۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
خوراک پتروشیمی‌ها به اندازه کافی در بورس عرضه نمی‌شود
عضو کمیسیون انرژی مجلس:

خوراک پتروشیمی‌ها به اندازه کافی در بورس عرضه نمی‌شود

حسین زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس، وجود رانت را دلیل عدم تامین خوراک پتروشیمی‌ها به اندازه کافی دانست و گفت: خوراک پتروشیمی‌ها به اندازه کافی در بورس عرضه نمی‌شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، حسین حسین زاده با بیان اینکه به دلیل وجود رانت، پتروشیمی‌ها در تامین خوراک خود با مشکل روبه رو شده‌اند، گفت: صنعت پتروشیمی که یکی از صنایع مهم در حوزه نفت و گاز به شمار می‌آید و توانسته در زمان تحریم‌ها برای کشور به خوبی ارزآوری داشته است اما در کنار همین محاسن نقاط ضعفی نیز وجود دارد.

خوراک پتروشیمی‌ها به اندازه کافی در بورس عرضه نمی‌شود
نماینده مردم لارستان و خنج و گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از این ضعف‌ها، مشکلات پیرامون تامین خوراک پتروشیمی‌ها است هرچند بسیاری از مجتمع‌های پتروشیمی باید خوراک مورد نیاز خود را از بورس تهیه کنند اما به اندازه کافی خوراک در بورس عرضه نمی‌شود لذا یک سری شرکت‌های صوری در قالب شرکت‌های پتروشیمی موافقت اصولی گرفته و این خوراک را دریافت و انبار می‌کنند و چند برابر قیمت واقعی به شرکت‌های پتروشیمی می‌فروشند و این مسئله موجب بالا رفتن قیمت محصولات تولیدی شرکت‌های پتروشیمی شده است.

یک سری شرکت‌های صوری در قالب شرکت‌های پتروشیمی خوراک را دریافت و انبار می‌کنند و چند برابر قیمت واقعی به شرکت‌های پتروشیمی می‌فروشند و این مسئله موجب بالا رفتن قیمت محصولات تولیدی شرکت‌های پتروشیمی شده است

وی افزود: باید راستی آزمایی گرد و نظارت دقیق بر موافقت اصولی‌هایی -که وزارت صمت انجام می‌دهد- داشت چراکه کارخانه‌ای تاسیس نمی‌شود لذا باید با تقویت بعد نظارتی مانع از آسیب دیدن پتروشیمی‌ها شد.

خصوصی‌سازی نادرست در عرصه پتروشیمی، ضربه مهلکی به برند بین‌المللی این صنعت وارد کرده است
وی با اعتقاد به اینکه کمک به بخش خصوصی به معنای اصلاح قوانین و افزایش نظارت‌ها است، افزود: کارشناسان متفق‌القول هستند؛ آنچه به نام خصوصی‌سازی در عرصه پتروشیمی کشور بر مبنای واگذاری کارخانجات و سرمایه‌های عظیم به هلدینگ‌های خصولتی، بدون در نظر گرفتن زنجیره ارزش آنان صورت گرفته، ضربه مهلکی به برند بین‌المللی این صنعت وارد کرده است.

به گفته وی واگذاری‌های مذکور از زوایای مختلف اعم از کاهش بهره‌وری، کاهش اعتبار بین‌المللی، افزایش هزینه‌های شرکت‌ها، کاهش تاثیرگذاری بر بازارها، افزایش ریسک و کاهش جذب منابع بین‌المللی قابل بررسی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه استفاده خصولتی‌ها از رانت‌های متعدد همچون رانت خوراک، مانع از رقابت خصوصی‌ها با آن‌ها شده است، اظهار کرد: از آنجا که دولتی‌ها و خصولتی‌ها به منابع قدرت و ثروت بیشتری دسترسی دارند عملا گوی سبقت را از خصوصی‌ها ربوده‌اند و در عین حال خروجی قابل ملاحظه‌ای در تولید محصولات پتروشیمی ندارند اما اگر بخش خصوصی به معنای واقعی به کار گرفته شود بازدهی آن‌ها چندین برابر خواهد شد.

کد خبر: ۷۵٬۳۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha