۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
«آفرود بازی» تفریحی جذاب اما پردردسر! | پیکاپ های جدید با موتورهای ضعیف مناسب آفرود نیستند
یک فعال صنعت «آفرود» در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

«آفرود بازی» تفریحی جذاب اما پردردسر! | پیکاپ های جدید با موتورهای ضعیف مناسب آفرود نیستند

بریری، فعال صنعت آفرود با اشاره به وضعیت خودروهای آفرود در کشور گفت: پیکاپ‌هایی که اکنون در ایران هستند، پاسخگوی نیاز مشتریان در بازار است. زیرا بیشتر آن‌ها خودروهای مجهز به پیشرانه‌های ژاپنی هستند که در دهه ۸۰ توسط خودروسازان داخلی تولید می‌شدند.

بازار؛ گروه خودرو: آفرودسواری یا آفرود بازی به عنوان یکی از تفریحات و رشته‌های ورزشی هیجان انگیز در تمام دنیا شناخته می شود که نه تنها همین حالا علاقه‌مندان بسیاری در شرایط آب و هوایی مختلف به آن مشغول هستند بلکه روز به روز بر شمار علاقه‌مندان آن نیز افزوده می شود. علاوه بر این به لطف تولید محصولات مناسب این رشته ورزشی توسط خودروسازان بزرگ، آفرود سواری در دنیا توسعه یافته و لوازم آن سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده است.

صنعتی که به رغم توسعه روز افزون هنوز نتوانسته چندان در ایران چندان شکوفا شود و با اینکه شمار علاقه‌مندان به آن در کشور کم نیستند اما به دلیل بالا بودن هزینه‌ها و نیاز به واردات بخش عمده تجهیزات و حتی خودروها از خارج از کشور نتوانسته در کشور پیشرفت چندانی داشته باشد و فقط به عنوان تفریح عده خاصی معرفی می شود. موضوعی که بخش عمده آن به عدم برنامه ریزی و ناتوانی خودروسازان کشور برای این صنعت برمی گردد.

از طرفی برخی آفرود نوردی را نمی توانند از آسیب زدن به طبیعت تفکیک کنند و تصور بر این است که هرکجا یک خودرو آفرودی در تردد باشد محیط زیست آن مسیر دستخوش تغییر می شود. این درحالی است که در تمام دنیا مناطقی برای علاقه مندان به این رشته تعیین شده و علاوه بر این در ایران هم خیلی از آفرودسواران در شرایط بحرانی به کمک طبیعت آمده اند. در همین راستا به سراغ جاوید بریری، مدیر فروش یکی از شرکت های تامین کننده تجهیزات سفر و آفرود رفتیم که گفت و گوی بازار با وی را در ادامه خواهید خواند.

 * چند سال هست که در رشته آفرود فعالیت دارید و چه محصولاتی را عرضه می‌کنید؟
گروه ما حدود ۳۰ سال پیش توسط پدرم تشکیل شد، همزمان با راه اندازی این گروه کمیته خودروهای دو دیفرانیسیل در فدراسیون راه اندازی شد. هرچند که پس از مدتی فدراسیون را ترک و مجدد اقدام به سفر کرد. حالا هم در بحث فروش تجهیزات خودرو و کمپینگ دو سالی است که فعال شده‌ایم.

* با توجه به علاقه‌مندی قشر قابل توجهی از جامعه به آفرود، این صنعت در یک دهه اخیر در کشور چه مقدار پیشرفت داشته است؟
آفرود در ۱۰ سال اخیر در کشور به گونه ای رشد کرده که می توان گفت رکوردار است، تفریح فوق العاده لذت بخش برای آخر هفته‌ها است. زیرا می‌تواند زمینه لازم برای آشتی انسان با طبیعت و کسب انرژی بیشتر در طول هفته را ایجاد کند.

آفرود یک فعالیت ورزشی گران قیمت نیست و در هر رشته دیگری هم که بخواهید به صورت حرفه‌ای فعالیت داشته باشید باید هزینه زیادی را بپردازید

* بسیاری از علاقمندان به این رشته، تصور دارند که آفرود نوردی یک رشته بسیار هزینه بر و گران است، باتوجه به سابقه شما در این خصوص نظرتان در این باره چیست؟
آفرود یک فعالیت ورزشی گران قیمت نیست و در هر رشته دیگری هم که بخواهید به صورت حرفه‌ای فعالیت داشته باشید باید هزینه زیادی را بپردازید.

هرچند که باید ذکر کرد این تصور اشتباه است، زیرا تجهیزات و خودروها دارای تنوع قیمتی فراوانی در بازار هستند. هزینه‌ای که مشتری در بازار می‌پردازد، مستقیم روی سلامت روح و روان آن تاثیر گذار خواهد بود.  

* در سال‌های اخیر خودروسازان داخلی با ورود به تولید خودروهای پیکاپ قصد تولید محصولی متناسب این بازار را داشتند، به نظر شما آن‌ها چقدر در این مساله پیشرفت کردند؟
پیکاپ‌هایی که اکنون در ایران هست، پاسخگو نیاز مشتریان در بازار است. زیرا بیشتر آن‌ها خودروهای مجهز به پیشرانه‌های ژاپنی هستند که در کشور در دهه ۸۰ توسط خودروسازان داخلی تولید می‌شدند. اما پیکاپ‌های جدید چندان با فضای آفرودسواری همخوانی ندارند و متاسفانه واردات هم دستخوش ممنوعیت شده است و قیمت ها طوری افزایش یافته که مشتریان در بازار به این خودروها روی آوردند، در کل می‌توان گفت خودروهای فوق العاده مناسبی هستند.

* خودروهای جدیدی که به بازار راه یافتند می‌توانند مانند خودروهای دهه ۸۰ شمسی خوش بدرخشند؟
این موضوع را نمی‌توانم با نظر کارشناسی اعلام کنم اما، هیچ یک را ایده آل نمی بینم. زیرا موتورهای ضعیف و اتاق‌های بزرگ دارند که عمدتا قطعات لوازم یدکی آن‌ها هم در بازار موجود نیستند.  به روز ترین خودرو را نیز تهیه کنید برای سفر باید تغییراتی روی آن اعمال کنید. این خودروها مشکل خدمات پس از فروش دارند.

* چه قطعات و تجهیزاتی برای خودروهای آفرودی دارید؟
در این دوسالی که شروع کردیم، هر چیزی که یک آفرودر برای سفر و خودرو نیاز داشته باشد را داریم.

* چرا میزان خرابی و استهلاک خودروهای آفرودی بیشتر است؟
به هر حال برخی‌ها تصور دارند، هر قطعه‌ای باید مادام العمر باشد. خودروهایی مانند تویوتا سری ۷۰ یا نیسان سافاری که گزینه‌های مهم آفرود هستند، هر کدام طول عمری دارند، طول عمر آن‌ها به پایان برسد باید، اورهال و تعویض شوند. نمی توان از خودرو ۲۰ سال پیش توقع سفر داشت و هیچ کاری با آن نداشته باشید.

* برخی معتقدند که در بازار بیشتر قطعات فنی و یدکی خودروهای آفرودی چینی و نامرغوب هستند و خیلی زود خودرو را به تعمیر می اندازد؛ در این خصوص چه نظری دارید؟
این موضوع صحت ندارد، از ۸ سال گذشته تاکنون بهترین برندهای دنیا در خصوص زیربندی و تجهیزات وارد بازار شدند. می‌توان گفت که خیلی از لوازم این خودروها در ایران تولید شدند. البته در خصوص قطعات جلوبندی باید اعلام کرد که به دلیل بازار کوچک و عدم صرفه اقتصادی در کشور تولید نشد.

اگر بازار مناسب و صرفه اقتصادی قابل توجهی وجود داشت، می‌توانستیم قطعات تولید شده در داخل کشور را صادر کنیم. مشکلی در خصوص نیروی انسانی یا تجهیزات و دانش فنی نداشتیم. فقط باید بازارهای خارجی را داشته باشیم که صادر کنیم تا مزیت اقتصادی داشته باشد.

امیدواریم شرایط به نحوی تسهیل شود که علاقه مندان به این صنعت گسترش یابند، علاوه بر این شرایطی ایجاد شود که بتوانیم تولیداتی را که داریم به خارج از کشور صادر شود

* چه توصیه‌ای به افرادی که تازه وارد این رشته می‌شوند، دارید؟
بهترین توصیه این هست که براساس سلیقه ای که دارند خودرو را انتخاب کنند، اندازه بودجه و سفری که می خواهند بروند برای خودرو هزینه کنند، تجهیزات که مناسب آن‌ها هست را خریداری کنند.

* کمپرها در کشور چه میزان توسعه پیدا کردند و این موضوع برای توسعه نیاز به چه مواردی دارد؟
کمپر در همه دنیا جایگاه خود را دارند، جاده‌های مخصوص و مکان‌های مخصوص را دارند. مردم ما نیز به این سمت می روند و اگر به این سمت حرکت کنند بازار آن نیز ایجاد می شود، برای سفر با خودرو کمپر این مردم هستند که باید تلاش کنند.

* به عنوان یک تامین کننده تجهیزات سفر و آفرود سواری چه درخواستی از متولیان امر دارید؟
امیدواریم شرایط به نحوی تسهیل شود که علاقه مندان به این صنعت گسترش یابند، علاوه بر این شرایطی ایجاد شود که بتوانیم تولیداتی را که داریم به خارج از کشور صادر شود.

همچنین این نکته حائز اهمیت است که با توجه به ظرفیت وجود طبعیت بکر و زیبایی که داریم می توان با آمدن توریست‌ها و در صورت امکان صادرات تجهیزات سفر، امکان ارزآوری مناسبی ایجاد کنیم. بنابراین در صورتی که چند سال همه چیز خوب باشد، می‌توانیم فعالیت داشته باشیم و در بازار منطقه ظرفیت درآمد زایی خوبی برای کشور ایجاد کنیم. خیلی‌ها به این صنعت ورود کرده اند و حرف برای گفتن دارند.

کد خبر: ۷۵٬۰۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha