۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
شاه کلید ارتباطی کشور به بهره برداری رسید؛ صرفه جویی ۷۰۰ میلیون لیتری بنزین
با دستور رئیس جمهور؛

شاه کلید ارتباطی کشور به بهره برداری رسید؛ صرفه جویی ۷۰۰ میلیون لیتری بنزین

قزوین- آزاد راه غدیر گره گشای ترافیکی کشور و مسیر استراتژیک ارتباطی ایران با دستور رئیس جمهور همزمان با میلاد امام علی(ع) به بهره برداری رسید.

بازار، گروه استانها: اگر نتوان آزاد راه غدیر را مهم ترین مسیر ارتباطی ایران نام نهاد قطعا یکی از تاثیرگذارترین مسیرهای استراتژیک ارتباطی کشور محسوب می شود. مسیری که با صرفه جویی ۷۰۰ میلیون لیتری بنزین و یک هزار و ۶۰۰ میلیون لیتری گازوئیل در مدت زمان ۲۰ سال بهره برداری خود با تسهیل تردد در مسیر های شمال و شمال غرب کشور در کاهش ترافیک و ارتقاء موقعیت ترانزیت کالا موثر خواهد بود.

بهره برداری از آزاد راه آبیک به چرمشهر(غدیر) با تحمل بیش از ۴۰ درصد از حجم ترافیک سر ریز تهران، کرج و قزوین، رفع گره های ترافیکی مسیر قزوین- تهران و تسهیل تردد ترانزیت کالا می تواند گامی ارزشمند در اجرای پروژه های راهساری در کشور محسوب شود چرا که به گفته کارشناسان امروز این مسیر استراتژیک می تواند موقعیت ایران را در ترانزیت کالا در منطقه را ارتقاء بخشد و با تکمیل مسیر جاده ابریشم رونق اقتصادی مناسبی برای کشور رقم بزند.

این آزاد راه در دو باند و ۶ خط با عرض ۳۷ متر ساخته شده است که با ۸ تبادل بزرگ و ۱۰تقاطع با راه آهن و راه های فرعی  و ۲۳ پل اصلی و دو تونل ساخته شده است که بیش از ۷۰ درصد از سهم اعتبارات لازم برای اجرای این طرح را قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) متقبل شده است.

این آزاد راه از پروژه های استراتژیک کشور محسوب می شود که تمام بار ترانزیتی غرب به شرق و بالعکس، جنوب به شمال غرب و شمال شرق را پوشش می دهد و با افتتاح آن بار ترافیک اتوبان تهران کرج و تهران به قزوین نیز به میزان قابل توجهی بشدت کاهش می یابد.

آزاد راه غدیر موقعیت ترانزیت کالای کشور را بهبود می بخشد
بابک لارتی در آئین افتتاح آزاد راه آبیک –چرمشهر(غدیر) اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی ویژه ایران موجب شده است تا ظرفیت ویژه ای برای ترانزیت کالا از ایران به کشورهای مختلف وجود داشته باشد که بهره برداری از آزاد راه غدیر و تکمیل این زنجیره می تواند موقعیت ترانزیت کالای کشور را بهبود ببخشد.

وی بیان کرد: موقعیت ارتباطی کشور در خصوص حمل و نقل مسافر و ترانزیت کالا پس از این ارتقاء خواهد یافت این در حالی است که بار زیادی از ترافیک مسیر تهران و کرج نیز به این آزاد راه منتقل می شود.

معاون آزاد راه های قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) خاطرنشان کرد: صرفه جویی عظیم در مصرف سوخت، کاهش تولید آلاینده ها و ارتقاء موقعیت ارتباطی ایران در منطقه از دستاوردهای این آزاد راه برای کشور است.

لارتی بیان کرد: در ساخت این آزاد راه از ۴ موسسه و ۳۰ پیمانکار همراهی گرفته شده که طی مدت ۴ سال برای تکمیل این طرح بیش از ۲ هزار نفر همراه و همکار ما بودند.

وی گفت: در این مدت از یک هزار دستگاه و تجهیزات راهسازی بهره گیری شد که ۷۶۰ هزار متر مکعب بتن ریزی و ۲ میلیون تن آسفالت انجام گردید.

ارزش روز آزاد راه غدیر بیش از ۷ هزار میلیارد تومان است
معاون آزاد راه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) خاطرنشان کرد: بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد ومان اعتبار برای ساخت این آزاد راه هزینه شده است که ارزش روز آن بیش از ۷ هزار میلیارد تومان ارزیابی شده است.

لارتی افزود: جابه جایی بیش از ۳۰ میلیون مسافر و ۳۲ میلیون تن بار برای این مسیر پیش بینی شده است و  سفر در مسیر غرب به جنوب کشور در این راه بیش از دو ساعت کاهش مسیر را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: برای اجرای این پروژه که یکی از شاهکارهای ارتباطی در کشور است بیش از ۴۱ میلیون متر مکعب خاک برداری و خاک ریزی، ۷۰۴ هزار متر مکعب بتن ریزی و دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن آسفالت ریزی و ۲۸۰ کیلومتر حفاظ بتنی اجرایی شده است.

معاون آزاد راه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ادامه داد: آزاد راه غدیر مسیری ایمن برای فعالیت های اقتصادی و ترانزیت کالا در بین استان های تهران، البرز، قزوین و سمنان را فراهم کرده است و در ادامه با دسترسی به مرزها تبادلات تجاری با کشورهای همسایه را نیز مقدور میکند.

تردد در آزادراه غدیر با سرعت ۱۳۰ کیلومتر
هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین نیز در ادامه این مراسم اظهار داشت: افتتاح این آزاد راه سفری ایمن و مناسب برای مردم در مسیر های ذکر شده ایجاد میکند و در این در حالی است که استانی صنعتی نظیر قزوین نیز میتواند تبادلات تجاری و ترانزیت کالای خود را در این مسیر انجام دهند.

وی گفت: قطعا بهره برداری از این مسیر ره آوردهای اقتصادی بی شماری برای استان به همراه خواهد داشت و می تواند عیدی ارزشمندی برای مردم قزوین محسوب شود، چرا که در سالهای اخیر ترافیک زیاد مسیر قزوین-البرز و تهران همراه از گله ها و نارضایتی های مردم استان قزوین بوده است.

استاندار قزوین بیان کرد: اگرچه این آزاد راه در مدت زمانی کوتاهی ساخته و اجرایی شد اما نشان از توان بالای کشور در اجرای پروژه های راهسازی دارد چرا که کیفیت بالای این مسیر توانسته سرعت تردد مجاز در آزاد راه غدیر را ۱۳۰ کیلومتر افزایش دهد.

جمالی پور عنوان کرد: با بهره برداری از این آزاد راه  تسهیل در تردد مسیر قزوین به تهران و شمال و جنوب و شمالغرب و کاهش زمان سفر تا ۹۰ دقیقه و کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی ها از دیگر مزایای این پروژه ملی است.

وی ادامه دارد: اجرای کامل این آزاد راه توسط متخصصین داخلی صورت گرفته که توان ایران در پروژه های راهسازی را به نمایش گذاشته و دستاوردهای اقتصادی فراوانی در حوزه ترانزیت کالا را به همراه دارد.

شاه کلید ارتباطی کشور به بهره برداری رسید
آزاد راه غدیر در حالی به بهره برداری رسید که دولت در تلاش است تا روزهای پایانی فعالیت خود بسیاری از پروژه های نیمه کاره و اولویت دار را به بهره برداری برساند که این پروژه به عنوان یکی از مطالبات اصلی مردمی از یک سو و نیاز موجود در حوزه ارتباطات از سوی دیگر مطرح بوده است.

افتتاح این آزاد راه که به تکمیل مسیر راه ابریشم منتهی می شود میتواند شاه کلید ارتباطی کشور نام گیرد و منشا بسیاری از تبادلات تجاری و تسهیل در تردد و ترانزیت کالا باشد.

کد خبر: ۷۵٬۹۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha