۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۹
روند کند اجرای سامانه گرمسیری ایلام / آب به دشت‌ها نرسید
بازار گزارش می دهد؛

روند کند اجرای سامانه گرمسیری ایلام / آب به دشت‌ها نرسید

ایلام- روند کند اجرای طرح بزرگ سامانه گرمسیری در استان ایلام باعث شده هنوز آب به دشت‌های استان برای توسعه فعالیت‌های کشاورزی نرسد.

 بازار؛ گروه استان‌ها: استان ایلام در غرب ایران یکی از مناطق مستعد توسعه فعالیت‌های کشاورزی در کشور به شمار می‌رود، این استان دارای ۳۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی است و در مجموع بیش از ۶۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در استان فعال هستند.

یکی از مهمترین معضلات کشاورزی استان ایلام وجود اراضی دیم و نبود آب برای تبدیل این اراضی به آبی است، در سال‌های اخیر پروژه‌های مختلفی در حوزه آب و خاک استان اجرایی شده ولی هنوز بیشتر اراضی کشاورزی استان به صورت دیم کشت می‌شوند.

طرح سامانه گرمسیری یکی از طرح‌های بنیادین و آب و خاک در استان ایلام است که در سال‌های گذشته شروع شده و تاکنون حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از طرح سامانه گرمسیری استان ایلام افتتاح و به بهره برداری رسیده است.

قرار است با اجرای این طرح بیش از ۱۸ هزار هکتار از اراضی استان ایلام تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار گیرند.

با اجرای طرح‌های آبیاری نوین در استان ایلام در قالب پروژه‌های سامانه گرمسیری و احیای اراضی جنوب استان، میزان اراضی مجهز به سیستم نوین آبیاری از ۷۰ هزار هکتار به ۱۶۰ هزار هکتار افزایش می‌یابد.

اجرای کامل این طرح علاوه بر افزایش اراضی آبی استان، منجر به افزایش تولید و رونق اشتغال در استان می‌شود، طرحی که هم اکنون گرفتار مشکلات مالی شده و به کندی پیش می‌رود.

متاسفانه در حال حاضر روند اجرای این طرح به دلیل مشکلات اعتباری با کندی پیش می رود که نیازمند توجه مسئولان کشوری است چراکه کشاورزان منطقه چشم انتظار این طرح برای رونق کشاورزی در اراضی خود هستند.

پیشرفت ۷۰ درصدی سامانه گرمسیری ایلام
رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: طرح سامانه گرمسیری برای آبی کردن ۱۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان ایلام دارای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.

ا افتتاح کامل این پروژه، ۹۰ هزار تن به محصولات کشاورزی استان اضافه می‌شود که ارزش ریالی آن ۳۶۰ میلیارد تومان در سال است

محمدعلی اقدسی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲۰ هزار هکتار زمین آبی در استان ایلام وجود دارد و با اجرای طرح‌های مختلف مثل احیای اراضی دهلران، سامانه گرمسیری و ایستگاه‌های پمپاژ محلی به ۱۶۰ هزار هکتار می‌رسد.

وی عنوان کرد: با رایزنی مختلف از سوی مسئولان ارشد و نمایندگاه استان، ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه ۱۴۰۰ برای تکمیل طرح مهم سامانه گرمسیری اختصاص یافته است.

اقدسی با اشاره به اینکه امسال ۵۵۰ میلیارد تومان به این طرح در استان اختصاص پیدا کرده است، افزود: با افتتاح کامل این پروژه، ۹۰ هزار تن به محصولات کشاورزی استان اضافه می‌شود که ارزش ریالی آن ۳۶۰ میلیارد تومان در سال است.

وی گفت: این طرح مزیت‌های بسیار زیادی برای حوزه کشاورزی به خصوص در بحث افزایش تولید، صرفه جویی در مصرف آب، رونق تولید در روستاهای مرزی، فراهم شدن زمینه برای صنایع تبدیلی و…دارد.

رئیس جهاد کشاورزی ایلام عنوان کرد: بهره برداری این طرح سامانه گرمسیری موجب تقویت و افزایش صادرات محصولات کشاورزی به کشور عراق از طریق مرز مهران می‌شود.

تاثیر بسیار زیاد اجرای سامانه گرمسیری در تثبیت جمعیت روستاهای مرزی ایلام
نماینده مردم ایلام در مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: رفع مشکلات اجرایی طرح سامانه گرمسیری استان ایلام و تامین اعتبارات لازم برای تکمیل آن در دستور کار نمایندگان استان در مجلس قرار دارد.

اجرای طرح سامانه گرمسیری در استان ایلام علاوه بر رونق اشتغال و تولید در استان، موجب امنیت بیشتر در مرزهای کشور می‌شود

علی اکبر بسطامی با اشاره به اینکه بهره برداری از طرح سامانه گرمسیری موجب تثبیت جمعیت روستاهای مرزی استان و بازگشت مجدد مردم به مرزها می‌شود، افزود: برآورد هزینه وزارت نیرو برای تکمیل سامانه گرمسیری در حوزه استان ایلام برای ایجاد شبکه اصلی و انتقال آب سه هزار میلیارد تومان است.

وی بیان کرد: اجرای طرح سامانه گرمسیری در استان ایلام علاوه بر رونق اشتغال و تولید در استان، موجب امنیت بیشتر در مرزهای کشور می‌شود.

وی اضافه کرد: اجرای این طرح زمینه را برای ورود سرمایه گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی در استان ایلام فراهم می‌کند.

نماینده مردم ایلام بیان کرد: اعتبارات طرح‌های ملی استان ایلام برای سال ۱۴۰۰ در بخش آب و خاک ۱۶۱ درصد نسبت افزایش یافته که مهمترین طرح‌های این بخش عبارتند از احداث سد چناره، ساختمان و شبکه آبیاری و زهکشی سدهای سیکان، میمه و گاوی و سامانه گرمسیری.

به رغم همه ظرفیت‌های کشاورزی در استان ایلام، هنوز طرح‌های آب و خاک حوزه کشاورزی در استان با مشکلات اعتباری مواجه هستند، طرح سامانه گرمسیری در استان ایلام دارای مشکلات عدیده ای است که نیازمند توجه ویژه مسئولان ارشد کشوری است.

تامین اعتبار سه هزار میلیارد تومانی برای تکمیل طرح سامانه گرمسیری از مهمترین خواسته‌ها و نیازهای مردم استان است.دشت های تشنه دهلران و مهران به عنوان شهرستان های اصلی در اجرای این طرح همچنان چشم انتظار آب طرح سامانه گرمسیری هستند.

کد خبر: ۷۵٬۴۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha