۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴
چه کسی سیستم کوواکس را تأمین مالی می‌کند؟
لزکو بررسی کرد

چه کسی سیستم کوواکس را تأمین مالی می‌کند؟

هدف کوواکس واکسیناسیون حداقل ۲۰ درصد از مردم ۹۲ کشور فقیر قبل از پایان سال ۲۰۲۱ است.

بازار؛ گروه بین الملل: هدف کوواکس واکسیناسیون حداقل ۲۰ درصد از مردم ۹۲ کشور فقیر قبل از پایان سال است. برای تأمین مالی این واکسن ها، کوواکس از مکانیزمی برای تأمین بودجه استفاده می کند که هم بودجه عمومی و هم بودجه خصوصی را طلب می کند.

هدف کوواکس توزیع ۲ میلیارد دوز تا پایان سال ۲۰۲۱ است که نیمی از آن به ۹۲ کشور با درآمد کم و متوسط توزیع می شود. این سیستم باید همه کشورهای شرکت کننده را قادر به واکسیناسیون حداقل ۲۰درصد از کل جمعیت خود کند.

در سال ۲۰۲۰، بیش از دو میلیارد دلار از دولت ها، سازمان های خیرخواهانه و بخش خصوصی جمع آوری شده است. در پایان ماه ژوئن در مجموع ۳۳۷ میلیون دوز در ۱۴۵ کشور و سرزمین توزیع خواهد شد. برای رسیدن به دو میلیارد دوز توزیع شده قبل از پایان سال، سازمان بهداشت جهانی پییش بینی می کند که پنج میلیارد دلار دیگر نیز لازم باشد.

کوواکس هم به عنوان «حلقه نجات غریق» برای کشورهایی که به هیچ وجه به واکسن دسترسی نخواهند داشت و هم به عنوان«تضمین» برای کشورهایی که می توانند با آزمایشگاه ها توافق نامه های دو جانبه را انجام دهند ، طراحی شده است.

کشورهای با درآمد بالا می توانند در ازای پرداخت پیش پرداخت از کوواکس سفارش دهند. این امر باعث می شود سرعت تولید واکسن توسط آزمایشگاه های مربوطه حتی قبل از تأیید سازمان جهانی بهداشت افزایش یابد.

سفارشات پیشرفته ترین کشورها دوز ۹۲ کشور و سرزمینهای واجد شرایط کمک کوواکس را تأمین نمی کنند. این سازوکار در واقع تا حد زیادی از طریق کمک های عمومی برای توسعه تأمین می شود.

امریکا متعهد شد که چهار میلیارد دلار به اتحادیه جهانی واکسیناسیون بپردازد. قرار است اتحادیه اروپا دو برابر شدن کمک خود را اعلام کند تا آن را به یک میلیارد یورو یا ۱.۲ میلیارد دلار برساند. و انگلستان تعهد کرده است که حداکثر ۷۶۰ میلیون دلار کمک کند. کانادا وعده کمک ۱۹۱ میلیون دلاری را داده است. قرار است سازمان های خیرخواهانه ۱۵۶ میلیون دلار بپردازند.

نخست وزیر انگلیس متعهد شد که اکثر دوزهای واکسن استفاده نشده خود را در طول سال به برنامه کوواکس منتقل کند. امانوئل ماکرون پیشنهاد کرد که کشورهای ثروتمند ۳ تا ۵ درصد از ذخایر واکسن کووید خود را به افریقا منتقل کنند.

کد خبر: ۷۵٬۲۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha