۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
فرسایش خاک در اراضی استان همدان تا ۲۰ تن در هکتار است
معاون آبخیزداری استان همدان:

فرسایش خاک در اراضی استان همدان تا ۲۰ تن در هکتار است

همدان - معاون فنی آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: در استان همدان میزان فرسایش خاک در اراضی از دو تن در هکتار شروع می‌شود و تا ۲۰ تن در هکتار نیز فرسایش اتفاق می‌افتد.

به گزارش بازار و به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان؛ محمدمهدی آرتیمانی در خصوص میزان فرسایش خاک در اراضی استان همدان اظهار کرد: علت اصلی فرسایش خاک شیب زمین و ساختار خاک است که در دو نوع آبی و بادی اتفاق می‌افتد و در استان همدان بیشتر فرسایش آبی است.

آرتیمانی بابیان اینکه فرسایش بادی چندان در استان همدان وجود ندارد زیرا طوفان شدید اتفاق نمی‌افتد، گفت: خاک استان همدان چندان بدون پوشش نیست و فرسایش بادی تنها در قسمت‌های محدودی از دشت قهاوند و ملایر اتفاق افتاده است.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: منابع طبیعی بیشتر در خصوص اراضی ملی یا مرتعی که در استان همدان ۹۰۰ هزار هکتار است اظهارنظر می‌کند.

آرتیمانی در خصوص فرسایش خاک در اراضی مرتعی با اشاره به اینکه فرسایش در دو نوع مجاز و غیرمجاز یا تشدید شونده است، عنوان کرد: برای خاک سازی متعادل، میزان فرسایش مجازی که اتفاق می‌افتد ۱.۳ تن در هکتار در سال است که این میزان فرسایش مجاز و برای تولید خاک نیاز است.

وی بابیان اینکه ۹۰۰ هزار هکتار اراضی مرتعی استان عمق خاک از صفر تا چهتذ متر است، مطرح کرد: در اراضی کشاورزی حتی ممکن است عمق خاک به ۱۰ تا ۵۰ متر برسد.

آرتیمانی عنوان کرد: عمق خاک در اراضی منابع طبیعی محدود است اما کیفیتش با توجه به احیای خاک می‌تواند حتی با خاک کشاورزی برابر باشد.

وی با اشاره به اینکه در تمام اراضی فرسایش تشدید شونده و مخرب وجود دارد اما عدد متفاوتی دارد، عنوان کرد: در استان همدان میزان فرسایش خاک در اراضی از دو تن در هکتار شروع می‌شود و تا ۲۰ تن در هکتار نیز فرسایش اتفاق می‌افتد.

کد خبر: ۷۵٬۰۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha