۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۰
اتحادیه اروپا از احتمال احیای یک هفته‌ای برجام خبر داد
نشنال:

اتحادیه اروپا از احتمال احیای یک هفته‌ای برجام خبر داد

آمریکا اکنون به دعوت اتحادیه اروپا برای برگزاری دیداری غیررسمی با کمیسیون مشترک برجام فرا خوانده شده است که در آن متحدان اروپایی، روسیه، چین و ایران نیز دعوت شده اند.

به گزارش بازار به نقل از نشنال، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از دیدار مجازی شورای روابط خارجی این اتحادیه  با «آنتونی بلینکن»، وزیرخارجه آمریکا، فاش کرد که پیشرفت در بازگرداندن ایران به برجام و رفع احتمالی تحریم های امریکا در چند روز یا چند هفته آینده ممکن خواهد بود. او گفت پس از تماس های دیپلماتیک فشرده اکنون در مقطع زمانی مهمی برای احیای برجام  قرار داریم.

این مقام اروپایی گفت: تنها راه ما  جلوگیری ایران از تداوم فعالیت های هسته ای و بازگردان این کشور به برجام و رفع تحریم های امریکا خواهد بود که به نفع امنیت منطقه و جهان است.

 بلینکن نیز در حالی که هیچ اشاره ای به تمایل امریکا برای رفع تحریم ها در گام نخست نکرد، از توافقی سخن گفت که بلندمدت تر  و مستحکم تر از برجام ۲۰۱۵ باشد .

آمریکا اکنون به دعوت اتحادیه اروپا برای برگزاری دیداری غیررسمی با کمیسیون مشترک برجام فرا خوانده شده است که در آن متحدان اروپایی، روسیه، چین و ایران نیز دعوت شده اند. بلینکن می گوید آمریکا قصد دارد در این  جلسه شرکت کند و اگر ایران همکاری کند، امریکا نیز با شرکای خود برای تمدید و تقویت توافق هسته ای و مقابله با دیگر چالش های ایران از جمله فعالیت های بی ثبات کننده آن در منطقه و برنامه موشکی بالستیک فعالیت خواهد کرد.

 بلینکن اظهارداشت: اکنون موضع ما قوی ترشده است، زیرا بار دیگر در کنار متحدان اروپایی خود قرار داریم که در گذشته بیشتر انرژی خود را صرف حفظ برجام و نه اعمال فشار بر ایران می کردند. ما اکنون با هدفی واحد در کنار هم قرارداریم و این موضعی بسیار قدرتمند است .

اگرچه تحریم های امریکا حدود ۱۵۰ میلیارد دلار بر ایران لطمه وارد ساخته ولی تهران هنوز هم تسلیم ناپذیر و خواستار رفع تحریم ها  پیش از مذاکرات است. ظریف گفته است آمریکا پیش از رفع تحریم ها نمی تواند به برجام بازگردد.

اگرچه رهبر معظم انقلاب آشکارا گفته است هیچ توافقی پیش از رفع تحریم ها وجود نخواهد داشت، ولی واقعیت های سیاسی و اقتصادی شاید ایران را به نرمش وادارد.

کد خبر: ۷۵٬۷۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سعید IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      0 0
      مگه فیلم هندیه