۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
سرمای آمریکایی و انتظارات، نفت را به ۱۰۰ دلار نزدیک می‌کند
عوامل خوش‌بینانه بازگشت قیمت ۱۰۰ دلاری نفت کدم‌اند؟

سرمای آمریکایی و انتظارات، نفت را به ۱۰۰ دلار نزدیک می‌کند

به‌رغم توافق گروه اوپک پلاس مبنی بر تعدیل توافقات سال ۲۰۲۰ و افزایش تولید خود از ژانویه گذشته، قیمت‌های نفت در چند هفته گذشته شاهد روندی صعودی بوده است و اکنون در بازار نفت بعد از چند سال بار دیگر زمزمه نفت سه‌رقمی بیش‌ازپیش به گوش می‌رسد. گزارش زیر به عوامل خوش‌بینانه بازگشت قیمت ۱۰۰ دلاری نفت پرداخته است.

محمدرضا هادیلو، بازار: ائتلاف تولیدکنندگان در جلسه دسامبر با روسیه توافق کردند که کاهش سهمیه تولید داوطلبانه از ۷/۷ میلیون بشکه در روزبه ۷.۲ میلیون بشکه در روز تقلیل یابد، به این معنی که در ماه‌های اخیر نیم میلیون بشکه بیشتر ازآنچه در سال گذشته انجام داده‌اند، به بازار عرضه شود.

بااین‌وجود، قیمت‌ها در روزهای اخیر به بالاترین سطح خود در بیش از ۱۳ ماه گذشته رسیده است، یعنی تقریباً از زمان ظهور ویروس جدید کرونا، و قبل از تبدیل آن به یک بیماری همه‌گیر که جنبه‌های بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی را در سطح جهانی تحت تأثیر قرار دهد.

درست است که در نشست ژانویه بین کشورهای شرکت‌کننده در مورد افزایش متوسط ‌۷۵ هزار بشکه در روز در ماه فوریه و همین میزان در ماه مارس توافق شد، اما عربستان سعودی با اعلام کاهش داوطلبانه یک‌میلیون بشکه در روز طی همین دو ماه باعث شد تا این افزایش و حتی بیشتر را جبران ‌کند.

امید به بهبود اقتصادی پس از رهایی این اپیدمی، سرمایه‌گذاران را از پناهگاه امن اوراق قرضه به کالاها و دارایی‌های دیگر سوق داده است. درباره اصول حمایت از قیمت‌های بالا نیز، تیم تحقیقاتی بانک سرمایه گذاری  انتظار تقاضای بهتر باعرضه کمتر را دارد که بازهم کسری بزرگ‌تر از حد انتظار را در فوریه ایجاد می‌کند

بااین‌وجود، به‌رغم ارزیابی‌های متنوع از اثرات همه‌گیر بر اقتصاد جهانی، و اثربخشی واکسن‌ها برای پایان اپیدمی، بازارها خوش‌بین‌ترند و آرزو دارند که به سطح قیمتی که سال‌هاست تجربه نشده، برسند.

تحلیلگران خوش‌بین هستند

 با توجه به انتظارات تیم تحقیقاتی بانک گلدمن ساکس، انتظار می‌رود نفت خام برنت که اخیراً از ۶۵ دلار هم عبور کرده است، در سه‌ماهه سوم سال جاری به ۷۵ دلار در هر بشکه برسد. پیش‌بینی خوش‌بینانه‌ای است که افزایش بیش از ۱۰ دلار را تخمین زده‌اند.

 این گروه در یادداشت خود گفته است: ما اکنون انتظار داریم به‌زودی قیمت‌های نفت افزایش یابد، که ناشی از کاهش موجودی انبار و هزینه‌های حاشیه‌ای بیشتر (حداقل در کوتاه‌مدت) برای ازسرگیری فعالیت بالادست (اکتشاف و حفاری) است.

در شرایط فعلی سرمایه‌گذاران  وقتی به سمت نفت و خرید دارایی‌های واقعی روی می‌آورندکه نگران شوک های تورمی بوده و سعی دارند با این روش از  ظرفیت بی‌نظیری خرید نفت به عنوان یک دارایی واقعی در مقابل شوک های تورمی بهره ببرند

تمایل به دارایی های واقعی

همچنین در گزارش بانک سرمایه‌گذاری به موارد متعددی اشاره شده که امکان دارد قیمت نفت  در بازارهای جهانی به ۱۰۰ دلار برسد. در این گزارش به نوعی بیان شده  که در شرایط فعلی سرمایه‌گذاران  وقتی به سمت نفت و خرید دارایی‌های واقعی روی می‌آورندکه نگران شوک های تورمی بوده و سعی دارند با این روش از  ظرفیت بی‌نظیری خرید نفت به عنوان یک دارایی واقعی در مقابل شوک های تورمی بهره ببرند، به خصوص که که این دارایی‌ها دارای محرک‌های واقعی مانند امید به از بین رفتن پاندمی کرونا هستند.

امید به بهبود اقتصادی پس از رهایی این اپیدمی، سرمایه‌گذاران را از پناهگاه امن اوراق قرضه به کالاها و دارایی‌های دیگر سوق داده است. درباره اصول حمایت از قیمت‌های بالا نیز، تیم تحقیقاتی بانک سرمایه گذاری  انتظار تقاضای بهتر باعرضه کمتر را دارد که بازهم کسری بزرگ‌تر از حد انتظار را در فوریه ایجاد می‌کند.

همچنین بنا به برآوردهای بانک آمریکا، موج سرما در تگزاس ۵۰ میلیون بشکه موجودی نفت جهانی را کاهش داده و پیش‌بینی می‌کند که متوسط ‌قیمت نفت برنت با ۱۰ دلار افزایش به بالای ۶۰ دلار رسیده و پیش‌بینی‌ها حکایت از احتمال افزایش قیمت به ۷۰ دلار در سال جاری دارد. هر چند که در آخرین روز کاری  بازار با کاهش ۲ دلاری از ۶۷ دلار به ۶۵ دلار پایین کشیده شد.

بازگشت به علامت ۱۰۰

 پیش‌بینی‌های گلدمن ساکس خوش‌بینانه‌ترین نیست، زیرا شرکت آذربایجانی "سوکار تریدینگ" انتظار دارد که رکورد جهانی نفت برنت طی ۱۸ تا ۲۴ ماه آینده به سطح قیمت ۳ رقمی یعنی ۱۰۰ دلار و بیشتر برسد.

بانک آمریکا همچنین پیش‌بینی کرده است که افزایش بالقوه قیمت به بیش از ۱۰۰ دلار طی چند سال آینده به دلیل انگیزه‌ها و عوامل بنیادی جهانی محتمل است. دلالان نیز در این روند مشارکت دارند که باعث افزایش شانس در بازار گزینه‌های نفت برای رسیدن به حد ادعاشده تا دسامبر ۲۰۲۲ می‌شود.

عامل بعدی افزایش قیمت‌ها انتظارات تورمی است که به‌شدت روندی صعودی دارد و با افزایش اعتمادبه‌نفس در بازار نفت پس‌ازآن‌که نفت خام برنت در اوج اولین موج شیوع به پایین‌ترین سطح در ۱۸ سال گذشته رسید، بیش از ۲۰۰ درصد افزایش‌یافته است.

همچنین افزایش شرط‌بندی طی روزهای گذشته روی افزایش قیمت نفت برنت به بالای ۱۰۰ دلار، برای دسامبر ۲۰۲۲ باعث شده تا علامت ۱۰۰ دلار در ذهن بسیاری از معامله گران نفتی جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.

در اوایل دهه گذشته نفت سالها در این سطح قیمتی معلق بود، زمانی که بازارهای نوظهور تقاضای شدیدی برای نفت به وجود آورد و سرمایه‌ها جذب شرکت‌های اکتشافی در سایت‌های گران‌تر اهم از در اعماق اقیانوس‌ها و ماسه‌های نفتی کانادا شد.

این دوره در سال ۲۰۱۴ به پایان رسید، زمانی که شرکت‌های نفتی شیل آمریکا توانایی خود را در پمپاژ مقادیر زیادی نفت شیل به بازار و با هزینه‌های بسیار پایین اثبات کردند، اما اگرچه قیمت ۱۰۰ دلاری از زمان بعد استخراج این نوع نفت از دسترس خارج‌شده است، اما از ذهن معامله گران خارج نشده است.

همچنین باید اذعان کرد که انتظار رسیدن قیمت نفت به این سطح جدید نیست و حدود ۲ سال پیش برخی از فعالان بازار پیش‌بینی کرده بودن که قیمت نفت خام در سال ۲۰۲۰ به سطح ۱۰۰ دلار خواهد رسید. (صرف‌نظر از عدم وجود اصول اولیه لازم در این پیش‌بینی‌ها، شرایط اپیدمیولوژیک حرف خاص و تعیین‌کننده خود را داشت.)

 عقب افتادن

درحالی‌که این انتظارات (متوسط ‌و شدید) برای تولیدکنندگان سنتی نفت به‌ویژه در خاورمیانه و روسیه خبر خوبی است اما به نظر می‌رسد هیچ‌کس مانند شرکت‌های نفت شیل در آمریکا، که متعهد شده‌اند سرعت اکتشاف را کاهش دهند از آن استقبال و خوشحال نخواهد شد.

 گرانی‌های اخیر فرصتی غیرمنتظره را به متقاضیان ایالات‌متحده برای سرمایه‌گذاری در مخازن نفتی داده است که فقط چند ماه پیش، ازنظر اقتصادی غیرقابل‌توجیه بودند.

معامله گران تخمین می‌زنند طوفان زمستانی که میلیون‌ها نفر بدون برق باقی‌مانده بودند، علاوه برافت تولید یک‌میلیون بشکه در سایر ایالت‌های نفت‌خیز، در حوضه پرمین و ایگل فورد در تگزاس تا ۲.۵ میلیون بشکه نیز شاهد کاهش استخراج نفت بوده‌اند زیرا جاده‌های یخی مانع رسیدن خدمه به سر چاه‌های نفت شده و تحلیلگران براین باورند که این ناآرامی‌ها می‌توانند تا ماه مارس بر تولید تأثیر بگذارند.

منابع: Argaam - Market Watch - بلومبرگ - وال‌استریت ژورنال

کد خبر: ۷۵٬۹۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha