۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
تکرار نابسامانی‌ها در بازار مرغ| نظارتی وجود ندارد

تکرار نابسامانی‌ها در بازار مرغ| نظارتی وجود ندارد

کمالی، مشاور اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران و عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس درمورد علت تکرار وضعیت نابسامان بازار مرغ توضیحاتی ارائه دادند.

به گزارش بازار، کمالی سروستانی، مشاور اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران درمورد وضعیت بازار مرغ اظهارکرد: با تمهیداتی که برای اسفندماه اندیشیده شده امیدواریم بازار مرغ به یک ثابت نسبی برسد.

وی با اعلام افزایش جوجه ریزی از ۱۲۵ میلیون به ۱۳۰ میلیون جوجه گفت: در اوایل به ازای پرورش هر قطعه مرغ برای چهل روز چهار کیلو نهاده اختصاص داده می شد که هفته گذشته اصلاح شد و قرار است برای ۴۵ روز نهاده اختصاص پیدا کند.

مشاور اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران خاطرنشان کرد: بازار مرغ عملاً یک بازار عرضه و تقاضاست و حاشیه ای هم که روی قیمتها تأثیرگذار است یک حاشیه بسیار کوچکی است یعنی با ۳۰ هزار تومان تغییر قیمت شاهد تأثیرات عمیقی در بازار خواهیم بود.

کمالی با بیان این که هزینه های تولید برای مرغداران سرسام آور شده گفت: این قیمت های مصلحتی که تعیین می شود در ترغیب مرغداران برای جوجه ریزی آثار سوء دارد.

وی با اشاره به این که میزان عرضه مرغ هنوز افزایش چندانی پیدا نکرده افزود: با وجود اینکه بازارگاه مرتب سهمیه نهاده ها را اعلام می کند، اما متأسفانه نهاده ها خیلی دیر به دست مرغدار می رسد و مرغدار هم مجبور به تأمین نهاده از بازار آزاد می شود.

در ادامه، محمدجواد عسگری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تا زمانی که نظارت دقیق و دائمی بر توزیع نهاده و قیمت گذاری نباشد این نوسانات قیمتی هم اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: همیشه نان یک عده در تلاطم این بازار به ویژه پروتئین سفید است درصورتیکه اگر نظارت قوی باشد عرضه و تقاضا متعادل و قیمت ها هم کنترل خواهدشد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس با تأکید بر اینکه اولویت باید با نظارت باشد گفت: متاسفانه فرآیند ثبت سفارش و توزیع نهاده ها فسادزاست و برای اینکه این فساد از حالت نهادینگی خارج شود باید سیستم نظارتی را قوی تر کرد.

عسگری ضرورت ایجاد یک فضای قانونمند جدی را یادآور شد و گفت: اینکه در استان تهران، فارس و اصفهان خیلی راحت می توان پنج هزار تن نهاده را با قیمت آزاد خریداری کرد مسائلی است که به عدم نظارت دقیق در این حوزه ها برمی گردد.

کد خبر: ۷۶٬۲۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha