۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷
مرغ‌ها اضافه قیمت گرفته‌اند؛ ناهمخوانی آمار تولید تا مصرف
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

مرغ‌ها اضافه قیمت گرفته‌اند؛ ناهمخوانی آمار تولید تا مصرف

مشهد- افزون بر دو هفته است که بازار مرغ کشتارروز در خراسان رضوی از حالت عادی خارج و موجب تشدد و نگرانی مصرف‌کنندگان در بازار شده است.

بازار گروه استان‌ها: صف‌های طویل برای دریافت دو عدد مرغ آن‌هم بدون هیچ‌گونه دخالت و یا نظر مشتری مبنی بر اندازه و یا وزن مرغ در مقابل معدود فروشگاه‌های عرضه مواد پروتئینی در مشهد مقدس خود گواه این موضوع است که تولید و عرضه این محصول با مشکل جدی مواجه است.

 کمبود به اضافه گرانی
از کمبود و بهتر بگوییم نبود مرغ در بازار که بگذریم اما گرانی این محصول بیش از هر عامل دیگر مورد اعتراض شهروندان مشهدی است.

در این رابطه یکی از شهروندان با گلایه از وضعیت فعلی در بازار محصولات پروتئینی بیان کرد: در حال حاضر قیمت یک کیلو گوشت فیله مرغ بسته‌بندی به ۴۰ هزار تومان در مشهد رسیده است.

وی در این رابطه اظهار کرد: چگونه می‌توان قبول کرد که مرغ نیست اما مرغ تکه کاری شده به قیمت ۴۰ هزار تومان در بازار به‌وفور پیدا می‌شود؟

این شهروند به خبرنگار ما گفت: برای من و تمامی مردم جای سؤال است که سازمان بازرسی و نظارت و تعزیرات بر چه چیزی نظارت دارند؟

وی بابیان اینکه عده‌ای قیمت مرغ را در داخل مغازه ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان درج کردند اما بر روی ترازو آن را کیلویی ۲۹ هزار تومان محاسبه می‌کنند به ما گفت: اگر این گران‌فروشی نیست پس چیست؟

ریشه گرانی کجاست؟
مرغ کشتار روز در بازار مشهد و سایر شهرستان‌ها وجود ندارد و این در حالی است که مرغ به‌صورت تکه شده آن‌هم دو برابر قیمت مصوب به‌وفور و در تمامی فروشگاه ها یافت می‌شود.

در توضیح این موضوع محسن خاکشور یکی از توزیع‌کنندگان مرغ در میدان استقلال مشهد به ما می‌گوید: کشتارگاه‌ها و یا برخی کشتار کن‌ها مرغ را بیش از قیمت اعلام‌شده از تولیدکننده خریداری می‌کنند.

وی می‌گوید: اگرچه دولت مرغدار را موظف کرده که محصول خود را کیلویی ۱۴ هزار تومان درب مرغداری بفروشد اما کشتار کن‌ها بیش  از این قیمت این محصول را از تولید کننده خریداری می‌کنند.

خاکشور به ما می‌گوید: کشتار کن‌ها مرغ را تکه کرده و سپس در سردخانه احتکار می‌کنند تا به قیمت‌های دلخواه و در زمان مورد نظر به فروش برسانند.

این توزیع کننده مواد پروتئینی می افزاید: اگر مشتریان دقت کنند مرغ‌های تکه‌ای بااینکه قیمت بسیار زیادی دارند اما یخ‌زده  و بسیار سرد به نظر می‌رسند زیرا از قبل کشتار و احتکار شدند تا باقیمت‌های بیشتری به فروش برسند.

وی می‌گوید: اگر دولت بتواند بر روی این کشتار کن‌ها و یا کشتارگاه‌ها نظارت داشته باشد به دلیل اینکه ظرفیت تولید مرغ بیش از مصرف است لذا مشکلی برای کشتار روز وجود نخواهد داشت.

وی به ما می گوید: در حال حاضر خروج مرغ از استان کاملا صرفه اقتصادی داشته و استان های دیگر پول خوبی برای مرغ مشهد می پردازند لذا بسیاری از کشتارکن ها تمایل به فروش مرغ به خارج از استان دارند.

مسئولان چه  می‌گویند؟
اگرچه مسئولان خراسان رضوی ادعا می‌کنند که هیچ کمبودی وجود نداشته و حتی دان طیور به‌اندازه کافی در اختیار تولیدکنندگان برای تولید قرار داده‌شده است اما عباس تابش رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هفته گذشته در مشهد عنوان کرد: آمار جوجه ریزی در خراسان رضوی نشان می‌دهد که جوجه ریزی به میزان تأمین نیاز استان نبوده است .

در همین راستا معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بابیان اینکه قیمت مرغ همان قیمت مصوب تعیین‌شده و به ازای هر کیلو ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است به بازار گفت: طی هماهنگی به‌عمل‌آمده با سازمان جهاد کشاورزی و دام‌پزشکی و کمک دستگاه‌های نظارتی امیدواریم که ظرف روزهای آینده وضعیت مرغ بهبود پیدا کند.  

علی غفوری مقدم در خصوص راهکارهای این سازمان برای خروج از وضعیت فعلی و تأمین نیازهای مردم نیز گفت: البته به‌غیر از تشدید بازرسی‌ها و رصد بازار از مرحله تولید تا عرضه در حال حاضر پیگیری دریافت مجوز توزیع مرغ منجمد در بازار برای تأمین نیاز و هم‌چنین ایجاد تعادل در قیمت‌ها هستیم.

وی با قبول اینکه در حال حاضر قیمت‌های اعلام‌شده توسط برخی سودجویان به‌هیچ‌وجه مورد تائید این سازمان نبوده افزود: در حال حاضر ملاک عمل در تنظیم بازار مرغ استان، شیوه‌نامه عرضه مرغ  است که توسط وزارت جهاد کشاورزی تهیه و به سراسر کشور ابلاغ‌شده است.

غفوری مقدم در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت مرغ از تولید تا هنگام عرضه دچار اختلال و تفاوت قیمت فاحش می‌شود توضیح داد:گوشت مرغ باید به قیمت مصوب به دست مصرف‌کننده برسد، بر این اساس باید در نخستین مرحله مرغدار مرغ زنده را به قیمت مصوب هر کیلوگرم ۱۴ هزار و ۴۱۰ تومان به کشتارگاه‌ها تحویل دهد.

وی افزود: ضمانت اجرای این مرحله با جهاد کشاورزی است و اگر ثابت شود، مرغدار مرغ را باقیمت مصوب به کشتارگاه نداده است، این نهاد از ابزار نظارتی خود استفاده و پرونده تخلف تنظیم و به تعزیرات حکومتی ارسال می‌کند.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: کشتارگاه نیز باید مرغ زنده را باقیمت مصوب تحویل گیرد در غیر این صورت با آن به‌عنوان متخلف برخورد قانونی می‌شود.

وی افزود: در همین راستا طبق هماهنگی به‌عمل‌آمده با سایر دستگاه‌های مسئول مقررشده تا این روند از زمان تولید تا ورود محصول به کشتارگاه و هم‌چنین عرضه در بازار بنا بر مسئولیت هر سازمان و یا نهاد رصد و پیگیری شود.

ورودی کشتارگاه با خروجی هم‌خوانی ندارد
گفتنی است کمبود مرغ و تلاش برخی از تولیدکنندگان و کشتار کن‌ها برای گل‌آلود کردن آب به‌منظور افزایش قیمت‌ها موجب شد تا شامگاه سه‌شنبه اعضای ستاد تنظیم بازار خراسان رضوی برای چاره‌اندیشی پیرامون وضعیت مرغ جلسه برگزار کنند.

به گزارش خبرنگار بازار رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این نشست بابیان اینکه باید ورودی مرغ زنده به کشتارگاه ازنظر تعداد و وزن با خروجی همخوانی داشته باشد اظهار کرد: متأسفانه در پاره‌ای اوقات بین ارقام ورودی و خروجی مرغ از کشتارگاه ۳۵ تا ۴۰ درصد فاصله وجود دارد که در صورت احراز این تخلف، باید کشتارگاه پلمپ شود.

بنا بر گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی باید ورودی مرغ زنده به کشتارگاه ازنظر تعداد و وزن با خروجی همخوانی داشته باشد اما متأسفانه در پاره‌ای اوقات بین ارقام ورودی و خروجی مرغ از کشتارگاه ۳۵ تا ۴۰ درصد فاصله وجود دارد که در صورت احراز این تخلف، باید کشتارگاه پلمپ شود

محمدرضا اورانی در این رابطه اظهار کرد: اتحادیه مرغداران موظف است مشخصات همه مرغداران را اعلام کند و مرغدار نیز باید مرغ خود را به کشتارگاهی که از سوی جهاد کشاورزی اعلام می‌شود، تحویل دهد، در این صورت واسطه‌ها حذف خواهند شد.

خط‌ونشان برای احتکار کنندگان
در همین حال رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه روزانه ۲۰ تن مرغ مازاد در استان وجود دارد، ادامه داد: به‌محض اعلام اتحادیه مرغ گوشتی یا شرکت تعاونی کشتار کن مبنی بر عدم تحویل مرغ، نهاده مرغدار قطع خواهد شد.

وی حمل مرغ زنده به کشتارگاه توسط کشتار کن‌ها و زنجیره‌های تولید، انجام کشتار و ثبت فرم پایان دوره در کشتارگاه و تائید آن توسط ناظر دامپزشکی، ارسال لیست آمار کشتار توسط دامپزشکی به سازمان صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی، جهاد کشاورزی، اتحادیه مرغداران و شرکت تعاونی کشتار کن‌ها را ضروری دانست.

اورانی گفت: در این صورت امکان بررسی و مقایسه آمار ارسالی اداره کل دامپزشکی و کشتارگاه‌های استان و فاکتورهای صادره از سوی اتحادیه مرغداران و تعاونی کشتارگاه‌ها میسر و میزان عرضه و مصرف گوشت مرغ مشخص می‌شود.

وی قطعه‌بندی گوشت مرغ به‌صورت فله را نیز در کشتارگاه‌ها ممنوع دانست و مخالفت خود را با قطعه‌بندی گوشت مرغ در استان اعلام کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: طی هماهنگی بین اتحادیه مرغ گوشتی شهرستان با شرکت تعاونی مربوطه، مرغدار باید در مدت ۷۲ ساعت مرغ خود را برای کشتار تحویل دهد در غیر این صورت طی هماهنگی با دادستانی نسبت به ارسال مرغ از مرغداری به کشتارگاه اقدام خواهد شد.

انتظار مردم
بسیاری از شهروندان مشهدی در این راستا از مسئولان انتظار دارند از آن جا که متولی مرغداری ها جهاد کشاورزی شناخته می شود و از طرفی سازمان های نظارتی مانند سازمان صمت و هم چنین تعزیرات برای برخورد با هر گونه تخلف ایجاد و تشکیل شده است نسبت به وظایف خود به درستی اقدام کرده تا تشنج وارده به بازار در خصوص کمبود این محصول پروتئینی کاهش یابد.

مصرف کنندگان هم چنین خواستار قیمت‌گذاری بر مرغ‌های تکه شده هستند زیرا معتقدند که بسیاری از تولید کنندگان از توزیع مرغ کشتار روز به قیمت مصوب خودداری می کنند تا پس از تکه کاری آن را به قیمت های نجومی به فروش برسانند.

کد خبر: ۷۵٬۷۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha