۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
مخالفت مجلس با اوراق فروشی دولت برای جبران کسری منابع هدفمندی یارانه‌ها
در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۰ صورت گرفت؛

مخالفت مجلس با اوراق فروشی دولت برای جبران کسری منابع هدفمندی یارانه‌ها

نمایندگان مجلس با انتشار اوراق مالی اسلامی جهت تأمین کسری منابع حاصل از هدفمندسازی یارانه‌ها از سوی دولت مخالفت کردند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (شنبه ۹ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۰، با بند (ج) تبصره (۱۴) ماده واحده لایحه بودجه مخالفت کردند.

در جریان پیشنهاد حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر جهت حذف این بند، دکتر قالیباف از نوبخت درباره زمان انتشار اوراق مالی اسلامی سوال کرد که وی پاسخ داد سررسید این اوراق در سال بعد و سال‌های بعد فرا می‌رسد و شرکت دولتی سازمان هدفمندسازی مثل سایر شرکت‌ها اوراق منتشر خواهند کرد که در سال‌های بعد پرداخت می‌شود و دولت همچون شرکت‌های دولتی تبصره (۵)، هیچ تضمینی برای بازپرداخت آن نخواهد داشت.

رضاخواه به عنوان نماینده کمیسیون تلفیق نیز در موافقت با حذف این بند اظهار کرد: در جز (۴) بند (الف) تبصره (۱۴) آمده که در صورت عدم وصول درآمدها، دولت یک درصد تنخواه خواهد داشت که می‌تواند برای پرداخت یارانه‌ها از آن استفاده کند لذا نباید اجازه فروش اوراق داده شود چرا که اگر این اقدام را کند، در جهت کسب درآمد طبق قانون برنمی‌آید و یا اگر درآمد کسب کند اعلام نمی‌کند و همچنان اجازه انتشار اوراق خواهد داشت.

در بند (ج) تبصره (۱۴) که از ماده واحده لایحه بودجه حذف شد، آمده بود: شرکت تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران مکلف است جهت توسعه و تسریع در اجرای طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، مواد معدنی و محصولات جانبی همراه با مواد پرتوزا را مطابق با قوانین و مقررات به فروش رسانده و درآمد حاصل از آن را پس از کسر هزینه‌ها (شامل قیمت تمام‌شده کالا و خدمات فروش‌رفته، اداری- عمومی و توزیع و فروش) به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

درآمد حاصله به حساب افزایش سرمایه دولت در شرکت منظور و معاف از تقسیم سود سهام دولت و مالیات آن با نرخ صفر محاسبه می‌شود.

کد خبر: ۷۶٬۱۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha