۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
افزایش حمایت جهانی از واکسن|تلاش جدی دولتها برای واکسیناسیون گسترده
نشنال اینترست بررسی کرد

افزایش حمایت جهانی از واکسن|تلاش جدی دولتها برای واکسیناسیون گسترده

باید امیدوار بود حمایت از واکسن در جهان افزایش یافته و دولتها از روند واکسیانسیون به طور جدی حمایت کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا گزارشی با قلم «ایتن کیم لیزر» با عنوان «افزایش حمایت از واکسن در انگلیس و باقی ماندن شک و تردیدها» منتشر کرده است. ترجمه متن گزارش در ادامه می آید.

بر اساس نظرسنجی جدید دانشگاه آکسفورد ، بیش از ۷۵ درصد مردم در انگلستان اکنون اظهار داشتند که مایل به بالا زدن آستین جهت تزریق واکسن ضد ویروس کرونا هستند. این در حالی است که در پنج ماه گذشته فقط ۵۰ درصد مردم مایل به تزریق واکسن کرونا بودند.

بر اساس یافته‌های موسسه افکارسنجی یوگو در ماه جولای که از یک هزار و ۶۶۳ انگلیسی حاصل شده است، شش درصد اعلام کرده که تحت هیچ شرایطی واکسن کرونا را تزریق نخواهند کرد. همچنین ۱۰ درصد احتمال استفاده از این واکسن را ضعیف توصیف کرده و ۱۵ درصد هم ابراز بی اطلاعی کرده‌اند. از سویی ۶۹ درصد دیگر در این نظر سنجی تمایل خود را به استفاده از این واکسن ابراز کرده اما از این میزان تنها ۳۸ درصد تصمیم قطعی خود را برای تزریق این دارو اعلام کرده‌اند.

طبق نظرسنجی جدید دانشگاه آکسفورد؛ درصد افرادی که پاسخ محتمل یا بسیار محتمل داده اند از ۷۸ درصد در نظرسنجی قبلی (اکتبر) به ۸۷ درصد رسیده است. این نظرسنجی همچنین نشان داد که سن پیش بینی کننده ای برای تمایل به مصرف واکسن است، به طوری که دید گروه سنی پنجاه تا پنجاه و نه اکنون نسبت به پنج ماه قبل در مورد واکسن بسیار مثبت تر است. با این حال، حدود ۷ درصد از مردم پاسخ دادند که بسیار بعید است از واکسن استفاده کنند.

در مورد افرادی که درآمد کمتری دارند باید گفت آنها بسیار کمتر تمایل به استفاده از واکسن دارند. برخلاف روند گسترده جذب واکسن، این شکاف از ماه اکتبر تا حدودی بیشتر شده است. طبق این نظرسنجی نظرات مردم تغییر زیادی داشته است اما چرا؟

«بن انسل»، استاد گروه سیاست و روابط بین الملل دانشگاه آکسفورد در بیانیه ای گفت: مردم به طور کلی حمایت بیشتری از مصرف واکسن می کنند اما خلاهای مهم خصوصاً در بین گروههای فقیرتر؛ شهروندان جوان تر و افرادی که رای نمی دهند باقی مانده و اعتماد آنها به سیاستمداران به طور معمول کمتر شده است. هنگامی که بسیاری از استراتژی های خروج دولت از شرایط قرنطینه به میزان موفقیت واکسن بستگی دارد، این بینش ها برای سیاست گذاران در بحث داخلی در مورد سیاست و ارتباطات بیرونی با مردم از اهمیت فوری برخوردار خواهد شد.

واکسیناسیون گسترده انگلستان در ماه دسامبر با اولویت افراد مسن، ساکنان خانه های مراقبت و کارمندان و کارکنان مراقبت های بهداشتی آغاز شد. باید گفت برنامه واکسیناسیون تا حد زیادی موفقیت آمیز تلقی شده است، تاکنون نزدیک به هجده میلیون نفر اولین دوز واکسن ویروس کرونا را دریافت کرده اند.

نخست وزیر انگلیس «بوریس جانسون» نیز اخیراً از یک برنامه علمی-داده محور برای لغو نهایی محدودیت های قرنطینه در کشور خبر داده است، که پس از کشف ویروس کرونای انگلیسی در جنوب شرقی انگلیس، از ۴ ژانویه در قرنطینه کامل به سر می برد. گزارش های قبلی ادعا می کردند که ویروس جهش یافته، که به آن B.۱.۱.۷ نیز گفته می شود، حدود ۴۵ درصد قابل انتقال و تا ۷۰ درصد کشنده تر است. سویه جدید اکنون مسئول اکثر عفونت های جدید در انگلستان است.

دولت لندن قصد دارد تا در مرحله بعد به ۱۷ میلیون نفری که در اولویت‌های ۵ تا ۹ قرار دارند ظرف دو ماه‌ آینده واکسن تزریق کند. این گروه‌ها افراد بالای ۵۰ سال و آن‌هایی را شامل می شود که بیماری‌های زمینه‌ای دارند.

گونه انگلیسی کرونا موسوم به ب. ۱.۱.۷ پائیز شناسایی و به سرعت شیوع پیدا کرد. این ویروس به گفته مرکز آمریکایی کنترل و جلوگیری از بیماری‌ها نسبت به سایر گونه‌ها قدرت آلوده کنندگی بسیار بالایی دارد.

ماه پیش دانشمندان در انگلیس گزارش دادند که این گونه در قیاس با سایر گونه‌های ویروس کرونا، با خطر مرگ هم ارتباط بیشتری دارد. گونه انگلیسی کرونا تا کنون در بسیاری از کشورهای جهان شناسایی شده است.

احتمال مبتلا شدن افراد زیر ۱۵ سال در مقایسه با ویروس قدیمی بیشتر است. به گفته آنها این رفتار ویروس کرونا که کودکان را کمتر مبتلا می کرد یک رفتار استثنایی بود، چرا که بیماری های تنفسی ویروسی معمولاً کودکان را بیشتر مبتلا می کنند. اما اکنون به نظر می رسد ویروس جدید کودکان و بزرگسالان را به طور یکسان مبتلا می کند.

کد خبر: ۷۶٬۰۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha