۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۶
تجلیل از صادرکنندگان نمونه جبهه اقتصادی ایران| بازگشت 70 درصد ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی
گزارش بازار از مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه تهران

تجلیل از صادرکنندگان نمونه جبهه اقتصادی ایران| بازگشت 70 درصد ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی

صادرکنندگان سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی ایران در برابر استکبار جهانی در صادرات، واردات و تامین کالاهای اساسی مردم نقش مهمی بر عهده دارند و تجلیل از فعالان عرصه های صادراتی همواره نیازمند تقدیر و تشکر دست اندرکاران نظام اقتصادی و صنعتی ایران است.

بازار، گروه اصناف و بازرگانی: در شرایط جنگ اقتصادی که دشمن بر ما تحمیل کرده، خوشبختانه صادرکنندگان و قهرمانان عرصه صادرات کشور موفق شدند با بازگشت بیش از ۷۰ درصد ارز حاصل از صادرات به کشور، اجازه ندادند دشمن در محاصره اقتصادی ایران به اهداف شوم خود دست پیدا کند.

آمارها نشان می دهد که امسال میزان محصولات صادراتی ایران به بیش از ۴۰ میلیارد دلار می رسد و با برنامه ریزی های انجام شده ۷۰ درصد ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان به چرخه اقتصادی ملی بازگشت و این موفقیت بزرگ صادرکنندگان ایرانی جای تقدیر دارد.

در این رابطه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در مراسمی از ۱۴ صادرکننده نمونه استان تهران که در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ صادرات آنها از رشد خوبی برخوردار بود، در روز چهارم اسفندماه سال جاری تجلیل کرد.

در این مراسم که به صورت مجازی برگزار شد، حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران، مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران حضور داشتند.

برای انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران ۵۵ نفر در فراخوان عمومی اتاق تهران ثبت نام کردند که از این ۳۷ نفر پرونده های صادراتی خود را تکمیل و در نهایت ۱۴ نفر صادر کننده نمونه برتر استان تهران برای تجلیل از فعالیت های صادراتی آنها انتخاب شدند

برای انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران ۵۵ نفر در فراخوان عمومی اتاق تهران ثبت نام کردند که از این ۳۷ نفر پرونده های صادراتی خود را تکمیل و در نهایت ۱۴ نفر صادر کننده نمونه برتر استان تهران برای تجلیل از فعالیت های صادراتی آنها انتخاب شدند.

«حمید زادبوم» رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در مراسم تجلیل از صادر کنندگان نمونه استان تهران، گفت: صادر کنندگان ایرانی موفق شدند با توسعه صادرات پیامدهای منفی تحریم ها علیه ایران را کم رنگ کنند.

وی تاکید کرد: از سال ۹۷ که تحریم ها به اوج رسید صادرات غیر نفتی ایران به ۴۱.۳ میلیارد دلار از صادرات به بخش خصوصی اختصاص داشت.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران الکید کرد: از سال ۹۷  تا آذرماه ۹۹ بیش از ۶۳ میلیارد بورو صادرات داشتیم که ۴۰ میلیارد یورو آن به کشور بازگشت که ۵۰ درصد آن مربوط به استان تهران است.

زادبوم از برگزاری مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه از اتاق تهران تشکر کرد و گفت: سازمان توسعه تجارت ایران همواره از توسعه صادرات تولید کنندگان ایرانی حمایت می کند و در این راستا معادل ۴ درصد نرخ بهره تسهیلات بانکی و ۵۰ درصد هزینه های جابجایی بارهای ویژه با هواپیما توسط این سازمان تامین می شود.

«مسعود خوانساری» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در این مراسم گفت: عدم برون گرایی و نداشتن جایگاهی معنادار در فضای تجارت بین الملل، نبود نگاه جامع به موضوع تجارت، ناسازگاری سیاست های ارزی و نرخ ارز و تعدد مراجع تصمیم گیر از مهم ترین چالش حوزه تجارت خارجی است.

نبود حمایت کامل از صادرکنندگان، تحریم های و محدودیت های مالی در حوزه تجارت خارجی، تعداد مجوزها و غیر شفاف بودن تصمیمات و نبود چارچوب مناسب اصولی و فنی برای تنظیم مقررات از دیگر چالش های فرآروی تجارت خارجی است

وی تاکید کرد: نبود حمایت کامل از صادرکنندگان، تحریم های و محدودیت های مالی در حوزه تجارت خارجی، تعداد مجوزها و غیر شفاف بودن تصمیمات و نبود چارچوب مناسب اصولی و فنی برای تنظیم مقررات از دیگر چالش های فرآوری تجارت خارجی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران بیان کرد: چین، عراق، امارات، ترکیه، افغانستان، هند، پاکستان، اندونزی، جمهوری اذربایجان و روسیه ۱۰ بازار عمده صادرات غیرنفتی ایران است و باید تلاش کنیم با کاهش موانع موجود و چالش های فرآرو، روند صادرات محصولات ایرانی به بازارهای هدف بیش از پیش تقویت شود.

«یدالله صادقی» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در این مراسم گفت: ما باید تلاش کنیم موانع صادرات کنندگان را به حداقل برسانیم تا شاهد توسعه صادرات به کشور های همسایه و منطقه باشیم.

۶۸ درصد واردات به کشور در ۱۱ ماهه نخست امسال به مواد اولیه اختصاص داشت، ۲۸ درصد آن واردات ماشین آلات  بود و ۴ درصد نیز به کالاهای نهایی اختصاص داشت

وی تاکید کرد: ۶۸ درصد واردات به کشور در ۱۱ ماهه نخست امسال به مواد اولیه اختصاص داشت، ۲۸ درصد آن واردات ماشین آلات  بود و ۴ درصد نیز به کالاهای نهایی اختصاص داشت.

برگزاری این مراسم و گفتگو با صادرکنندگان نمونه نشان می دهد که فعالان اقتصادی و صادرکنندگان در سخت‌ترین شرایط و با بیشترین محدودیت‌هایی که بر اقتصاد کشور تحمیل شده، همچنان دست از افزایش صادرات برنمی‌دارند تا همچنان چرخه اقتصاد ملی ایران بچرخد.

در حالی که کشور با سخت‌ترین تحریم‌های تجاری مواجه است و حمل ‌و نقل کالا به دیگر کشورها و بازگرداندن ارز به داخل کشور با موانع جدی مواجه است، صادرکنندگان به عنوان جهادگران خط مقدم جنگ اقتصادی با صادر کردن کالای ایرانی به بازارهای خارجی و تامین ارز مورد نیاز برای تامین کالاهای اساسی، مواد اولیه، کالاهای سرمایه‌ای نقش مهمی در گردش اقتصادی کشور دارند.

به همین منظور اتاق بازرگانی تهران برای چهارمین سال پیاپی با انتخاب صادرکننده نمونه استان تهران با همکاری سازمان توسعه تجارت و سازمان صمت استان همواره از عملکرد صادر کنندگان استان در این ۴ سال تقدیر کرده است.

در پایان این مراسم «محمد لاهوتی» رئیس کنفدراسیون صادرات ایران و رئیس دبیرخانه کارگروه انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران ضمن تشکر از برگزاری این مراسم توسط اتاق تهران گفت: امسال نخستین سالی بود که کل فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه ملی نیز به اتاق ایران واگذار شد. در واقع، پس از سه سال تجربه موفقیت‌آمیز انجام کل فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران توسط اتاق بازرگانی تهران، دولت به این نتیجه رسید که دست‌کم این کار را به بخش ‌خصوصی واگذار کند و امیدواریم این روند در سال‌های آینده نیز ادامه پیدا کند و در انتخاب صادرکنندگان نمونه ملی و استانی به طور کامل به اتاق‌های بازرگانی واگذار شود.

لاهوتی با بیان اینکه امسال، ۵۵ درخواست از سوی صادرکنندگان برای مشارکت و رقابت در رویداد انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران در سامانه ثبت شد، افزود: در نهایت ۳۷ پرونده تکمیل شد و در روند ارزیابی قرار گرفت و با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد و تجارت ‌۱۴ صادرکننده نمونه انتخاب شدند که در اینمراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران در ادامه به برخی چالش‌های صادرکنندگان اشاره کرد و افزود: تعدد بخشنامه‌ها و عدم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی موجب سردرگمی صادرکنندگان شده ‌است و صادر کنندگان ایرانی در شرایطی در بازارهای صادراتی حضور می‌یابند که رقبای آنها در شرایط عادی فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان ایرانی به جای آنکه تمرکز خود را به تولید و اشتغال معطوف کنند، باید به توسعه صادرات کالاهای ایرانی توجه جدی داشته باشند گفت: صادرکنندگان ایرانی به عنوان جهادگران خط مقدم جنگ اقتصادی به جای حمایت و پشتیبانی، با موانع خودساخته‌ای مواجه می‌شوند که هر روز در برابر آنها ایجاد می‌شود.

خوشبختانه معادل  ۷۰ درصد ارز مورد نیاز واردات کشور از محل صادرات غیرنفتی تامین شده
وی با بیان اینکه در شرایط موجود، ۲۲ میلیارد دلار ارز حاصل  از محل صادرات استان تهران به کشور بازگشته است، اضافه کرد: خوشبختانه معادل  ۷۰ درصد ارز مورد نیاز واردات کشور از محل صادرات غیرنفتی تامین شده است.

به گفته وی، در واقع با توجه به فضای مه‌آلودی که بر اقتصاد کشور حاکم است، باز هم این صادرکنندگان بودند که خود را متعهد به بازگشت ارز دانستند. با این حال نگاه خوشبینانه‌ای به آنها وجود ندارد و آنها با عدم اطمینان از سوی سیاستگذاران مواجه هستند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: حدود ۲.۵ سال است که رفع تعهد ارزی به دغدغه صادرکنندگان تبدیل شده است، اگرچه صادرکنندگان خود به جد معتقد هستند که آنچه از منابع کشور صادر ‌می‌شود، باید به کشور بازگردد.

لاهوتی افزود: در مقابل فعالان اقتصادی این انتظار را دارند که دولت نیز باید شرایط را درک کرده و تسهیل تجارت را سرلوحه امور خود قرار دهد، زیرا  صادرکنندگان درحالی امروز مایحتاج کشور را تامین ‌می‌کنند که با بی‌اعتمادی دستگاه‌های دولتی به آنها نیز مواجه هستند.

بسیاری از مسایل از جمله استرداد مالیات بر ارزش افزوده و معافیت مالیاتی اجرایی نشده و صادرکنندگان سال ۱۳۹۷ هنوز بلاتکلیف هستند و این فضای کسب‌ و کار را غیر شفاف کرده است

او در ادامه با اشاره به اینکه حدود ۱۱۳ روز از صدور و ابلاغ دستورالعمل ارزی دولت سپری شده است، گفت: بسیاری از مسایل از جمله استرداد مالیات بر ارزش افزوده و معافیت مالیاتی اجرایی نشده و صادرکنندگان سال ۱۳۹۷ هنوز بلاتکلیف هستند و این فضای کسب‌ و کار را غیر شفاف کرده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: امروز مسئولیت صادرات با وزارت صمت است و انتظار این است که این وزارتخانه چابک‌تر از گذشته در مورد تجارت خارجی کشور تصمیم‌گیری کند، اما حدود سه ماه از تدوین پیش‌نویس ۱۳ بندی در کمیته ماده ۲ برای اصلاح و تکمیل ابلاغیه ۱۷۷ سپری شده ولی این پیش‌نویس هنوز به تصویب نرسیده است.

 لاهوتی با بیان اینکه درخواست ما این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت هر چه زودتر نهادهای ذیربط را برای تصویب این پیش نویس متقاعد کند، گفت: اگر به صادرکنندگان واقعی میدان داده شود در سایه این اعتماد صادرکنندگان نیز در خدمت به مردم واقتصادی ملی ایران خواهند بود.

با توجه به تلاش استکبار جهانی در شرایط فعلی موانع زیادی برای صادرات کالاهای ایرانی به وجود آمده است، اما همه فعالان عرصه صادرات کشور با همه سختی‌ها و محدودیت‌ها همچنان به فعالیتهای اقتصادی خود ادامه می دهند و این نوید بخش آینده خوب برای صادرات کالاهای ایرانی است.

در شرایطی که امریکا حلقه تحریم ها را با اعمال فشار حداکثری تنگ تر کرده توانمندی صادرکنندگان ایرانی در دور زدن تحریم‌ها واقع جای تقدیر دارد، زیرا صادرکنندگان سربازان بزرگ و توانمند جبهه اقتصادی کشور در مقابل دشمنان اجازه نمی دهند چرخه تجارت کشور متوقف شود.

کد خبر: ۷۵٬۳۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha