۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
افزایش قیمت مسکن در نقاطی که هنوز قدرت خرید هست
بازار گزارش می دهد

افزایش قیمت مسکن در نقاطی که هنوز قدرت خرید هست

به اعتقاد معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی رشد قیمت مسکن در برخی نقاط تهران که قبلا رشد نداشته رخ داده است و این اتفاق در حالی به وقوع پیوسته که واحدهای کوچک متراژ از استقبال بیشتری برخوردار است.

بازار-بر اساس گزارش اخیر بانک مرکزی معاملات مسکن در بهمن امسال نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل، رشد داشته که این موضوع می‌تواند حاکی از حرکت بازار مسکن به سمت رونق باشد.

بانک مرکزی در گزارش اخیر خود از تحولات بازار مسکن شهر تهران اینطور برآورد کرد که در بهمن‌ ماه سال جاری تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در این ماه به ۱۳ هزار و ۳۰۰ واحد رسید که نسبت به ماه گذشته ۲۴.۱ و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۲ درصد افزایش داشته است.حال این افزایش تعداد معاملات باعث شد تا قیمت ها نیز دستخوش تغییر و تحول شود. 

نکته مهم گزارش بانک مرکزی این بود که متوسط قیمتها وارد کانال ۱۴ میلیون تومانی شده است. متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود که نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته ۴۴.۴ درصد افزایش داشته است.

معاون وزیر راه:مناطقی که توان و قدرت خرید مسکن هنوز وجود دارد قیمت مسکن رشد کرده

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این سئوال که آیا رشد قیمت مسکن را در بهمن ماه تایید می کنید یا خیر؟گفت:اگر گزارش بانک مرکزی را ملاحظه کنید متوجه خواهید شد که قیمت مسکن مناطق به مناطق افزایش یافته است و به عنوان مثال رشد قیمت مسکن در منطقه ۱۳ در ماههای قبل چون رشد نداشت دستخوش تحولات شده و تا حدودی رشد کرده است.

وی افزود:در مناطق یک و ۲۲ که قبلا رشد زیادی در قیمت داشتند می بینیم که افزایش قیمت رخ نداده است.پس مناطقی که توان و قدرت خرید مسکن هنوز وجود دارد قیمت مسکن رشد کرده است.

بنابر گزارش های استخراج شده از سامانه مستغلات و املاک از مجموع واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۴۳.۲ درصد بیشترین سهم از معاملات را به خود اختصاص داده‌اند که البته نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته این سهم ۱.۱ درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر از میان مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران منطقه پنج با سهم ۱۷.۱ از کل معاملات بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده و مناطق ۲ و ۴ نیز با سهمی بیش از ۹ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارد.

تفاوت متوسط پایین ترین قیمت مسکن با بالاترین قیمت مسکن در تهران ۲۱ میلیون تومان است

نکته ای که در متوسط قیمت مسکن در تهران وجود دارد این است که فاصله بالاترین قیمت با کمترین قیمت در تهران حدود۲۱ میلیون تومان است.

متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در منطقه یک شهر تهران ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده و در منطقه ۱۸ نیز متوسط قیمت هفت میلیون و ۱۶۰ هزار تومان بوده است که به این ترتیب این مناطق بیشترین و کمترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران را به خود اختصاص داده است.

تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در طول ۱۱ ماهه سال جاری به حدود ۷۳ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۵.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

در عین حال متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی در این مدت ۱۳ میلیون تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش ۶۳.۵ درصدی داشته است.

در بهمن‌ سال جاری بیشترین واحدهای مسکونی معامله شده در دامنه قیمتی ۹ تا ۱۰.۵ میلیون تومان به ازای هر مترمربع بنا بوده‌اند که این واحدها ۱۰.۵ درصد از کل معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند و توزیع حجم معاملات به گونه‌ای بوده است که ۵۶.۴ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران معامله شده‌اند.

رابطه کاهش قدرت خرید با واحدهای مسکونی کوچک متراژ/سازندگان تمایل خود را برای ساخت مسکن کم متراژ بیشتر کنند

با توجه به اینکه قدرت خرید متقاضیان مسکن این روزها روند نزولی به خود گرفته است باعث شده تا پرطرفدارترین واحدهای مسکونی معامله شده واحدهای کوچک متراژ باشد.بطوریکه در این ماه واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متری از استقبال بیشتری برخوردار شده اند. البته واحدهای دارای زیربنای ۶۰ تا ۷۰ و ۷۰ تا ۸۰ مترمربع نیز استقبال خوبی داشتند.

کارشناسان مسکن بر این باور هستند که بازار به واحدهای کوچک متراژ نیاز دارد چرا که با رشد قیمت مسکن در سال های ۹۶ و ۹۷ قدرت خرید متقاضیان مسکن پایین آمده است بنابراین واحدهای کوچک متراژ توانایی خرید مسکن این متقاضیان را تا حدودی می تواند بالا ببرد.به همین منظور چون متقاضیان از توان خرید برخوردار نیستند، سازندگان باید تمایل خود را سمت تولید این واحدها ببرند. 

اما نکته ای که حائز اهمیت برای خریداران واقعی مسکن مطرح است این است که با نزدیک شدن به پایان سال ۹۸ و شروع سال جدید آیا قیمت مسکن در حد نرخ تورم و یا زیر این نرخ رشد خواهد کرد.موضوعی که حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با خبرنگار بازار به آن تاکید کرده و گفته است که قیمت مسکن کمتر از نرخ تورم در سال آینده رشد خواهد کرد.یعنی اکر نرخ تورم ۳۰ درصد باشد رشد قیمت مسکن در حدود ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

کد خبر: ۷٬۵۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha