۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
افزایش تولیدات کشاورزی به ۱۳۰ میلیون تُن
وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد

افزایش تولیدات کشاورزی به ۱۳۰ میلیون تُن

خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت «انعطاف پذیری» میادین میوه و تره بار تاکید کرد و از افزایش تولید محصولات کشاورزی به ۱۳۰ میلیون تن خبر داد.

به گزارش بازار، کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی در آیین افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران که امروز-شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹- برگزار شد، از افزایش تولید محصولات کشاورزی به ۱۳۰ میلیون تن خبر داد و گفت: در بخش باغبانی هم هیچ مشکلی وجود ندارد و درواقع با «بیش بود» مواجه هستیم، به طوری که در بخش میوه و سایر محصولات زراعی و کشاورزی به جز بذر دانه‌های روغنی با یک قیمت گذاری خودکفا خواهیم شد و در بخش محصولات پروتئینی هم ۱۶ میلیون تن تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی، تولید محور شده است، توضیح داد: برای ایجاد محصول، رویکرد ما کشاورزی مبتنی بر بازار است، زنجیره عرضه به این معناست که پیش از آنکه کشاورز بخواهد محصولی بکارد و تا پیش از مصرف نهایی، تمام حلقه‌های این میان متناسب و هم وزن دیده شده باشد. درواقع زمانی که خریدی انجام می‌شود، کشاورز هم سهمی در قیمت نهایی مصرف کننده داشته باشد که البته امروز این سهم بسیار کم رنگ است.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی؛ تمام دنیا به دنبال افزایش سهم کشاورزان هستند و در برخی کشورها این سهم به ۵۰ درصد رسیده است، این همان کشاورزی مبتنی بر بازار است. رویکرد وزارت جهاد کشاورزی هم افزایش سهم کشاورزان از مبلغ نهایی است که مصرف کنندگان پرداخت می‌کنند.

خاوازی برخی انتقادها درباره سلامت محصولات کشاورزی را وارد ندانست و توضیح داد: کشاورزی ایران به گونه‌ای است که سالم‌ترین محصولات را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد؛ چرا که کود شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی ایران به مراتب از متوسط جهانی پایین‌تر است، از نظر آفت کش‌ها و باقی مانده عناصر هم کمترین میزان را دارد.

وی با بیان اینکه کیفیت محصولات کشاورزی به اندازه و رنگ نیست، ادامه داد: به گروهی از کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی، ماموریت داده شده است تا بازار را کنترل کنند و در پایان سال گزارش کاملی از کیفیت محصولات به شهروندان ارایه خواهد شد. البته بدمصرفی مانند تمام بخش‌های دیگر کشور در خانواده در کشاورزی ما هم به میزان خیلی کم وجود دارد.

وزیر جهاد کشاورزی، میادین میوه و تره بار را پناهگاه اقشار آسیب پذیر جامعه عنوان کرد و گفت: اگر شهرداری و سایر بخش‌ها کمک کنند در بخش نخست می‌توان همه را به خرید از میادین ترغیب کرد و در بخش دوم وزارت جهاد کشاورزی هم کمک می‌کند که به اندازه کافی محصول وارد میادین شود اما؛ جای یک عده در میادین میوه و تره بار خالی است. نگاه ما در سازمان نگاه مصرف کننده است، اما تولید کننده هم باید جای خود را در این مکان پیدا کند.

خاوازی گفت: در کشور تولیدکنندگان خوبی به خصوص در بخش محصولات پروتئینی هستند که اگر به آنان اجازه داشتن غرفه برای عرضه مستقیم کالا در میادین داده شود؛ بدون آنکه معادلات بازار به هم بریزد تاثیر زیادی در خدمت رسانی بهتر به شهروندان خواهد داشت.

وی به «انعطاف پذیری» میادین میوه و تره بار اشاره کرد و گفت: وقتی اتفاقی در کشور رخ می‌دهد میادین باید جایگاه خود را پیدا کنند، مثلا در مسایلی درباره محصولات پروتئینی فقط دو غرفه در میادین وجود دارد در صورتی که باید تعداد غرفه‌های عرضه‌کننده محصولات پروتئینی بیشتر از این میزان باشد. یا در مورد دیگری، ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن پیاز مازاد در کشور وجود دارد، همین عدد برای گوجه فرنگی در ماه‌های پیش رو ایجاد خواهد شد. در این مواقع میادین کمک زیادی می‌تواند به توازن بازار کند.

وزیر جهاد کشاورزی با ابزار امیدواری نسبت به افزایش توجه بیشتر مدیران شهری به محصولات پروتئینی، خواستار امضای تفاهم نامه برای ایجاد بارانداز بزرگ محصولات پروتئینی در شرق، غرب و در جنوب شرقی تهران شد.

خاوازی همچنین از آغاز انجام تست انسانی واکسن کرونا تولید داخل کشور خبر داد و گفت: از دو واکسن ایرانی یکی توسط در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به عنوان واکسن تولید داخل آزمایش‌های خود را آغاز کرده بود فردا از سوی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی وارد آزمایش‌های انسانی می‌شود. این واکسن از پیشرفته‌ترین پلتفرم‌های دنیا است ضمن اینکه با بخشی از این فناوری که تزریق استنشاق است و در بینی تزریق می‌شود بلافاصله می‌توان ماسک را برداشت.

امروز، هشت بازار جدید میوه و تره‌بار در پنج پهنه شمالی، جنوبی، غربی، شرقی و مرکزی پایتخت با حضور پیروز حناچی شهردار تهران، کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی و برخی اعضای شورای شهر و مدیران شهری افتتاح شد. علاوه بر این هشت بازار، یک خوابگاه کارگری و ساختمان متمرکز ستادی این سازمان نیز همزمان به بهره‌برداری رسید.

کد خبر: ۷۶٬۲۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha