۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
ریسک فعالیت در بازار ارز دیجیتال به شدت بالاست
کارشناس بازار سرمایه:

ریسک فعالیت در بازار ارز دیجیتال به شدت بالاست

سیدی، کارشناس بازار سرمایه گفت: فعالیت ۲۴ ساعته بازار ارز دیجیتال در طول هفته، شدت نوسانات و حجم معاملات، ریسک این بازار را بالا برده و نیاز به دانش فنی و تجربه بالایی دارد.

به گزارش بازار، امیر سیدی، مدیرعامل یک شرکت کارگزاری بورس و کارشناس بازار سرمایه، آموزش را برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه مهم دانست و بیان کرد: بازار سرمایه همواره تحت تأثیر طمع و ترس افراد بوده و صعود و نزول آن ناشی از تشدید این کار افراد در بازار است

سیدی ضمن بیان اینکه حرفه‌ای‌ها نه تنها از این بازار آسیب ندیدند بلکه از بازار بهرهمند نیز شدند، تصریح کرد: کسانی که هدفشان سرمایه گذاری در بلند مدت بوده بهره مند شدند اما کسانی که از موج های بازار استفاده کردند آسیب دیدند.

او علت این نوسانها را بسته‌های حمایتی اقتصادی پول ارزان قیمت و تغییر شدید نرخ سود بانکی اعلام کرد و ادامه داد: چالش اصلی، سرمایه گذاری عده‌ای بدون دانش کافی در بورس است که متحمل ضررهای سنگین شدند و انتظار بازگشت سرمایه خود را از بازار ارز دیجیتال دارند.

این کارشناس بازار سرمایه از بازار ارز دیجیتال به عنوان یک بازار جهانی با ریسک بالا یاد کرد و ادامه داد: باتوجه به فعالیت بیست و چهار ساعته بازار ارز دیجیتال در طول هفته و شدت نوسانات و حجم معاملات، بسیاری از فعالیت‌های این بازار زمانی اتفاق می‌افتد که در ایران مردم در ساعات کاری نیستند و همین موضوع ریسک این بازار را بالا برده و نیاز به دانش فنی و تجربه بالا را یادآور می‌شود.

سیدی تبلیغات فضای مجازی را به عنوان یک چالش نام برد و افزود: خیلی از افراد با توجه به عدم دانش فنی نسبت به سیگنال ها، سرمایه ای برای خرید سیگنال ها می‌گذارند در صورتی که روش استفاده از آن را نمی دانند و معامله اشتباهی انجام می‌دهند.

او به وجود آمدن رمز ارزها را نتیجه سختگیری هایی در نظام بانکداری بین‌المللی دانست و تصریح کرد: بیت کوین یک کار تیمی بوده و برای افرادی که به دنبال سود هستند، خطرناک است؛ باتوجه به فشارهای وارده بر ایران در این حوزه، بانک های مرکزی باید ناشر و ضامن رمزارزها شوند و مبنایی برای تسویه تجارت ها قرار گیرند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بورس سرقت رمز ارزها و عدم داشتن مجوز را ریسکهای صرافی‌ها عنوان کرد و گفت: تمام کارگزاری ها زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار هستند و دارایی آنها برای تأمین سرمایه مردم بررسی می‌شوند.

سیدی اظهار کرد: برای سرمایه گذاری در این بازار افراد باید دانش خود را بالا برده، سرمایه گذاری پلکانی انجام دهند و سقفی برای سرمایه گذاری خود انتخاب کنند.

او ادامه داد: زمانی که در بازار خریدار بیشتر است بهترین کار فروش و زمانی که فروشنده بیشتر است بهترین کار خرید است و اگر کسی هم سود کرد می‌تواند مدتی از این بازار کنار رود.

ماهیت ارزهای دیجیتال با عرضه در بورس همخوانی ندارد
علی آزاد تکچی، کارشناس رمز ارز، بیان کرد: کسانی که حتی اولایل سال ۹۸ وارد بازار سرمایه شدند سود کردند اما سود آنها کمتر بوده است.

وی مثبت شدن بازار به صورت پیاپی را یک زنگ خطر دانست و خاطر نشان کرد: گاهی یک شاخص در بازار سرمایه به شدت صعودی می‌شود در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد و آنها را ترغیب به سرمایه گذاری در بورس می‌کند اما عدم اطلاع و آموزش آنها برای ورود به بازار سرمایه ریسک را بالا برده و چه بسا افرادی که با سرمایه‌های بالا وارد بازار شده و سرمایه خود را از دست دادند درصورتی که حرفه‌ای ها به صورت تدریجی اقدام به سرمایه گذاری میکنند.

آزاد، غیرمتمرکز بودن رمز ارزها در بازارهای مالی را یک مزیت برای مردم دانست و گفت: اگرچه غیرمتمرکز بودن در عین حال می‌تواند زمینه‌ای برای پولشویی و دور زدن تحریم ها نیز باشد اما در بستر شفاف بلاک چین با امنیت بالا، سرعت بالای انتقال پول و ناشناسی افراد قابل حل است.

این کارشناس ارز دیجیتال بزگترین ریسک این حوزه را امنیت صرافی‌های داخلی به دلیل ضعیف بودن بلاک چین در ایران نام برد و اضافه کرد: افراد آماتور از طریق تبلیغات در فضای مجازی، وارد این حوزه شده و با مشکلاتی از قیبل عرضه و تقاضا، نبود تنوع رمز ارز و حد ضرر و سود در صرافی‌ها مواجه می‌شوند و با استفاده از اهرم مالی ریسک سرمایه گذاری خود را بالا می‌برند.

آزاد ضمن بیان اینکه ماهیت ارزهای دیجیتال با عرضه شدن در بورس همخوانی ندارد گفت: برای رمز ارزها نمی‌توان قوانینی وضع کرد.

او به افراد تازه وارد تأکید کرد: افراد با دانش وارد این بازار شوند و با هیجان عمل نکنند، همچنین اهرم معاملاتی خود را بالا نبرند و در صورت ریزش بازار تا بازگشت دوباره سود، آن را نگه دارند.

در ادامه برنامه، احسان درباریان یک تحلیلگر اقتصادی، اکثر ریسک های موجود در بازار سرمایه را با آموزش قابل حل دانست و افزود: مردم آموزشهای تخصصی در حوزه بازار سرمایه را جزء نیازهای اساسی خود نمی دانند و لذا رسانه هایی که محتوای عام تولید می کنند باید در این زمینه پیشتاز باشند.

درباریان صرفاً مجوز داشتن صرافی‌ها را دغدغه نمی‌داند و معتقد است این امر با آگاهی و دانش مردم حل شدنی است.

این تحلیلگر اقتصادی گفت: قوانین داخلی با قوانین بین‌الملل فرق دارد و قوانین برای صرافی ها در همه جا صدق نمی‌کند.

کد خبر: ۷۶٬۳۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha