۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
اولین ربات هنرمند در نمایشگاه لندن عرضه خواهد شد + نصاویر
با نام «آبدا»

اولین ربات هنرمند در نمایشگاه لندن عرضه خواهد شد + نصاویر

مهندسین هوش مصنوعی با استفاده از یک الگوریتم آموزشی ، رباتی را طراحی کردند که قادر است آثار هنری خلق کند؛ این ربات هنرمند « آیدا » نام دارد و به زودی آثار طراحی خود را در نمایشگاه موزه لندن به نمایش خواهد گذاشت.

سیران خانعلی زاده؛ گروه فناوری اطلاعات: یک هنرمند ربات به نام Ai-Da تابستان 2021 اولین نمایشگاه بزرگ خود را در موزه طراحی لندن برگزار می کند؛ تمامی آثار هنری این ربات هنرمند بر اساس تصاویر ثبت شده توسط دوربین های داخل چشم وی می باشند.

یک هنرمند ربات به نام Ai-Da تابستان 2021 اولین نمایشگاه بزرگ خود را در موزه طراحی لندن برگزار می کند؛ تمامی آثار هنری این ربات هنرمند بر اساس تصاویر ثبت شده توسط دوربین های داخل چشم وی می باشند

«آیدا» از یک صدا و سیمای کاملا  زنانه بهره می برد و اسم خود را از یک پیشگام برنامه نویسی با نام آدا لاولیس وام گرفته است؛ این نقاش هنرمند از نظر قامت و خصوصیات ظاهری نیز بسیار طبیعی جلوه می کند و دارای قابلیت شناسایی و تفکیک تمامی رنگ هاست، آیدا متکلم نبوده و تنها راه ارتباط وی با دنیای خارج، از طریق آثارش است .

به گفته تیم طراحی آیدا، تمامی تصاویر با استفاده از مینی دوربین های چند گانه گرفته شده اند که به عنوان مهم ترین بخش این طراحی قلمداد می گردند؛ در مراحل قبل از تولید اثر، تمامی تصاویر از طریق الگوریتم های هوشمند به مجموعه ای از دستورالعمل ها تبدیل شده که بازوهای رباتیک را راهنمایی می کنند و تمامی این مراحل در نهایت به خلق یک اثر هنری می انجامد.

تمامی تصاویر با استفاده از مینی دوربین های چند گانه گرفته شده اند که به عنوان مهم ترین بخش این طراحی قلمداد می گردند؛ در مراحل قبل از تولید اثر، تمامی تصاویر از طریق الگوریتم های هوشمند به مجموعه ای از دستورالعمل ها تبدیل شده که بازوهای رباتیک را  راهنمایی می کنند

رواندا میلر طراح اصلی این ربات می گوید: در دنیا ربات های زیادی وجود دارند که قادرند کارهای هنری مختلفی انجام دهند؛ تمامی این ربات ها برای انجام دستورات تعیین شده ای برنامه نویسی شده اند و همانند یک ماشین کپی برداری عمل می کنند، اما آیدا از این روش مرسوم تبعیت نمی کند و در نوع خود بینظر است، چرا که آیدا نه تنها برای طراحی و نقاشی کشیدن برنامه نویسی نشده است  بلکه از یک الگوریتم هوشمند بهره می گیرید که دارای قابلیت آموزش و یادگیری است.

وی افزود: الگوریتم آیدا دارای توانایی یادگیری هرگونه سبک بوده و از خلاقیت یک هنرمند واقعی برخوردار است و از هیچگونه سیستم کپی برداری و تقلید تبعیت نمی کند؛ این الگوریتم دارای ماهیت زایشی  است و قادر می باشد با بررسی تصاویر دریافتی ، به خلق یک اثر جدید بپردازد.

 این ربات هنرمند در حال حاضر با انتقادهای زیادی روبرو است؛ از یک سو، بسیاری از کارشناسان حوزه هوش مصنوعی معتقدند؛ هوش مصنوعی که اکنون در دسترس است دارای قابلیت تولید هنر واقعی نیست و تنها از روی آثار ورودی قادرند خروجی هایی همانند یک تابلو هنری البته بدون سبک خاصی، داشته باشند؛ یک ربات مجهز به هوش مصنوعی هرگز نمی تواند به صورت مستقل هنر تولید کند و فقط یک کپی کننده عالی با حداکثر جزییات است.

آیدا با استفاده از دوربین های داخل چشمش به یک پدیده نگاه می کند، با هر بار نگاه کردن نوع طراحی و نقاشی وی تغییر خواهد کرد؛ این بدان معناست که آیدا در آثار خود از یک  پدیده مشابه به صورت خلاقانه تغییراتی را ایجاد می کند

اما از سوی دیگر، رواندا میلر و تیم همراه وی ضمن نادرست خواندن ادعای این کارشناسان تصریح نمودند، که الگوریتم های Ai-Da برای انعکاس تعریف خلاقیت که توسط مارگارت بورن ، استاد علوم شناختی در دانشگاه ساسکس  بیان شده است، می باشد و کاملا قادر است آثار هنری برجسته ای را به وجود بیاورد.

وی در توضیح فرایند تولید آثار هنری گفت: وقتی آیدا با استفاده از دوربین های داخل چشمش به یک پدیده نگاه می کند، با هر بار نگاه کردن نوع طراحی و نقاشی وی تغییر خواهد کرد؛ این بدان معناست که آیدا در آثار خود از یک پدیده مشابه به صورت خلاقانه تغییراتی را ایجاد می کند و این کاملا با رباتهای کپی کننده مغایرت دارد؛ ربات ها کپی کننده می توانند چندین خروجی داشته باشند اما تمامی نمونه ها کاملا یکسان خواهند بود و این در حالی است که آثار آیدا کاملا خاص و منحصر به فرد هستند.

این متخصص هوش مصنوعی تصریح کرد که، آیدا در اولین نمایشگاهش مجموعه متفاوتی از خودنگاره ها را خواهد داشت که با استفاده از تصاویر ثبت شده از وی در آینه، طراحی شده اند، هیچکدام از این خودنگاره ها مشابه دیگری نبوده و تفاوت مابین هر اثر با سایرین کاملا مشهود است؛ این نمایشگاه برای اولین بار در غرفه ربات های هنرمند در موزه طراحی های مدرن لندن برگزار خواهد شد. البته ، غرفه ربات های هنرمند برای اولین بار رونمایی خواهد شد و برای اولین بار میزبان آثار آیدا خواهد بود.

آیدا در اولین نمایشگاهش مجموعه متفاوتی از خودنگاره ها را خواهد داشت که با استفاده از تصاویر ثبت شده از وی در آینه، طراحی شده اند، هیچکدام از این خودنگاره ها مشابه دیگری نبوده

میلر معتقد است که، تعداد هوش مصنوعی هایی که دارای توان  هنری و خلاقیت می باشند، در حال افزایش است واین مهم از یک سو می تواند به توانمندی هنرمندان معاصر بیانجامد و از سوی دیگر، منجر به ایجاد انقلاب های عظیم در خلق آثار هنری از جمله طراحی و موسیقی شوند.

تیم پشتیبان این ربات امیدوار است که به کمک آیدا و دوستان مشابهش، چالش مفهوم هویت در دنیای بین انسانها و ماشین ها از میان رود و الگوریتم های خلاقانه دیگر نیز برای ایجاد افق دیدهای جدیدتر پا به عرصه بگذارند.

کد خبر: ۷۶٬۰۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha