۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
 نفت ۷۵ دلاری در ۳ ماهه سوم ۲۰۲۱ | نگرانی مصرف کنندگان و خوشحالی تولیدکنندگان از رشد قیمت‌ها
گلدمن ساکس پیش بینی کرد

نفت ۷۵ دلاری در ۳ ماهه سوم ۲۰۲۱ | نگرانی مصرف کنندگان و خوشحالی تولیدکنندگان از رشد قیمت‌ها

گلدمن ساکس در تازه ترین گزارش خود پیش بینی کرده که مصرف نفت در ژوئیه به سطح قبل از کرونا بازگردد و از احتمال رشد قیمت نفت به ۷۵ دلار در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ خبر داده است. این مساله موجب افزایش نگرانی مصرف کنندگان بزرگ نفت که سود زیادی از قیمت‌های پایین نفت در یک سال گذشته به جیب زده بودند، شده است.

بازار؛ گروه انرژی: روند رو به رشد قیمت‌ها در دو ماه گذشته نگرانی‌های مصرف کنندگان و خوش بینی تولیدکنندگان بزرگ نفت را به همراه داشته است. هند که دومین مصرف کننده بزرگ نفت دنیاست از اوپک و متحدانش، از جمله روسیه خواسته که فوراً تولید خود را که برای تثبیت قیمت‌های نفت خام کاهش یافته بود را افزایش دهند. از آن سو غول‌های نفتی هم از افزایش تولید خود سخن می‌گویند. دولت عربستان هم از توقف کاهش یک میلیون بشکه ای نفت خود خبر داده است. البته پیش بینی‌های مراجع بین المللی انرژی هم از احتمال افزایش قیمت‌ها حکایت می کند.

گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده که هر بشکه نفت برنت در سه ماه دوم سال به ۷۰ دلار برسد و در سه ماه بعد از آن هم به ۷۵ دلار خواهد رسید. این پیش‌بینی جدید ۱۰ دلار بالاتر از پیش‌بینی‌های قبلی است. آنگونه که در این گزارش آمده مصرف در اواخر ماه ژوئیه به سطح قبل از ویروس برمی‌گردد.

تقاضا از مصرف پیشی می گیرد
قیمت معاملات آتی در لندن روز دوشنبه به حدود ۶۴ دلار در هر بشکه برگشت. بعد از اتفاقات هفته گذشته تولید ایالات‌متحده به ‌آرامی از سر گرفته ‌شده است.

بهبودی جدی از شیوع کووید ۱۹ روز چهارشنبه قیمت‌ها را به بالاترین میزان در بیش از یک سال گذشته رسانده بود. گلدمن ساکس هم پیش‌بینی کرده است شتاب رشد قیمت‌ها بیشتر می‌شود چرا که تقاضا از عرضه اوپک پلاس، شیل و ایران پیشی خواهد گرفت.

آنگونه که دولت عربستان اعلام کرده که برنامه سابقش مبنی بر کاهش یک میلیون بشکه نفت از تولیدات روزانه اش را متوقف می‌کند. برخی دیگر از کشورهای عضو اوپک نیز سرسختانه به دنبال افزایش تولید هستند.

در همین حال گزارش‌ها حاکی از آن است که عراق نیز در دو هفته ابتدایی ماه فوریه و علیرغم برنامه اعلامی قبلی مبنی بر کاهش تولید به منظور جبران اضافه تولیدش همچنان روی نوار افزایش تولید به سر می برد. عراق در این دو هفته بالاتر از سقف اعلام شده اش یعنی ۳.۶ میلیون بشکه نفت تولید داشته است.

بر اساس گزارش رویترز رشد قیمت موجب شده که عراق قرارداد پیش فروش نفت به چین را متوقف کند.

 احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق گفت: «ما در زمان اعلام این قرارداد که برای اولین بار در تاریخ عراق بسته می‌شد، نگران بودیم قیمت نفت به ۴۰ دلار در هر بشکه نرسد».

 روسیه هم که از ابتدای سال جدید میلادی تولیدات نفت خود را ۱۵۰ هزار بشکه افزایش داده بود، قرار است که از آغاز فوریه ۶۵ هزار بشکه دیگر به تولیدات خود اضافه کند. الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه می گوید که آینده بازار نفت جای نگرانی ندارد و بازار نفت همچون هفته‌های گذشته با ثبات خواهد بود.

نگرانی برندگان ارزانی از گرانی  
 در مقابل خوش بینی‌هایی که در بین تولیدکنندگان بزرگ نفتی ایجاد شده، مصرف کنندگان بزرگ که اتفاقا برندگان اصلی افت قیمت‌ها بودند، حالا نسبت به جهش قیمت‌ها ابراز نگرانی می کنند.

هندی‌ها معتقدند بحران کنونی به طور مصنوعی توسط تولیدکنندگان نفت ایجاد شده و همچنان تلاش‌های دیپلماتیک آنها برای کاهش عرضه ادامه دارد. قیمت‌های خرده‌فروشی بنزین و گازوئیل در هند از ۸ فوریه و طی ۱۲ روز گذشته به ترتیب ۳.۶۳ روپیه و ۳.۸۴ روپیه در هر لیتر افزایش یافته است.

هند می‌تواند این موضوع را در مجامع مختلف مانند کوآد، که یک پلت فرم چند جانبه شامل ایالات‌متحده، ژاپن، هند و استرالیا است مطرح کند. همچنین دهلی‌نو ممکن است پکن را هم درگیر این موضوع کند تا صدای مشترکی از چهار و پنج مصرف‌کننده اصلی نفت در جهان داشته باشد.

از سوی دیگر کره جنوبی نیز می‌تواند در این موضوع با هند و چین متحد باشد. داده‌ها نشان می‌دهد که واردات نفت هند که سومین واردکننده و مصرف‌کننده بزرگ نفت خام در جهان به شمار می‌رود، در ماه دسامبر حدود ۲۹ درصد بیشتر از ماه قبل و حدود ۱۱.۶ درصد بیشتر از یک سال قبل بود. همچنین مصرف سوخت هند نیز پس از افزایش برای چهارمین ماه متوالی، در ماه دسامبر به بالاترین میزان در ۱۱ ماه اخیر رسیده است.

کد خبر: ۷۵٬۳۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha