۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
کمبود سیمان در بوشهر/ سهم ناچیز بومی‌ها از تولید کارخانه‌ها
پای صادرات در میان است؛

کمبود سیمان در بوشهر/ سهم ناچیز بومی‌ها از تولید کارخانه‌ها

بوشهر- کمبود سیمان در استان بوشهر در حالی روی داده که میزان تولید کارخانه‌های فعال در استان خیلی بیشتر از میزان مصرف سیمان در سطح استان است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان بوشهر به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی و پایتخت اقتصادی و انرژی ایران محسوب می‌شود و تامین کننده بسیاری از نیازهای کشور است.

در عرصه تولید سیمان نیز استان بوشهر ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد و چند برابر نیاز این استان سیمان تولید می شود که بخشی از آن در داخل استان، بخشی در سایر نقاط کشور مصرف می‌شود و بخشی از آن نیز صادر می‌شود.

صادرات سیمان از کارخانجات تولیدی استان بوشهر در حالی صورت می‌گیرد که این روزها کمبود سیمان در استان بیداد می‌کند و نیاز است که در ابتدا نیازهای مردم استان تامین و سپس اقدام به صادرات شود.

کمبود سیمان و افزایش قیمت
یکی از فعالان اقتصادی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار ضمن انتقاد از کمبود سیمان در استان اظهار داشت: متاسفانه این روزها به علت کمبود سیمان قادر به تامین نیازهای روزمره خود نیستیم و این موضوع کار ما را با مشکل روبرو کرده است.

محمد شفیعی اضافه کرد: در این روزهایی که سیمان کمیاب شده است، برخی از واسطه‌ها سیمان را با قیمت بسیار بالایی می‌فروشند که گاهی تا حدود دو برابر نیز افزایش می‌یابد.

وی خواستار نظارت مناسب بر بازار سیمان در سطح استان شد و بیان کرد: انتظار می‌رود که کارخانه‌های تولیدی استان اول نیازهای مردم همین استان را تامین کنند و بعد به فکر صادرات باشند.

تولید روزانه ۱۳ هزار تن سیمان در استان
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به فعالیت سه کارخانه تولید سیمان در استان بوشهر اظهار داشت: روزانه حدود ۱۳ هزار تن سیمان توسط این سه کارخانه تولید و روانه بازار می‌شود.

ابوالقاسم محمدزاده میزان تولید در کارخانه ساروج کنگان را روزانه شش هزار تن عنوان کرد و ادامه داد: سیمان دشتستان روزانه سه هزار و ۵۰۰ تن و سیمان دشتی نیز روزانه سه هزار و ۵۰۰ تن تولید دارند.

وی بیان کرد: کارخانه سیمان کنگان از مجموع شش هزار تن تولیدی خود، چهار هزار تن کلینکر تولید و همه آن را صادر می‌کند و از دو هزار تن سیمان تولیدی نیز فقط ۳۰۰ تن را در بازار استان ارائه می‌کند.

پای صادرات در میان است
با کمبود سیمان در بازار، گمانه‌زنی‌های متعددی در این زمینه مطرح می‌شود؛ برخی می‌گویند که هدف کارخانه‌های تولید سیمان و فعالان بازار سیمان این است که با ایجاد کمبود در بازار زمینه گرانی آن را فراهم کنند.

هدف کارخانه‌های تولید سیمان و فعالان بازار سیمان این است که با ایجاد کمبود در بازار زمینه گرانی آن را فراهم کنند

با توجه به اینکه دولت اجازه افزایش قیمت سیمان را به کارخانه‌ها نداده است، ممکن است کارخانه‌های تولیدی نیز با ایجاد شرایط کمبود در بازار و بحران تامین سیمان بخواهند شرایط را به نفع خود تغییر دهند.

کمبود در بازار باعث می شود که فعالان حوزه اقتصادی خصوصا در عرصه زیرساخت‌ها، حاضر باشند سیمان را با قیمت بالاتری برای خود تامین کنند و راضی هم باشند.

البته یک سر دیگر قضیه این است که صادرات سیمان سود بسیار خوبی برای تولیدکنندگان دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا این شرکت‌ها بیش از اینکه به تامین نیاز داخل فکر کنند، در اندیشه صادرات آن باشند.

نیاز استان تامین شود
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: طی روزهای اخیر شاهد کمبود سیمان در سطح استان بوشهر و نارضایتی مردم از این وضعیت هستیم که انتظار می‌رود تلاش جدی برای رفع این کمبودها صورت گیرد.

میزان تولید سیمان در استان بوشهر خیلی بیشتر از نیازها است و انتظار می‌رود که تأمین نیازهای استان به سیمان در اولویت کارخانه‌های تولیدی قرار گیرد

ابراهیم رضایی اظهار کرد: میزان تولید سیمان در استان بوشهر خیلی بیشتر از نیازها است و انتظار می‌رود که تأمین نیازهای استان به سیمان در اولویت کارخانه‌های تولیدی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: باید نظارت کافی و مناسب بر تولید و توزیع سیمان در استان بوشهر صورت گیرد و ابتدا نیازهای مردم استان تامین شود و بعد از آن به فکر صادرات و یا فروش به دیگر استان‌ها باشند.

در حالی که مردم استان بوشهر برای تامین سیمان مورد نیاز خود به هر دری می‌زنند، مسئولان استان خصوصا اداره صمت استان باید تامین نیازهای مردم استان را در اولویت خود قرار دهند.

کد خبر: ۷۵٬۷۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha