزان نقدینگی وجود دارد، ولی در سال‌های اخیر این تورم از میزان تورم ماه‌های قبل کمتر بوده و بیشتر به حاشیه رفته است به عبارت دیگر تورم در طی سال آنقدر زیاد بوده که تورم اسفند ماه قابل مشاهده و محاسبه در بطن جامعه نیست.

در سال جاری پس از آنکه سهامداران متوجه عدم حمایت کافی از سمت دولت از بازار سهام شدند بازار سهام با ریزش‌های سنگین همراه بود که البته این ریزش‌ها  قابل پیشبینی بودند.

در ایران همواره به خاطر وجود تورم که ناشی از ضعف مدیریت اقتصادی است بازارها در بازه زمانی که سیگنال‌های مناسب از نهادها و مجموعه‌های بالا دست دریافت می‌کنند شروع به حرکت می‌کنند و به همین دلیل، عمده سرمایه‌گذارانی که برای جلوگیری از ذوب شدن میزان نقدینگی خود وارد بازار می‌شوند از  حمایت  برخوردار بوده‌اند.

در هر زمانی یک بازار مورد حمایت بوده و سرمایه گذاران به دلیل همین حمایت سرمایه خود را در آن گردش می‌دهند. در شرایط فعلی که بازار سهام با ابهاماتی روبه است، سریعترین و راحت‌ترین بازار، بازار دلار است البته در روزهای آتی بازار سکه و طلا  با رشد قابل قبولی روبه رو خواهد شد و جذب نقدنیگی بالای را خواهد داشت.

انتشار صورت‌های مالی در پایان، به همراه پیشبینی سال آینده توسط هیات مدیره، و مسائل دیگر، دست به دست هم دادند تا پایان سال و حداقل تا یک هفته قبل از پایان سال کماکان بازار با ابهام روبه رو شود.

در بازار سهام ما کف یا سقف قیمت برای سهام نداریم. قیمت‌ها در بازار سهام ایران تابع تورم هستند که این تورم، قیمت‌های سهم را دچار نوسان می‌کند، پس ممکن است چیزی  که کف قیمتی محسوب شود در صورت مدیریت صحیح اقتصادی سقف قیمتی سال آینده باشد. از این رو با توجه به اینکه من سقف و کف قیمتی را اصطلاحی نامناسبی برای بازار سهام می‌دانم. جذابیت بازار سرمایه به میزان تورم در ایران بستگی دارد نه عملکرد اقتصادی، این تورم هم حاصل ضعف مدیریت اقتصادی است

*پیش بینی شما برای بازارهای مالی به خصوص بازار سرمایه برای ۱۴۰۰ با توجه به انتخابات ریاست جمهوری و بودجه سال آینده چیست؟
سال آتی باتوجه به  دست به دست شدن آن بین نمایندگان مجلس و دولت آقای روحانی برای سال ۱۴۰۰، در شش ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰،  بازار سهام را بازار اشفته که بیشتر تابع شایعات و اخبار سیاسی است می‌بینم. این بازار نوسانات شدیدی را خواهد دید و در مجموع برای عمده سهامداران سود ده نخواهد بود.

بازار مسکن به تبع نقل و انتقالاتی که در سه ماهه دوم رخ می‌دهد به احتمال قوی از افزایش قیمت در اجاره مسکن برخوردار خواهد بود و این افزایش قیمت در برخی نقاط تا ۵۰درصد می‌رسد، زیرا با افزایش هزینه‌ها از میزان خرید و فروش کاسته و بر تقاضا رهن و اجاره افزوده می‌شود و همین امر به تنهای بازار رهن و اجاره داغ خواهد کرد و به تبع آن هزینه‌ها در این بخش بالا می‌رود.

در ابتدای سال ۱۴۰۰ و پایان سال ۱۳۹۹ سکه و طلا رشد خواهد کرد زیرا در حیطه بین‌المللی ما افزایش احتمالی قیمتی طلا و انس بین‌المللی تا  محدود ۱هزار ۹۰۰دلار خواهیم داشت و این عامل با توجه به تورم و ابهام‌های سیاسی و اقتصادی حداقل در سه ماه اول سال می‌توان بدون در نظر گرفتن قیمت احتمالی، بازار سکه و طلا را خوب دانست.

*تغییر ریاست سازمان بورس و همچنین تصمیمات جدیدی که در مورد بازار سهام گرفته شده است چقدر می‌تواند بر روند حرکت بورس تاثیرگذار باشد؟
با توجه به ویژگی ها رفتاری رئیس جدید سازمان بورس، من انتظار دارم در بیشتر مواقع تصمیمات کوتاه مدت اتخاذ کنند و دست به تصمیمات بلند مدت نخواهند زد، چرا که او می‌داند در آینده نزدیک جابه جا خواهد شد. این سبک از تصمیم گیری در کوتاه مدت و حتی میان مدت اثرات چشمگیری بر بازار نخواهد گذاشت اما به صورت لحظه ای می‌توانند نوسان ایجاد کنند.

در ایران همواره به خاطر وجود تورم که ناشی از ضعف مدیریت اقتصادی است بازارها در بازه زمانی که سیگنال‌های مناسب از نهادها و مجموعه‌های بالا دست دریافت می‌کنند شروع به حرکت می‌کنند و به همین دلیل، عمده سرمایه‌گذارانی که برای جلوگیری از ذوب شدن میزان نقدینگی خود وارد بازار می‌شوند از  حمایت  برخوردار بوده‌اند

*یعنی بازار سرمایه از لحاظ سرمایه‌گذاری مناسب نیست؟
اگر  فقط ملاک تنها بازار سهام باشد در شرایط فعلی سهام شرکت‌های صادرات محور می‌تواند اولویت مناسب داشته باشند ولی عمده سهامداران که از رانت یا اخبار اطلاعاتی قوی برخوردار باشند می‌توانند در سال پیش رو حاشیه سود مناسبی داشته باشند ولی در سال آینده احتمال اینکه بیشتر سرمایه گذاران در بازار سهام به دلیل نوسانات شدید لحظه‌ای ضرر کنند بسیار است.

*گفته می‌شود که قیمت‌ها سهام در بازار سرمایه در کف قیمتی و مناسب سرمایه‌گذاری است، اما شما معتقد هستید که بازار رشد قابل توجهی نخواهد داشت.
از نظر من در بازار سهام ما کف یا سقف قیمت برای سهام نداریم. قیمت‌ها در بازار سهام ایران تابع تورم هستند که این تورم، قیمت‌های سهم را دچار نوسان می‌کند، پس ممکن است چیزی  که کف قیمتی محسوب شود در صورت مدیریت صحیح اقتصادی سقف قیمتی سال آینده باشد. از این رو با توجه به اینکه من سقف و کف قیمتی را اصطلاحی نامناسبی برای بازار سهام می‌دانم. جذابیت بازار سرمایه به میزان تورم در ایران بستگی دارد نه عملکرد اقتصادی، این تورم هم حاصل ضعف مدیریت اقتصادی است.

*به نظر می‌رسد که بازار سرمایه دچار مسائل سیاسی شده است و همین موضوع کمی بازار را دچار التهاب کرده است.
اصولا از دهه ۱۳۵۰ که محمد رضا پهلوی اقتصاد ایران را به سمت اقتصاد دستوری پیش برد از آن زمان تا کنون، بیشتر مسائل سیاسی و تصمیم گیری فردی بر وضعیت اقتصادی کلان اثرگذار است به همین خاطر هر گونه اظهار نظر یا رفتار یا عملکرد و جابه جای مدیران در سطح بالا اثرات زیادی بر اقتصاد خواهد گذاشت.

کد خبر: ۷۶٬۳۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      0 0
      خدا به خیر بگذرونه
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      0 0
      اصلا معلومـ نیست ، هر لحظه ممکنه دولت مردمو غافلگیر کنه
    • IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      0 0
      الان که این طوریه وای به حال سال بعد