۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
فورد فیستا ST؛ چموش و قدرتمند تر می‌شود
نگاهی به یکی از سریع‌ترین هاچ‌بک‌های دنیا!

فورد فیستا ST؛ چموش و قدرتمند تر می‌شود

گروه خودروسازی فورد می‌گوید، برای پیشرانه سه سیلندر خود از توربوشارژهای هندسی متغیر و بهینه‌سازی در بخش اتاق احتراق و ضریب تراکم، استفاده کرده که راندمان بالایی را به وجود آورده است.

بازار؛ گروه خودرو: تا به امروز هفت نسل از هاچ‌بک محبوب فورد یعنی فیستا به جهان معرفی شده که نسل هفتم آن سال ۲۰۱۷ به بازار آمد. فیستا نماد هاچ‌بک باعملکرد بالا و سریع بوده که تاکنون توانسته در میان ۱۰ هاچ‌بک پرفورمنسی جهان قرار گیرد. فیستا در نسل هفتم با انقلابی در طراحی مواجه شده که به لطف تناسبات پخته بدنه نسبت به نسل‌های پیشین خود مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است.

خط برجسته‌ای افقی که روی بدنه فیستا قرار گرفته، شخصیت نافذ و اسپرت به این هاچ‌بک می‌بخشد. باتوجه به اینکه نسخه ST از این خودرو مدنظر ما در این مطلب است، رینگ‌های ۱۸ اینچی آلیاژی وقار بیشتری به این هاچ‌بک می‌بخشد. در نمای جلو، پوزه فیستا ST با چراغ‌های کشیده و برآمدگی خاص روی کاپوت و جلوپنجره به فرم جدید فورد ظاهری اسپرت دارد. اما در عقب چراغ‌های کشیده افقی با حجم روی در صندوق و دیفیوزر هم رنگ بدنه و خروجی گرد دوبل در یک طرف سپر ظاهری جذاب دارد تا با اسپویلر روی در صندوق و نوشته‌های ST روی جلوپنجره و در صندوق حس اسپرت بودن این هاچ‌بک را دوچندان می‌کند.

کابین فیستا  ST با فضای نسبتا خلوت مواجه شده که با قرارگیری یک صفحه نمایشگر ۸ اینچی با قابلیت اتصال به اندروید اتو و اپل کار پلی و کلاستر (مجموعه پشت آمپر) ۱۰ اینچی مدرن به نظر می‌آید. چیدمان قطعات داخلی و زاویه ۷۵درجه‌ای ستون‌های A خودرو که منجربه شیب بیشتر شیشه جلو شده تا نوردهی داخل کابین را دوچندان کند، فضای دلنشینی را به ارمغان آورده است. غربیلک فرمان ST با روکش چرمی، صندلی‌های اسپرت با نوشته ST روی آن با پوشش آلکانترا، دسته دنده اسپرت کروم رانندگی با این هاچ‌بک باعملکرد بالا را اسپرت می‌کند.

فیستا ST در زیر کاپوت خود یک پیشرانه سه سیلندر خطی ۱.۵لیتری مجهزبه سیستم پرخوران توربوشارژ جا خوش کرده که باتوجه به تکنولوژی بالای فورد در ساخت موتورهای کم حجم و باتوجه به نصب توربوشارژ و پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندر و سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها توانایی تولید حداکثر ۱۹۷اسب‌بخار قدرت را در ۶هزار دور در دقیقه و حداکثر ۲۹۰ نیوتون‌متر گشتاور را در ۴هزار دور در دقیقه دارد.

برای رسیدن به این قدرت و گشتاور بالا آن هم از یک موتور سه سیلندر فورد می‌گوید «با نصب توربوشارژهای هندسی متغیر و بهینه‌سازی در بخش اتاق احتراق و ضریب تراکم راندمان بالایی را به وجود آورده است.» برای آنکه شتاب این هاچ‌بک سه سیلندر بهبود یابد، مهندسان کمپانی فورد گیربکس ۶ سرعته دستی با ضرایب و فواصل کوتاه را تدارک دیده‌اند تا قدرت و گشتاور را به محور جلو برساند. با وجود وزن ۱۲۱۸ کیلوگرمی و سیستم کنترل لغزش محدود دیفرانسیل LSD تنها ۶.۵ ثانیه زمان نیاز است تا از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسد و حداکثر سرعت به ۲۳۳ کیلومتر برساعت محدود می‌شود.

از مهم‌ترین سیستم‌های روز در فیستا ST می‌توان به کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم ترمز خودکار اضطراری، لانچ کنترل، سیستم صوتی B&O با ۱۰ بلندگو و سه حالت وضعیت رانندگی اکو، کامفورت(راحتی) و اسپرت اشاره کرد. همچنین سفارش کیت اسپرت نیز جزو آپشن‌های است که خریداران فیستا می‌توانند آن را سفارش دهند. کمپانی فورد دردانه اسپرت خود یعنی فیستا ST را با قیمت ۳۱هزار و ۶۸۰ دلار به دست مشتریان می‌رساند که گارانتی ۲۴ ماهه و سرویس دوره‌ای ۲۰هزار کیلومتری را به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

کد خبر: ۷۵٬۲۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha