۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۶
چراغ سبز برای مناطق زرد؛ مسافران نوروزی در دوراهی ماندن و رفتن
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

چراغ سبز برای مناطق زرد؛ مسافران نوروزی در دوراهی ماندن و رفتن

مشهد- شمارش معکوس برای آغاز سال ۱۴۰۰ فرارسیده؛ درحالی‌که مسئولان بهداشتی مردم را برای حضور در تجمعات و یا سفر به برخی شهرها با وضعیت زرد و نارنجی منع می‌کنند اما مسئولان گردشگری تصمیم دارند تا این صنعت ورشکسته را با سبز نشان دادن سفرهای نوروزی نجات دهند.

بازار؛ گروه استان‌ها: باوجوداینکه پیش‌فروش بلیت‌های قطار و هواپیما شروع‌شده و هتل‌ها در تکاپو برای ارائه خدمات در نوروز امسال هستند اما سیاست‌های اعلامی حاکی از نوعی ابهام در شرایط سفر به استان خراسان رضوی است.

اخبار ضدونقیض در رسانه‌ها در حال حاضر نوعی سردرگمی بین مسافران برای نوروز ۱۴۰۰ ایجاد کرده است زیرا در حال حاضر خودروهای غیربومی در ورودی شهر مشهد جریمه می‌شوند اما از طرفی مسئولان نوید سفرهای ایمن را می‌دهند و گفته می‌شود اگر گردشگران برگ رزرو هتل به همراه داشته باشند در نوروز امسال اجازه تردد خواهند داشت و این در حالی است که ماموران پلیس راه حتی نامه های فرمانداری را نیز برای تردد خودرو ها مجاز نمی دانند!

سفر برویم یا نرویم؟
برای پاسخ به این سؤال که آیا سفر در نوروز ۱۴۰۰ امکان‌پذیر است یا خیر پاسخ آن را از معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی جویا می‌شویم.

یوسف بید خوری در این رابطه به ما می‌گوید: تاکنون درباره اینکه سفر تعطیل است و یا هیچ شخصی حق ندارد به شهری دیگر عزیمت کند صحبتی به میان نیامده است.

وی بیان می‌کند: در همین راستا سیاست در پیش‌گرفته شده مبنی بر سفر ایمن و هوشمندانه است به این معنی که از قبل با رزرو امکان اقامت و استفاده از وسایل نقلیه عمومی امکان‌پذیر است.

وی بابیان اینکه امروز در تمام دنیا شاهد آغاز تلاش برای بازگشت به زندگی عادی هستیم و دیگر قرنطینه جوابگو نیست بلکه مسئولیت‌پذیری افراد و توجه به رعایت بهداشت مدنظر قرارگرفته است ادامه داد: در دنیا چاره‌ای جز این نیست که رعایت بهداشت و پروتکل‌های بهداشتی دارد جای خود را به قرنطینه دهد تا  فضا تغییر کند و دوباره اقتصاد و پیشرفت در مسیر حرکت قرار گیرد.

بید خوری عنوان می‌کند: پروتکل‌های سفر هوشمند و سفر مسئولانه در همه مراکز اقامتی استان رعایت می‌شود و هیچ مشکلی برای اقامت و وی پذیرایی شایسته زائران در مشهد وجود ندارد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی هم‌چنین با اشاره به امضای تفاهم‌نامه مشترک میان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با این اداره کل و با امضای معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی در خصوص اقامت ایمن بیان می‌کند: در قالب این تفاهم‌نامه بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی تأکید شده و با نظارت بازرسان برای واحدهای اقامتی گواهینامه ایمن ازنظر رعایت پروتکل‌ها صادر و به اطلاع مسافران و متقاضیان سفر می‌رسد.

خسارت‌های غیرقابل‌جبران
صنعت گردشگری خراسان رضوی که تا پیش از بحران کرونا پذیرای سالانه حدود ۳۰ میلیون زائر و گردشگر از اقصی نقاط ایران و جهان بود  و افزون بر دو هزار و ۳۰۰ واحد و تأسیسات گردشگری آن از همین راه امرارمعاش میکردند به‌گونه‌ای است که به دلیل شیوع بیماری کرونا متأسفانه بیش از دوسوم این ظرفیت‌ها خالی و بلااستفاده مانده است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی بابیان اینکه از اسفند پارسال تا اواخر بهمن‌ماه امسال شیوع ویروس کرونا بیش از ۴۲ هزار میلیارد ریال به گردشگری این استان خسارت زده است اظهار می‌کند: پرداخت تسهیلات ۱۲ درصدی گرچه درروند خوب و مطلوبی به متقاضیان انجام شد اما کفاف هزینه‌ها و خسارات را نمی‌دهد.

محمدصادق براتی اظهار می‌کند: متأسفانه حجم سنگین خسارات وارده ناشی از شیوع کرونا و بیکاری ناشی از آن در صنعت گردشگری خراسان رضوی آن‌قدر زیاد است که هیچ‌یک از حمایت‌ها، کمک‌ها، امهال و بخشودگی‌ها توان جبران آن را ندارند.

وی بابیان این‌که پیش از شیوع کرونا افزون بر  ۳۸ هزار و ۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم در حوزه گردشگری خراسان رضوی اشتغال داشتند افزود: با شیوع کرونا بیش از ۱۹ هزار نفر از این تعداد بیکار شده‌اند.

وی اذعان می‌کند: بیش از ۵۰ هزار نفر نیز در مشاغل مرتبط و به‌صورت غیرمستقیم در حوزه گردشگری فعالیت اقتصادی داشتند که بیش از نیمی از این تعداد هم بیکار شده‌اند و باید به‌گونه‌ای برای بازگرداندن همه فرصت‌های شغلی مستقیم و غیرمستقیم این حوزه تلاش کرد.

سفر ایمن راهکار برون‌رفت از وضعیت فعلی
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی بابیان اینکه سیاست بر این است که اجرای تصمیمات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا همچنان ادامه داشته باشد اما با اتخاذ تدابیر لازم می‌توان این وضعیت را مدیریت کرد ادامه داد: باهدف حمایت از سرمایه‌های کلان گردشگری در استان و نیز با توجه به‌ضرورت رونق بخشی به اقتصاد کرونا زده خراسان رضوی تعدادی طرح و برنامه عملیاتی درزمینهٔ میزبانی از مسافران و گردشگران نوروزی در استان تهیه، تدوین و برای تصویب به ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال‌شده است.

صنعت گردشگری خراسان رضوی که تا پیش از بحران کرونا پذیرای سالانه حدود ۳۰ میلیون زائر و گردشگر از اقصی نقاط ایران و جهان بود  و افزون بر دو هزار و ۳۰۰ واحد و تأسیسات گردشگری آن از همین راه امرارمعاش می کردند، اکنون به‌گونه‌ای است که به دلیل شیوع بیماری کرونا متأسفانه بیش از دوسوم این ظرفیت‌ها خالی و بلااستفاده مانده است

براتی گفت: نمی‌توان نسبت به نابودی سرمایه‌ها بی‌اعتنا بود و فعالیت‌های انسانی همچون گردشگری را در توقف و سکون نگاه داشت.

وی افزود: به همین دلیل به کمیته‌های ۱۴ گانه ستاد خدمات سفر خراسان رضوی تأکید شده به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی نمایند تا در ایام نوروز امسال بتوانیم مانند سنوات قبل از شیوع کرونا در خدمت زائران داخلی و خارجی باشیم.

رزرو اماکن اقامتی الزامی است
در همین حال مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با تشریح شرایط و روند دریافت مجوز ورود به مقاصد گردشگری اعلام کرد: وزارت میراث فرهنگی و معاونت گردشگری کشور، نرم‌افزاری را با عنوان سامانه «جانا» طراحی کرده‌ است که در این سامانه تمام تأسیسات گردشگری دارای پروانه بهره‌برداری و نرخ نامه مصوب ثبت‌شده‌اند و شرایط رزرو در این سامانه پیش‌بینی‌شده است.

ابوالفضل مکرمی اضافه کرد: به‌گونه‌ای که افراد برای سفر به شهرهای مختلف باید وارد این سامانه شده، ثبت‌نام کنند و پس از رزرو واحد اقامتی مدنظر، سفر خود را آغاز کنند؛ زیرا برای سفر با خودرو شخصی و در شرایطی که منع تردد مسیرهایی در نظر گرفته شود، به افرادی اجازه ورود به شهرهای مقصد داده خواهد شد که این رزرو را همراه خود داشته باشند.

سفر به مشهد ممنوع است
به دلیل جاذبه فراوان برای جذب گردشگر هم چنان بر ممنوعیت ورود پافشاری دارد تا آنجا که رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی از اجرای محدودیت‌های جدید برای جلوگیری از شیوع کرونا در مشهد خبر داده و اعلام کرده است:  فقط خودروهای دارای پلاک بومی اجازه ورود به این شهر را می‌گیرند.

سرهنگ حسین میش‌مست رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی در این رابطه می گوید: در مرحله جدید طرح ممنوعیت ورود خودروهای دارای پلاک غیربومی به مشهد طبق تصمیم پلیس راهنمایی و رانندگی کشور خودروهای غیربومی با نامه فرمانداری نیز اجازه ورود به مشهد را ندارند.

وی تأکید می کند: در این راستا فقط مالکان خودروهای دارای پلاک غیربومی که مشکل پزشکی یا کار قضایی داشته باشند مجوز ورود به مشهد را دریافت می‌کنند.

رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی یادآور می شود: در مرحله قبل اجرای این طرح مالکان خودروهای دارای پلاک غیربومی با نامه فرمانداری شهرهای خود مجوز ورود به مشهد را دریافت می‌کردند اما در این مرحله نامه فرمانداری هم قابل‌قبول نیست.

در انتظار نتیجه
موضوع سفرهای نوروزی با نزدیک شدن به آستانه عید نوروز در حال داغ شدن است لذا باید دید با تفاهنمامه ای که بین دانشگاه علوم پزشکی و میراث فرهنگی به امضاء رسیده آیا ستاد مقابله با کرونا در کشور اجازه تردد خودروهای شخصی را صادر می‌کند یا خیر؟ موضوعی که بسیاری از مسافران در انتظار شنیدن این خبر هستند تا بار سفر در میان شیوع کرونای انگلیسی در کشور ببندند تا شاید صنعت گردشگری بتواند به حیات خود ادامه دهد!

کد خبر: ۷۶٬۱۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha