۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۶
کشاورزان ناچار به پذیرش خرید توافقی دولت هستند| تراکتور ۶۰میلیون تومانی ظرف دو سال ۴۵۰میلیون تومان شد
به بهانه طرح خرید توافقی سه محصول سیب زمینی، پیاز و گوجه

کشاورزان ناچار به پذیرش خرید توافقی دولت هستند| تراکتور ۶۰میلیون تومانی ظرف دو سال ۴۵۰میلیون تومان شد

در حالی که خرید توافقی سه محصول «سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی» توسط دولت آغاز شده است نیازی، عضو هیات مدیره انجمن ملی سیب زمینی ایران معتقد است: خرید توافقی اصولا اقدامی ایده آل نیست و کشاورزان از روی ناچاری و به دلیل اینکه محصول روی دست شان مانده است چنین خریدهایی را می پذیرند.

بازار؛ گروه کشاورزی: اواخر هفته گذشته محمدعلی طهماسبی، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران خبر از آغاز خرید توافقی ۳ محصول «سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی» به منظور حمایت از کشاورزان و جلوگیری از ضرر و زیان وارده به کشاورزان و به تبع ایجاد تعادل در بازار خبر داد. این در حالی است که کشاورزان جنوب کشور با مازاد تولید محصولات کشاورزی به خصوص سیب زمین و پیاز مواجه شده اند و محصولات روی دست آنها مانده است. برخی فعالان بخش کشاورزی معتقدند که دولت غالبا زمانی که محصول روی دست کشاورز می ماند و به تبع آن قیمت ها در بازار به پایین ترین میزان می رسد دست به چنین اقداماتی می زند و بیشترین منافع را در این بین نصیب خود می کند و لذا تاثیر چندانی برای کشاورزان ندارد. این در شرایطی است که انتظار می رود دولت برنامه ثابتی برای خرید محصولات از کشاورزان داشته باشد و از پیش برای آن برنامه ریزی صادراتی داشته باشد نه اینکه منتظر زمان مقتضی بماند و در حالی که بهره بردار و کشاورز سرمایه خود را از دست داده است و عملا به زانو در آمده است با عناوینی مانند خرید توافقی یا تضمینی ادعای حمایت از این قشر را داشته باشد.

محمد رحیم نیازی، عضو هیات مدیره انجمن ملی سیب زمینی ایران  در خصوص خرید توافقی محصولات کشاورزی به خبرنگار «بازار» گفت: در این نوع خرید فروشنده و خریدار روی یک قیمت به توافق می رسند که معمولا هم بالاتر از قیمت خرید تضمینی است، اگرچه گاهی مواقع ممکن است پایین تر از قیمت بازار یا متناسب با قیمت بازار باشد.

نیازی افزود: سازمان تعاون روستایی متعاقبا محصولات خریداری شده را یا ذخیره و انبار می کند و یا اینکه برای فروشگاه های خود در سراسر کشور خریداری و ارسال می کند.

حداقل فایده خرید توافقی این است که در شرایطی که محصولات روی دست کشاورز مانده و کشاورز دستش به جایی بند نیست  اندک پولی دست کشاورز را می گیرد

کشاورزان از روی ناچاری تن به خرید توافقی می دهند
وی با بیان اینکه در حال حاضر سیب زمینی و پیاز روی دست کشاورزان برخی از مناطق کشور به خصوص استان اصفهان و جیرفت استان کرمان و دیگر استانهای جنوب مانده است، تصریح کرد: امیدواریم خریدار با قیمت منصفانه ای این سه محصول را از کشاورزان خریداری نماید تا حداقل بخشی از ضرر و زیان های وارده به کشاورزان را جبران نماید.

نیازی گفت: با این خرید توافقی اگر هزینه های تولید حداقل برای کشاورز در بیاید خوب است اما قطعا چنین خریدهایی قیمت های تولید را پوشش نمی دهد.

وی در خصوص میزان کارایی خرید توافقی برای کشاورزان نیز اظهار داشت: حداقل فایده اینگونه خریدها در شرایطی که محصولات روی دست کشاورز مانده و کشاورز دستش به جایی بند نیست این است که محصول روی زمین نمی ماند و اندک پولی دست کشاورز را می گیرد. چون کشاورز جز تولید کار دیگری بلد نیست و اگر حداقل با یک قیمت پایه این محصولات از آنها خریداری شود شاید کمی ضررهای‌شان جبران بشود.

این مقام مسئول تاکید کرد: با توجه به اینکه سازمان تعاون روستایی یک شبکه توزیع بسیار قوی در کشور محسوب می شود و در اغلب روستاها فروشگاه دارد لذا اگر در این برهه زمانی این سه محصول را به قیمت مناسب و با یک سود منصفانه از کشاورزان خریداری کند از یک طرف نیاز کشور را تامین می کند و از سوی دیگر بخشی از هزینه های کشاورز را پوشش می دهد.

نیازی با بیان اینکه خرید توافقی معمولا چندان ایده آل نیست و کشاورز غالبا از روی ناچاری تن به چنین کاری می دهد، خاطرنشان کرد: ما همیشه و در همه وقت روی صادرات تاکید داریم و اینکه باب صادرات باز شود و بازارهای جدیدی برای تولیدکنندگان پیدا شود خواسته همیشگی ما تولیدکنندگان است.

در حالی که تراکتور از ماشین آلات اصلی کشاورزان است قیمت این دستگاه از ۷۰ میلیون تومان امسال به ۴۵۰ میلیون تومان جهش قیمت پیدا کرد

انتظار کشاورزان از دولت یافتن بازارهای صادراتی در دیگر کشورها است
وی افزود:  انتظار داریم دولت و رایزنان اقتصادی برای ما بازارسازی کنند چون ما در کشور تولید به میزان لازم داریم و کشاورزان با داشتن ابزار، سرمایه، تجربه و پشتکار کارشان تولید است و به چیزی غیر از آن فکر نمی کنند. بنابراین مسئولان باید از این ظرفیت تولید برای صادرات و ارزآوری استفاده بهینه کنند.

نیازی گفت: به عبارت دیگر خوشبختانه کشاورزان ما آموزش دیده شده اند و با روشهای نوین روز آشنایی پیدا کرده اند به همین دلیل ضمن استفاده از بذور جدید از روشهای نوین آبیاری نیز بهره می گیرند و مسائل فنی را رعایت می کنند،  لذا تولیدات شان افزایش یافته و بهره وری بالا می رود بنابراین مازاد نیاز کشور تولید داریم. پس همانطور که کشاورز کارش تولید است و به درستی آن را انجام می دهد مسئولان نیز باید شرایط صادرات را فراهم کنند.

وی در خصوص چالشهای صادراتی نیز اظهار داشت: اگرچه الان به کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق، افغانستان و آذربایجان صادرات سیب زمینی داریم اما به دلیل مسائل سیاسی موجود الان صادرات به کشور های همسایه هم سخت شده است و به سختی از ما خرید  می کنند.

نیازی گفت: سیاستمداران باید به اقتصاد کشور کمک کنند و چون یکی از بخش های ارزآور کشاورزی است بنابراین انتظار داریم در بیرون از کشور برای من تولیدکننده پایگاه و جایگاه درست کنند و ارتباطات را قوی کنند. در غیر اینصورت مثل الان محصولات روی دست مان می ماند.

وی در خصوص قیمت سیب زمینی نیز گفت: الان قیمتها بسیار پایین است و هزینه های تولید را پوشش نمی دهد بخصوص اینکه هزینه های کارگری، بسته بندی، حمل و نقل، قیمت سم و کود و غیره افزایش یافته است که منجر به بالا رفتن هزینه های تولید شده است اما متاسفانه قیمت ها الان این هزینه ها را به هیچ وجه پوشش نمی دهد.

افزایش ۷ تا ۸ برابری قیمت ماشین آلات برداشت سیب زمین ظرف ۲ سال
این عضو هیات مدیره انجمن ملی سیب زمینی ایران حجم تولید سالانه این محصول را در کشور بالغ بر ۵ میلیون تن برآورد کرد و گفت: ۸۰ تا ۸۵ درصد آن  در داخل تولید می شود و مابقی آن نیز صادرات می شود که این محصول از نظر کیفیت شرایط خوبی برای رقابت در بازارهای مختلف دارد اما در بحث سورتینگ و بسته بندی هنوز هم مشکل داریم.

در حالی که ۱۵ تا ۲۰ درصد از سیب زمینی تولیدی در کشور صادرات می شود هنوز هم در بحث سورتینگ و بسته بندی دچار مشکل هستیم

نیازی تصریح کرد: در بحث استفاده از تجهیزات نیز برداشت سیب زمینی مکانیزه است و مشکلی در این بابت نداریم و کلیه تجهیزات و ماشین آلات برداشت را داریم. اگرچه قیمت ماشین آلات و تجهیزات نسبت به ۲ سال پیش حداقل ۱۰ برابر افزایش یافته است.

وی در پاسخ به این سوال که اینکه گفته می شود قیمت تراکتور به ۴۵۰ میلیون تومان رسیده صحت دارد یا خیر، گفت: بله. یکی از ابزارهای اصلی ما تراکتور است و در حالی که قیمت آن ۲سال پیش ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان بود و سال گذشته ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان بود امسال به یکباره جهش قیمتی داشت و به ۴۵۰ میلیون تومان رسیده است.

شرط برگشت ارز حاصل از صادرات را برای محصولات فساد پذیر بردارید
وی در خصوص اهمیت مشوق های صادراتی نیز گفت: مشوق های صادراتی یکی از رکن های اساسی برای تولید و بازار است بنابراین باید در بحث مشوق های صادراتی از سوی وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت  یا هر سازمان متولی، مشوق ها تعریف شود و از صادرات حمایت گردد.

نیازی گفت: به نظر بنده برای ورود ارز حاصل از صادرات دولت می تواند در مورد چند محصول فساد پذیر از جمله سبزیجات و صیفی جات بخش کشاورزی را مستثنی کند. چون اگر دولت این کار را بکند صادرات تسهیل تر می شود و صادرکنندگان مشکلات کمتری خواهند داشت.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر بخش دولتی باید کمک کننده باشد و الزامی برای تحویل ارز صادراتی به صورت دلاری نباشد. به خصوص اینکه صادرات محصولات کشاورزی با کشورهای همسایه و اطراف غالبا به صورت ریالی صورت می گیرد و لذا اگر این الزام را بردارند قطعا کارها تسهیل تر می شود.

کد خبر: ۷۶٬۱۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha