۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
نگاه واقع بینانه به نقش اقتصادی بانوان در قزوین؛ تلاش با دستانی پر توان
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

نگاه واقع بینانه به نقش اقتصادی بانوان در قزوین؛ تلاش با دستانی پر توان

قزوین- توسعه اقتصادی با مشارکت تمام اقشار جامعه اتفاق می‌افتد و زنان به‌عنوان نیمی از جامعه در این توسعه سهم بی‌بدیلی دارند لذا حضور فعالانه زنان در اقتصاد جامعه باعث پدید آمدن سهم قابل توجهی برای این قشر است اما هنوز هم مشکلاتی برای اشتغال زنان وجود دارد.

مریم قاسمی؛ بازار: مشکلات باعث نشده بانوان سرزمین قزوین از میدان اندیشه و کار پا پس بکشند و با تعهد و اعتقاد مثال‌زدنی نه‌تنها دوشادوش مردان بلکه گاها از آنان نیز سبقت‌گرفته و در فعالیت‌های خرد و کلان اقتصادی به‌عنوان مهره‌های اصلی نقش‌آفرین باشند.

مشکلات زنان کارآفرین و فعال در عرصه‌های اقتصادی در روزهای کرونایی بهانه‌ای شد تا پای صحبت یک بانوی مدیر و فعال اقتصادی استان قزوین بنشینیم. نایب‌رئیس کانون ملی زنان بازرگان ایران، رئیس کانون زنان بازرگان استان قزوین و ریاست کمیته اشتغال و کارآفرینی بانوان استانداری استان گزیده‌ای از عناوین خانم فاطمه غفوری است.

* کانون زنان بازرگان استان قزوین از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرد؟
کانون زنان بازرگان قزوین از اواخر سال ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد، این کانون را می‌توان تنها تشکل رسمی بانوان در بخش خصوصی دانست که تلاش می‌کند شایستگی بانوان در عرصه‌های مهم و تأثیرگذار را ثابت کند و خوشبختانه تاکنون باوجود تمام دشواری‌ها و تحریم توانسته است با به اشتراک گذاشتن ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایشان در صنایع خرد و کلان در جهت رونق تولید گام بردارد. کانون زنان بازرگان استان قزوین از اواخر سال ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد، این کانون را می‌توان تنها تشکل رسمی بانوان در بخش خصوصی دانست

کانون زنان بازرگان استان قزوین از اواخر سال ۹۶  فعالیت خود را آغاز کرد، این کانون را می‌توان تنها تشکل رسمی بانوان در بخش خصوصی دانست

ای کانون که بیستمین کانون زنان بازرگان در کشور بوده است توانست  در سال آغازین تأسیس مقام اول در همایش ملی بین استان‌ها را کسب کند و در حال حاضر اذعان می‌کنم علیرغم حمایت‌های حداقلی از سوی مسئولین استانی و تنها با اتکا به توان خود از کانون زنان بازرگان قزوین به‌عنوان ظرفیتی قوی در به اشتراک گذاشتن تجارب و موفقیت‌ها و اقدامات در کل کشور یاد می‌شود.

* چه تعداد از بانوان استان قزوین عضو این کانون هستند؟
در حال حاضر نزدیک به ۷۰ نفر از بانون استان قزوین در این کانون عضو هستند، که این تعداد در شش گروه  صنعت و کارآفرین و کسب‌وکارهای نوپا، صنعت ساختمان و گردشگری ، صنعت فرش،پوشاک و طراحی و مد ،کشاورزی و صنایع تبدیلی و محیط‌زیست، آموزش و پژوهش عضو می‌باشند. که رسالت آن‌ها توانمندسازی بانوان در حوزه‌های ذی‌ربط و ارائه بسترهای لازم برای توسعه‌ی بازار و خدمات توسعه‌ی مهارت‌های صادراتی برای بانوان فعال اقتصادی خرد و کلان هست.

در ماه‌های آغازین فعالیت این کانون  شناسایی و عضوگیری فعالیت‌ها به‌صورت هدفمند آغاز شد و سعی کردیم به بانوانی که دوشادوش مردان و در بسیاری از موارد در گم نامی در سنگرهای اقتصادی فعال هستند جسارت حضور و ابراز نظر بدهیم.چراکه بانوان زیادی در حوزه‌های اقتصادی فعال بوده و هستند و شناسایی آنان جهت آشنایی با اصول صحیح تجارت در راستای تسهیلگری و ساماندهی زنان در حوزه‌های کسب و کار و ارتقای سطح کیفی کسب‌وکار بانوان و شکوفایی اقتصادی کشور ازجمله اولین هدف ما است.

* کانون زنان بازرگان استان قزوین از ابتدای تأسیس تاکنون چه عملکردی داشته است؟
برگزاری بیش از ۱۰۰ نشست و سمینار با هیات های بین‌المللی و تجاری، دیدار هیات تجاری از ارمنستان،روسیه و گرجستان با این کانون و عقد تفاهم‌نامه،جلسه مشترک هیات رئیسه کانون با سفیر بوسنی،نشست و آغاز همکاری مشترک باخانم الن کارآفرین برتر کشور چین و معرفی ظرفیت‌ها و محصولات تولیدی صنایع مستقر و جاذبه‌های گردشگری در استان،میزبانی از بانوی نمونه کسب‌وکار کشور ترکیه و میزبانی روسای کانون‌های زنان بازرگان کشور در قزوین در راستای تعاملات ازجمله اقدامات کانون زنان بازرگان استان است.

برگزاری بیش از ۱۰۰ نشست و سمینار با هیات های بین‌المللی و تجاری

عقد تفاهم‌نامه همکاری بین پارک علم و فن‌آوری و کانون زنان بازرگان استان قزوین، نشست با همسران سفرا، نشست با مشاور وزیر صمت و نمایندگان مجلس، برگزاری تورهای بازدید نمایشگاهی و صنعتی و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین دانشگاه علمی کاربردی شهرداری، نشست با بخشداران و بانوان روستاهای استان و برگزاری نمایشگاه‌هایی همچون زنان مینودری و صنایع‌دستی ویژه شب یلدا، برگزاری بیش از ۸۰ دوره آموزشی و ۳۰ وبینار را می‌توان برخی دیگر از فعالیت‌های این کانون عنوان کرد.

* کانون زنان بازرگان در آینده در چه مسیری درحرکت خواهد بود؟
ایجاد مرکز حامی تجارت و کارآفرینی کانون زنان بازرگان استان قزوین از دیگر برنامه‌های در دست اقدام این کانون است و مسیر پیش روی ما بر حمایت از این زنان تمرکز دارد بر همین اساس  این طرح در چند فاز که در فاز اول محورهای صنعت فرش،صنعت نساجی، مد و پوشاک، کشاورزی نوین و صنعت ساختمان و معماری مدنظر است در حال اجرا است. عقد تفاهم‌نامه همکاری بین پارک علم و فن‌آوری و کانون زنان بازرگان استان قزوین، نشست با همسران سفرا ازجمله اقدامات کانون است

حضور فعالانه این کانون در احیا طرح فرش قزوین پس از ۱۰۰ سال از دیگر فعالیت‌های برجسته کانون زنان بازرگان در استان قزوین است که به همت زنان کارآفرین استان همتی همگانی برای ایجاد گروه فرش و احیاء فرش قزوین ایجادشده است.

* چه محدودیت‌هایی پیش روی زنان بازرگان و کارآفرین قزوینی قرار دارد؟

علی‌رغم تمام اقدامات مشهود ما در راستای رونق تولید و اقتصاد، همچنان زمان و انرژی زیادی را صرف اثبات خود به مدیران استان هزینه می‌کنیم و این در حالی است که این مشکل در سطح کلان کشوری کمتر بوده و در استان‌های دیگر نیز همکاران ما گلایه کمتری نسبت به این مشکل‌دارند.

ایجاد مرکز حامی تجارت و کارآفرینی کانون زنان بازرگان استان قزوین از دیگر برنامه‌های در دست اقدام این کانون است

برخی از متولیان و مسئولین به بهانه عدم اعتقاد به تفکیک جنسیتی به فعالیت و حضور کانون در استان نگاه واقع‌بینانه نداشته و این در حالی است که هدف ما هم‌افزایی ظرفیت  بالقوه و بالفعل بانوان استان جهت ارتقای چرخه اقتصادی استان  به‌دوراز حاشیه‌های سیاسی و جناحی است.نگاه ما فراتر از نگاه‌های جنسیتی است و تنها از بعد اثبات ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های  قابل‌توجه بانوان استان و تجمیع این ظرفیت و برآیند این ظرفیت تأکید بر تفکیک جنسیتی داریم .

امروز جای تشکل زنان بازرگان استان قزوین به‌عنوان تنها تشکل رسمی بانوان در تمام جلسات و نهادهای تصمیم گیر در حوزه صنعت، اشتغال و بانوان خالی است و ما تلاش بسیاری در جهت رفع آن کردیم و گاها نتایجی هم حاصل شد اما در برخی از مواقع شاهد بودیم با تغییرات مدیریتی برخی دستگاه‌ها مجدد به ابتدای کار برمی‌گشتیم و مجبور می‌شویم از ابتدا شروع به اثبات و برهان برای سوق نگاه مسئول تازه ورود به این تشکل داشته باشیم. اما با تمام این مشکلات ما هیچ‌گاه خسته نشدیم و همچنان به کار و اهداف خود هرچند با شیب کند به دلیل عدم همراهی مسئولین ادامه دادیم  و خواهیم داد .

باید پذیرفت که ۵۰ درصد از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند و سرمایه‌های خرد و کلان بسیاری در دستان بانوان است که می‌توان به‌صورت هدفمند این میزان را به چرخه اقتصادی نزدیک کرد، چراکه ظرفیت‌های خوبی در استان وجود دارد امانگاه‌ها،نادیده گرفتن‌ها، بهره‌برداری‌ها و عدم همکاری مسئولین استانی  به کانون  باعث شده توقعی از دستگاه‌های دولتی نداشته باشیم و تنها با استفاده از توانمندی‌های خود اهداف را با اختیارات موجود دنبال کنیم.

* کرونا چه تأثیری بر فعالیت زنان بازرگان در استان قزوین گذاشته است؟
کرونا به ما آموخت مدل کسب‌وکارهای ما می‌بایست تغییرات اساسی به خود گیرد و متأسفانه عدم توجه به تغییرات استراتژیک در کسب‌وکارها متناسب با شرایط به وجود آمده  باعث شد تعداد زیادی از کسب‌وکارهای  ما با مشکلات روبه‌رو شوند و حتی تعطیل شوند   که ما در کانون زنان بازرگان استان قزوین سعی کردیم در قالب آموزش‌های کاربردی آگاه‌سازی و مشاوره  و طرح‌های جدید و توانمندسازی و حمایتی در این امر اعضای خود را در این بحران یاری نماییم.

تولیدکنندگان خرد و کلان پوشاک با ورود این ویروس دست‌خوش مشکلات بسیاری شدند از سوی دیگر عمده فعالان این صنعت بانوان هستند و ایام پایانی سال که می‌توانست بهترین زمان برای سوددهی این اصناف باشد اما با بحران عظیمی روبه‌رو شدند.

با راه افتادن پویش مدافعان سلامت به همت کانون زنان بزرگان استان قزوین برای نخستین بار در کشور در آن زمان علاوه بر تأمین نیاز متولیان بخش سلامت، توانستیم بار سنگین این شوک اقتصادی را از بخش زیادی از فعالان این حوزه برداریم و مدل شبکه‌سازی موفقی بود که این امر نیز علی‌رغم اینکه نتایج رضایت‌بخش برای این دست از بانوان در آن شرایط بحرانی داشت بخش‌های حمایت‌کننده بدون توجه به آثار حفظ این دست کسب‌وکارها که برخی زنان سرپرست خانوار و یا کارگاه‌های رو به تعطیل بودند به‌طور مقطعی به این امر نگاه کرده و این بخش  با عدم‌حمایت مستمر روبرو شد متولیان بخش بانوان خود به‌عنوان رقبای این دوستان اقدام به اقدامات موازی نمودند و پس از دو ماه فعالیت به اتمام رسید درحالی‌که با یک هم‌افزایی ساده قابلیت تداوم در این کسب‌وکارها وجود داشت .

با راه افتادن پویش مدافعان سلامت به همت کانون زنان بزرگان استان قزوین برای نخستین بار در کشور در آن زمان علاوه بر تأمین نیاز متولیان بخش سلامت، توانستیم بار سنگین این شوک اقتصادی را از بخش زیادی از فعالان این حوزه برداریم

تولیدکنندگان خرد و کلان پوشاک با ورود این ویروس دست‌خوش مشکلات بسیاری شدند از سوی دیگر عمده فعالان این صنعت بانوان هستند و ایام پایانی سال که می‌توانست بهترین زمان برای سوددهی این اصناف باشد اما با بحران عظیمی روبه‌رو شدند

پویش سهمی برابر برای دانش آموزان استان و کشور را از دیگر اقدامات این کانون در راستای کاهش تبعات سنگین ویروس کرونا بر شانه اقشار ضعیف  بوده است که در این طرح با شعار باهم در شاد، شاد هستیم باهدف تأمین گوشی تلفن همراه برای ۳ میلیون دانش‌آموز بازمانده از تحصیل متولی و سهیم هستیم و سایر امور خیریه که در راستای مسئولیت اجتماعی همچنان در آن بخش‌ها فعال بوده و خدا رو شکر همیشه مورد استقبال اعضای کانون بوده و هست.

* آیا موانع موجود زنان بازرگان استان را از ادامه مسیر ناامید کرده است؟
مشکلات پیش روی ما زیاد است و قضاوت‌ها و ناملایماتی‌های زیادی در این سه سال وجود داشته اما بانوان فعال اقتصادی عضو کانون فراخور ویژگی‌ها و روحیات مثبت اعتقاد به کارگروهی که از آنان سراغ دارم دست از فعالیت تشکلی خود برنداشته و امیدوارم  بانوان از بعد تخصص و تجربه و شایستگی اتفاق‌های مهم و مؤثری را در استان رقم بزنند و به هدف نهایی خود که کمک به چرخه اقتصادی استان و کشور است برسند.

هرچند که به‌زعم کارشناسان فعالیت این قشر نقش تأثیرگذاری در سلامت اقتصادی و اجتماعی جامعه دارد و تأثیرات مثبت این حضور قابل‌لمس بوده اما تلاش کمی برای برداشتن چالش‌های پیش روی بانوان فعال اقتصادی صورت گرفته و پدیده شعارزدگی و بهره‌برداری سیاسی رد خود را بر روی این حوزه از نقش زنان برجا گذاشته است. شعارهایی که اگر محقق شود باعث خواهد شد قطار اقتصادی کشور با امنیت و سرعت در ریل توسعه حرکت کند. امیدواریم در آینده نزدیک مسئولان به نقش بانوان که افسران توسعه اقتصادی هستند نگاه منصفانه و واقع بینانه داشته باشند و کلمه تفکیک جنسیتی ابزاری تبلیغاتی برای به دست آوردن آرا این بخش از جامعه نباشد.

کد خبر: ۷۵٬۶۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha