۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۳
تسهیلات تنها راه جبران خسارات کرونا نیست/ مشکل تولید بازار است
کارشناس اقتصادی:

تسهیلات تنها راه جبران خسارات کرونا نیست/ مشکل تولید بازار است

سمنان- همتیان، کارشناس اقتصادی و مدرس اقتصاد خُرد با بیان اینکه تسهیلات تنها راه جبران خسارات کرونا نیست، گفت: تسهیلات تنها می‌تواند بخشی از مشکلات واحدهای تولیدی و اصناف آسیب دیده از کرونا را برطرف کند اما مشکل اصلی بر جا خواهد بود.

رحیم همتیان در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به سخن رئیس کل بانک مرکزی که امروز در رسانه‌ها با عنوان «پرداخت ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از آسیب کرونا» مطرح شد، ابراز داشت: تسهیلات بانکی بخشی از مشکلات آسیب دیدگان کرونا را کاهش می‌دهد نه همه آن‌را.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم مشکلاتی که واحدهای تولیدی و اصناف از کرونا متحمل شدند را کاهش دهیم ابتدا باید به خوبی آنها را بشناسیم، افزود: یکی از چندین مشکل اصلی اصناف و واحدهای تولیدی و خدماتی از کرونا مقوله نقدینگی است اما قطعاً معتقد هستم که نمی‌تواند به سر پا شدن دوباره واحدهای تولیدی و خدماتی و اصناف کمک کند.

این کارشناس گفت: وقتی کرونا مشتریان و تولید واحدهای تولیدی و اصناف را کاهش داد کم کم مشکلاتی مانند اجاره، هزینه تولید، کارگر، قبوض، تأمین اجتماعی و ده‌ها مشکل دیگر برای اصناف پیش آمد که با نقدینگی قابل حل بود اما آیا وام و تسهیلات و نقدینگی می‌تواند مشکل گران شدن لوازم اولیه، تأمین مایحتاج اصناف و واحدهای تولیدی و … را نیز جبران کند؟

همتیان با طرح این پرسش که آیا نقدینگی می‌تواند مشتریانی که در این مدت اصناف و واحدهای تولیدی از دست داده‌اند را بازگرداند؟ تاکید کرد: مشکل بزرگ واحدهای آسیب دیده از کرونا اعم از خدماتی و تولیدی و اصناف و … فقط تولید نیست که بتوان آن را با تزریق نقدینگی رفع کرد.

وی با بیان اینکه واحد تولیدی نجاری را در نظر بگیرید که یک ورق ام دی اف را سال گذشته ۴۵۰ هزار تومان می خرید اما امسال باید همان ورق را ۶۵۰ هزار تومان پول بدهد، افزود: این چنین واحد تولیدی نقدینگی دریافتی خودش را از وام کرونا صرف چه چیزی کند؟ چوب جدید بخرد؟ بدهی‌هایش را بدهد؟ مشتریانی که نداشته را جبران کند؟ لذا به نظر می‌رسد تا بازار فروش محصولات و خدمات برای واحدهای دارای مشکل برطرف نشود، نقدینگی به تنهایی عمل مثبتی نخواهد کرد.

این کارشناس با بیان اینکه امروز واحدهای خدماتی و تولیدی ما بیش از نقدینگی و وام و … به تأمین لوازم اولیه تولید و بازار فروش نیازمند هستند، گفت: دولت اگر ساز و کاری را می‌اندیشید که محصولات تولیدی فروخته شود نتیجه بهتری داشت زیرا امروز بازار فروش مهمترین مشکل واحدهای تولیدی اصناف و حتی بخش خدمات در قالب مشتریان است.

همتیان افزود: در مجموع باید گفت نقدینگی به تنهایی نیاز نیست بلکه باید پکیجی شامل مشوق‌ها، وام‌ها، بازار، بازار فروش مستقیم و… برای واحدهای تولیدی و اصناف و… ایجاد شود تا شاید سایه سنگین کرونا کم رنگ تر شود.

کد خبر: ۷۵٬۰۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha