۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶
ورود تهران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا/ ایران متحد مهم روسیه است
رگنیوم روسیه بررسی کرد

ورود تهران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا/ ایران متحد مهم روسیه است

ایران یکی از کشورهای بزرگ اوراسیا، خاورمیانه و آسیای غربی با ۸۰ میلیون نفر جمعیت و تاریخ غنی و ارتش قدرتمند محسوب می شود. فعلا، ایران تنها راه ورود روسیه به هند است.

به گزارش بازار به نقل از رگنیوم روسیه، دو هفته آینده، ایران به عضویت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در خواهد آمد. در روز ۱۰ ماه فوریه، محمد باقر قالیباف که از مسکو به تهران باز گشته بود، این خبر را اعلام کرد. اگرچه، هنوز، تفسیر رسمی از سوی دولت روسیه ایراد نشده، اما بعید به نظر می رسد که بدون توافق مقدماتی، این سخنان ایراد شده باشد.

قالیباف پیام آیت الله خامنه ای را به ولادیمیر پوتین انتقال داد: «رهبر ایران بر هماهنگی بلند مدت و حاصل شدن توافق های راهبردی با روسیه تکیه دارد. این پیام وی قطعا، دیگر مسائل و از جمله، مسائل اقتصادی و سیاسی را نیز در بر می گیرد». قالیباف خاطر نشان کرد که این اتحادیه تمامی کشورهای منطقه را با یکدیگر متحد کرده و شعاع تجارت آزاد را تشکیل داده است و از این رو، ایران مذاکرات را آغاز کرد تا عضو دائمی اتحادیه  شود و طی دو هفته آینده، تدارکات لازم برای عضویت دائمی ایران به اتمام می رسد.

 ایران برای روسیه، یکی از یاران مهم بشمار می رود. ایران یکی از کشورهای بزرگ اوراسیا، خاور میانه و آسیای غربی با ۸۰ میلیون نفر جمعیت و تاریخ غنی و ارتش قدرتمند محسوب می شود. فعلا، ایران تنها راه ورود روسیه به هند است. مناسب ترین راه برای حمل و نقل کالاها و بارها از طریق ایران است. در این زمینه، ملحق شدن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، انتقال کالاهای روسی به بندر چابهار و سپس، بمبئی را ممکن می سازد.

سال ها است که ایران تحت اعمال تحریم های غرب قرار دارد و همچنین، نگران تلاش ترکیه برای افزایش نفوذش در منطقه است. محصولات اصلی صادراتی ایران شامل نفت، گاز، محصولات پتروشیمی، فرش و تسلیحات است. مسیرهای تجاری به غیر از هند، می تواند عراق، کویت، قطر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، عمان، یمن و سریلانکا باشد. بندر چابهار می تواند، به بندر مهمی تبدیل شود که امکان بارگیری کشتی های تجاری را در آنجا مهیا می سازد.

سواحل جنوبی ایران تقریبا به حالت بکر و طبیعی باقی مانده و مورد توجه گردشگران خارجی و ایرانی قرار ندارد در حالی که می توان از این سواحل به خوبی استفاده کرد و آنها را به مرکز توجه گردشگران تبدیل کرد. همان شن و ماسه گرم و مطبوع می تواند، بسیار جذاب واقع شود.

بانک توسعه اوراسیا پشتیبان مالی پروژه ها است که می تواند، به چشم انداز سودمندی برای ایران تبدیل شود. کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا که تحت فشار غرب قرار دارند، ترجیح می دهند تا محصولات دیگری را جایگزین محصولات امریکایی و اروپایی کنند. در این میان، خود ایران از امکان سرمایه گذاری در تولید برخوردار است که این تولیدات می توانند، مصرف کنندگان بسیاری را در میان این کشورها پیدا کنند.

کد خبر: ۷۵٬۷۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha