۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸
گردشگری ورزشی در استان مرکزی مغفول مانده است؛ ظرفیت‌ها بدون استفاده رها شده‌اند
گزارش بازار از اراک؛

گردشگری ورزشی در استان مرکزی مغفول مانده است؛ ظرفیت‌ها بدون استفاده رها شده‌اند

اراک- استان مرکزی به لحاظ طبیعی امکانات و ظرفیت‌های مناسبی برای شکوفایی بیش از پیش گردشگری ورزشی دارد، اما تاکنون این ظرفیت‌ها مغفول مانده‌اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: گردشگری و ورزش علاوه بر تأثیر در سلامتی و شادابی روحی و نشاط افراد یکی از بخش‌های درآمدزا ازنظر اقتصادی محسوب می‌شود. به طوری که امروزه گردشگری به یک صنعت تبدیل‌شده و درآمد حاصل از این صنعت در بسیاری از کشورهای جهان درآمد قابل‌توجهی دارد.

از سویی دیگر ورزش نیز امروز درآمدزایی مناسبی دارد و از تلفیق این دو صنعت پردرآمد می‌توانیم به گردشگری ورزشی برسیم، چیزی که امروز جای خالی آن در استان مرکزی به‌خوبی دیده می‌شود. گردشگری ورزشی که یکی از شاخه‌های گردشگری محسوب می‌شود، می‌تواند، با در دستور کار قرار دادن معرفی و ایجاد ظرفیت در جاذبه‌های گردشگری برای مناطق مختلف ایجاد جاذبه و جلب گردشگر کرد.

امروز کمتر کسی است، که اهل اراک، شازند و یا ساوه باشد و نام پیست اسکی « پاکل شازند» ، دریاچه مصنوعی ساوه، رودخانه « آب کمر» ، آبشار « قطره باران» ، روستای گردشگری « سامان» و بسیاری دیگر از مراکز تفریحی و گردشگری و ورزشی استان مرکزی را نشنیده و یا حداقل یک‌بار به این مراکز نرفته باشد.

استان مرکزی ظرفیت تبدیل به مهد گردشگری ورزشی کشور را دارد
یک کارشناس اقتصادی و گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار در این خصوص بابیان این‌که استان مرکزی طبیعت بسیار متفاوت و ظرفیت بهره‌برداری از آن برای جذب گردشگر در بخش ورزشی را دارد، اظهار داشت: نباید اقتصاد قدرتمند گردشگری ورزشی را نادیده گرفت.

استان مرکزی طبیعت بسیار متفاوت و ظرفیت بهره‌برداری از آن برای جذب گردشگر در بخش ورزشی را دارد و نباید اقتصاد قدرتمند گردشگری ورزشی را نادیده گرفت

امیرمحمد مؤیدی اضافه کرد: شما تصور کنید، وقتی یک گردشگر برای بهره بردن از پیست اسکی، دریاچه مصنوعی و یا ورزش‌های هوازی در کنار آبشار و رودخانه و روستا از شهر، استان و یا حتی کشور دیگر به استان مرکزی بیاید، در کنار سفر خود و کسب درآمد از استفاده وی از جاذبه‌های ورزشی و گردشگری، صنعت هتل داری، فروشگاه‌ها و مراکز خدماتی و ... منطقه مقصد را نیز متحول می‌کند.

وی گفت: شما از مناطق پربرف استان مرکزی گرفته تا بیابان‌های این استان و نیز مناطق زیبا و دیدنی آن را می‌توانید، به عرصه‌ای درآمدزا و جذاب برای جلب گردشگر تبدیل کنید، استان مرکزی ظرفیت تبدیل به مهد گردشگری ورزشی کشور را دارد.

گردشگری ورزشی تنها منحصر به جذب گردشگر برای دیدن جاذبه‌های ورزشی اماکن نیست
این کارشناس بهره‌برداری از ظرفیت‌های گردشگری ورزشی را تنها منحصر به جذب گردشگر برای دیدن جاذبه‌های ورزشی اماکن ندانست و افزود: بسیاری از اوقات ایجاد امکان حضور تیم های مطرح ورزشی، برگزاری مسابقات مهم ورزشی و ... سبب ورود گردشگر به مناطق می‌شود.

وی اضافه کرد: به‌عنوان اولین دوره پیکارهای لیگ برتر بوکس باشگاه‌های کشور گرامیداشت شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای بوکس استان مرکزی در اراک طی روزهای اخیر برگزار شد و شما مشاهده کردید، که چه تعداد علاقه‌مند به این ورزش برای مشاهده این پیکارها از کرمانشاه، اردبیل، خرم‌آباد، خراسان رضوی، فارس، کردستان و تهران به اراک آمده بودند.

مؤیدی بابیان اینکه استان مرکزی پیست اسکی « شازند» را به‌عنوان یکی از مراکز مهم جذب گردشگر ورزشی دارد، گفت: رودخانه « آب کمر» از ارتفاعات « گیان» سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از دره « آب کمر» و طی هشت کیلومتر وارد شهر تفرش می‌شود، که در طول مسیر رود در دره آب کمر، جریان چشمه‌ها و آبشارها به آن می‌پیوندند  و این مسیر به‌ویژه در بهار و تابستان چشم‌اندازهای طبیعی و آب‌وهوای مطبوع دارد، که می‌تواند، به جذب گردشگر مانند تجربه « تنگه واشی» در فیروزکوه استان تهران بیانجامد.

وی ادامه داد: به‌خوبی مشخص است، که جذب گردشگر به این اماکن تفریحی و ورزشی و یا مسابقات قهرمانی می‌تواند، به اقتصاد استان کمک شایانی کند، علاقه‌مندی مردم و گردشگران برای حضور در اماکن و جاذبه‌های دارای پتانسیل گردشگری ورزشی هرروز در حال افزایش است و همین امر سبب شده تا بسیاری از کشورها در حال سرمایه‌گذاری در این بخش و جذب گردشگر هستند.

جذب گردشگر به اماکن تفریحی و ورزشی و یا مسابقات قهرمانی می‌تواند، به اقتصاد استان کمک شایانی کند، علاقه‌مندی مردم و گردشگران برای حضور در اماکن و جاذبه‌های دارای پتانسیل گردشگری ورزشی هرروز در حال افزایش است و همین امر سبب شده تا بسیاری از کشورها در حال سرمایه‌گذاری در این بخش و جذب گردشگر هستند

این کارشناس اقتصادی و گردشگری بابیان این‌که در استان مرکزی با طی کردن ۳۰ کیلومتر از شهر تفرش می‌توان به آبشار « قطره‌ باران»  که با نام آبشار « کوه باران» نیز شناخته می‌شود، رسید، افزود: این آبشار محل مناسبی برای تفریحات ورزشی و یا حتی برگزاری مسابقات ورزش‌های بومی و جذب گردشگران و علاقه‌مندان است.

لزوم ایجاد تعامل بین اداره کل ورزش و جوانان و اداره کل میراث فرهنگی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بر وجود ظرفیت‌های مناسب گردشگری ورزشی در این استان تأکید کرد و افزود: می‌بایست، تعامل سازنده و هماهنگی لازم برای بهره‌برداری هرچه بیشتر از ظرفیت‌های گردشگری ورزشی استان مرکزی بین اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و اداره کل ورزش و جوانان این استان ایجاد شود.

مصطفی مرزبان گفت: استفاده از قابلیت استان مرکزی برای حضور تیم های ورزشی معروف کشور، برگزاری اردوهای تیم های ملی در اماکن دارای ظرفیت در استان مرکزی و برگزاری تورهای ورزشی به مقاصد اماکن گردشگری دارای ظرفیت در استان، همه و همه می‌تواند، باید تعامل بیش‌ازپیش بین این دو اداره کل ایجاد شود.

وی اضافه کرد: نمی‌توان در بسیاری از مواقع ورزش را جدا از گردشگری دید و باید نگاه جزیره‌ای را کنار گذاشت و از ظرفیت‌های اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری نیز در کنار پتانسیل‌های ورزشی استفاده کرد.

آموزش و هماهنگی لازمه تحقق موفق گردشگری ورزشی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار آموزش را حلقه مفقوده توسعه گردشگری ورزشی توصیف کرد و از آن به عنوان سرمایه‌ای اثربخش یاد کرد و افزود: آموزش در این زمینه سبب ایجاد پایه های اشتغال در سال های آتی خواهد شد.

آموزش حلقه مفقوده توسعه گردشگری ورزشی و سرمایه‌ای اثربخش است، آموزش در این زمینه سبب ایجاد پایه های اشتغال در سال های آتی خواهد شد

سعید فرخی اضافه کرد: گردشگری ورزشی و یا اصولا هر اقدام موفق اقتصادی نیاز به مهارت‌آموزی برای ایجاد اشتغال دارد و خروجی این آموزش نیروهای ماهر و دارای توانمندی در این زمینه خواهد بود.

وی گفت:  از سویی دیگر به دلیل این که این مقوله چندبخشی است، باید بدانیم، آموزش بدون تحقق عملی کافی نیست و در این زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات، ورزش و جوانان و گردشگری و میراث فرهنگی می بایست، هماهنگی لازم را داشته باشند.

امروزه نمی‌توان از درآمد قابل‌توجه گردشگری ورزشی به‌عنوان یک صنعت در استان مرکزی چشم‌پوشی کرد، بلکه با برنامه‌ریزی بهتر، ایجاد زیرساخت‌های مناسب در این حوزه و تبلیغات موردنیاز به جذب گردشگر ورزشی و شکوفایی این حوزه از صنعت گردشگری پرداخت.

کد خبر: ۷۵٬۶۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha