۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
۸۳ درصد اقتصاد کرمان کرونایی شد؛ خروج ۲۳ هزار نفر از چرخه اشتغال
گزارش بازار؛

۸۳ درصد اقتصاد کرمان کرونایی شد؛ خروج ۲۳ هزار نفر از چرخه اشتغال

کرمان- کرونا طی یک سال اخیر ۸۳ درصد اقتصاد استان کرمان را تحت تاثیر منفی قرار داده و هر روز بر تعداد بیکاران ناشی از رکود اقتصادی افزوده می شود.

بازار؛ گروه استان ها: کرونا همچنان در استان کرمان می تازد و با قرار گرفتن در آستانه نوروز ۱۴۰۰ در حال اوج گیری است، برخی از شهرهای استان کرمان به وضعیت قرمز نزدیک شده اند و در قرنطینه قرار گرفته اند و عدم رعایت نکات بهداشتی نشان می دهد به زودی کرمان اسیر موج چهارم کرونا خواهد شد.

دیده شدن مواردی از کرونای انگلیسی در کرمان نگرانی ها را بیشتر می کند و شایعاتی در خصوص محدود شدن کار اصناف مشابه آنچه که سال گذشته روی داد در کرمان شنیده می شود. هر چند این شایعات از سوی مسئولان تکذیب شده اما اوج گیری کرونا و افزایش آمار ها عملا کار را به جایی می رساند که در کنار افزایش تلفات انسانی اقتصاد استان نیز مجدد از این ویروس همه گیر متاثر خواهد شد.

رکود اقتصادی در کرمان اوج گرفته است
هر چند اصناف سعی دارند با رعایت پروتکل های بهداشتی اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند اما هنوز هم هستند افرادی که با رفتارهای ضد اجتماعی و عدم مسئولیت پذیری نشان می دهند هنوز فرهنگ رعایت نکات بهداشتی در آن ها اثر نگذاشته است.

نگاهی به ارقام ناشی از صادرات و واردات و تولیدات استان کرمان نشان می دهد کرونا اقتصاد استان را در رکودی شدید فرو برده است.

اصناف کرمان نیز با توجه به موج گرانی ها در کنار رکود کرونایی با مشکلات زیادی مواجه هستند، کمبود نقدینگی در دست مردم و تورم موجود عملا قدرت خرید مردم را کاهش داده است، نتیجه این امر تعطیلی بسیار از واحدهای صنفی در استان کرمان به خصوص صنوف مانند  رستورانها، آژانسهای مسافرتی، هتلها، باشگاههای ورزشی و... شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان  در گفتگو با خبرنگار بازار در این خصوص گفت: متاسفانه روند رکود بازار بر اثر کرونا ادامه دارد با این وجود سعی شد با ارائه وام و تسهیلات ویژه از افرادی که از کرونا آسیب دیده اند، حمایت کنیم.

جعفر رودری بیان کرد: متاسفانه ۸۳ درصد اقتصاد استان کرمان تحت تاثیر کرونا قرار دارد و اصناف مختلف بنا به ماهیتشان از این وضعیت دچار ضرر شده اند.

متاسفانه ۸۳ درصد اقتصاد استان کرمان تحت تاثیر کرونا قرار دارد و اصناف مختلف بنا به ماهیتشان از این وضعیت دچار ضرر شده اند

وی بیان کرد: برخی از اصناف ضرر بیشتری متحمل شده اند و در مقابل برخی نیز رونق را تجربه می کنند که اکثر مرتبط با امور پزشکی هستند.

وی تصریح کرد: در کنار رکودی که ایجاد شده است سرمایه گذاری به خصوص در بخش خصوصی افت کرده است و شاهد فرار سرمایه هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان افزود: وضعیت فضای کسب و کار در استان کرمان مطلوب نیست و در این خصوص باید با سیاستهای مالی و پولی حمایت را از کسبه افزایش دهیم.

۸ رسته کاری بیشترین صدمه را دیده اند
رودری ادامه داد: ۹۰ درصد تاثیر منفی کرونا در زمینه فعالیت هشت صنف در زمینه های املاک و مستغلات، حمل و نقل، آموزش، ساختمان، خدمات مرتبط با هتلداری و رستوران‌ها، عمده فروشی و خرده فروشی، بخش کشاورزی و تولید محصولات غذایی و آشامیدنی است.

وی گفت: بسیاری در این مسیر بیکار شده اند و یا شاهد کاهش درآمد هستند.

وی از خروج ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان سرمایه از استان کرمان طی ایام شیوع کرونا در استان کرمان خبر داد و گفت: امیدواریم با مهار این ویروس بار دیگر رونق در اقتصاد و به خصوص کسب کار مردم ایجاد شود.

۲۳ هزار و ۸۱۸ نفر بیمه بیکاری کرونا دریافت می کنند
مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز در گفتگو با بازار از بیکار شدن برخی از کسبه در استان کرمان خبر داد و افزود: در این خصوص با ثبت نام این افراد تسهیلاتی در اختیار آنها قرار می گیرد.

مریم آبشاهی ادامه داد: بیش از ۲۳ هزار و ۸۱۸ نفر برای بیمه بیکاری در استان کرمان ثبت نام کرده و مبالغی در چند نوبت دریافت کرده اند.

افرادی که تابع قانون کار باشند می توانند از این تسهیلات ثبت نام کنند و محدودیتی در این زمینه وجود نداریم

وی همچنین گفت: حدود دو هزار نفر از ثبت نامی ها نیز حائز شرایط دریافت تسهیلات نبوده اند.

وی تاکید کرد: افرادی که تابع قانون کار باشند می توانند از این تسهیلات ثبت نام کنند و محدودیتی در این زمینه وجود نداریم اما  بازنشستگان و از کارافتادگان، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، اتباع خارجی و بیمه شدگان اختیاری از بیمه بیکاری نمی‌توانند استفاده کنند.

مسئولان برای حمایت از اقتصاد و کسب و کار مردم تلاش می کنند
محمد رضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو بابازار در این خصوص گفت: متاسفانه شیوع کرونا و محدودیتهایی که در خصوص کسب و کار ایجاد شده روی مردم تاثیر محسوس گذاشته است از سوی دیگر صنایع بزرگ و متوسط هم خسارتهای زیادی دیده اند.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: از ابتدای اپیدمی سعی کردیم با توجه به شرایط خاص کشور شرایط را به گونه ای پیش ببریم که در کنار حمایت کمترین آسیب به مشاغل وارد شود اما وضعیت اقتصادی از شرایط عادی خارج شده است.

وی تصریح کرد: تمام سعی مجلس و دولت با توجه به شرایط موجود حمایت از کسب کارهای مردم و اقتصاد کشور در شرایط کنونی است.

با آغاز موج جدید شیوع کرونا در استان کرمان به نظر می رسد به زودی کسبه و بازاریان کرمان با محدودیتهای جدیدی مواجه خواهند شد.

کد خبر: ۷۵٬۸۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha