۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۵
وزارت خارجه عزم لازم را برای توسعه روابط با ترکمنستان ندارد
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس:

وزارت خارجه عزم لازم را برای توسعه روابط با ترکمنستان ندارد

گرگان- سنگدوینی، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس گفت: روابط تجاری ایران و ترکمنستان مدتی است قطع شده و وزارت خارجه جدیت و عزم لازم را برای توسعه روابط با این کشور همسایه ندارد.

رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، ترکمنستان را یکی از کشورهای مهم برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران اعلام و اظهار کرد: ۱۵ محصول کشاورزی در گلستان تولید می‌شود که می توان با ترکمنستان و از طریق آن به آسیای میانه و چین آن ها ارسال کرد ولی به دلیل بسته بودن مرزها و عدم پیگیری وزارت خارجه عملا روابط ما با این کشور قطع شده است.

وی افزود: از وزیر خارجه در مجلس سوال کردم و این را تذکر دادم که بهبود روابط مرز گلستان را باید با جدیت دنبال کنند و وزیر نیز اعلام کرد با جدیت دنبال می کند ولی جدیت و عزم لازم را نمی بینم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس با بیان این که مسیر ریلی ایجاد شده با ترکمنستان هم ظرفیت خوبی است که استفاده نمی‌شود، اضافه کرد: باید با کشور ترکمنستان ارتباط با قرار و مشکلات را حل کنیم.

سنگدوینی تصریح کرد: مردم ترکمنی در استان گلستان و کشور ما زندگی می کنند در ترکمنستان نیز خویشاوند دارند و این مساله بهترین ظرفیت برای ما محسوب می شود.

وی با تاکید بر این که هم وزارت خارجه و هم وزارت نفت باید مذاکره کنند تا شاهد توسعه روابط باشیم، گفت: پس از اختلافات ایران و ترکمنستان سر مسائل صادرات گاز این کشور به ایران، اقدام موثری برای بهبود روابط انجام نشد و اکنون هم شاهد بسته بودن مرزها به دلیل کرونا هستیم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس درباره پیگیری مسئولان گلستان هم گفت: تا جایی که خبر دارم دکتر حق شناس، استاندار گلستان این مساله را دنبال را کرده و با استاندار یکی از استان های ترکمنستان صحبت کرده اند.

وی با بیان اینکه شرایط سخت شده ولی مشکلات قابل حل است و باید ارتباطات را برقرار کرد، یادآور شد: اگر این مسیر باز شود علاوه بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری می توان توان مهندسی را هم صادر کرد و باعث ایجاد شغل شد.

سنگدوینی گفت: منطقه آزاد اینچه برون که همه دنبال آن هستند، اگر تصویب شود، شرایط خوبی را برای توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه خواهد داشت.

کد خبر: ۷۶٬۰۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha