۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۴
نفت ۱۰۰ دلاری بعید است| «اوپک» کف و «شیل» سقف قیمت را مشخص می کنند
تحلیلگر بازار انرژی در گفتگو با «بازار»:

نفت ۱۰۰ دلاری بعید است| «اوپک» کف و «شیل» سقف قیمت را مشخص می کنند

کهن هوش نژاد، کارشناس بازار انرژی می گوید : رسیدن به قیمت ۱۰۰ دلاری برای نفت بسیار دور از دسترس است زیرا با افزایش قیمت نفت، تولید نفت «شیل» آنقدر افزایش می‌یابد تا قیمت مجدداً روند کاهشی بگیرد. به عبارت دیگر، قیمت نفت در دالانی حرکت می‌کند که کف آن را اوپک پلاس و سقف آن توسط نفت «شیل» تعیین می‌شود.

بازار؛ گروه انرژی : بهای نفت برنت در بعد از ظهر جمعه به ۶۲.۹۱ دلار رسید. معاملات آتی نفت خام ایالات متحده هم با ۵۹.۳۴ دلار در هر بشکه هفته خود را به پایان رساند. نگاهی به وضعیت قیمت ها نشان می دهد که معاملات آتی نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا کنون هر کدام بیش از ۲۰ درصد رشد قیمت را تجربه کردند. رشد قیمتی که به گفته برخی از تحلیلگران همچنان می تواند ادامه داشته باشد.

کری کریگ، استراتژیست بازار جهانی در جی پی مورگان به سی‌ان‌بی‌سی گفت: من فکر می کنم که در این شرایط جا دارد قیمت نفت کمی بالاتر رود البته قیمت ۸۰ یا ۹۰ دلاری را گمان نمی کنم. اما شاید قیمت نفت ۵ تا ۱۰ دلار دیگر رشد کند. در این میان برخی پیش بینی ها حتی از افزایش بهای نفت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه حکایت می کند.

پیش بینی که کهن هوش نژاد دست یافتن به آن را بعید می داند. به گفته او، با افزایش قیمت نفت، تولید نفت شیل آنقدر افزایش می‌یابد تا قیمت مجدداً روند کاهشی بگیرد. متن کامل گفتگوی بازار با «روح الله کهن هوش نژاد» کارشناس انرژی را در ادامه می خوانید:

منطقه پرمیان تگزاس به عنوان یکی از غنی ترین مناطق نفتی است.   این منطقه باعث شد تا در سال ۲۰۱۸ آمریکا به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شود

* قیمت نفت خام در یک ماه اخیر حدود ۱۰ دلار در بشکه افزایش داشته است و حتی در روزهای اخیر به بیش از ۶۵ دلار در بشکه که رقم بی‌سابقه‌ای در ۱۴ ماه اخیر بود، رسید. دلیل اصلی این رشد قیمت چه بوده است؟
منطقه پرمیان تگزاس به عنوان یکی از غنی ترین مناطق نفت شیل جهان هر روز شگفتی های جدیدی را از حیث میزان نفتی تولیدی برای بازار نفت دارد و این منطقه باعث شد تا در سال ۲۰۱۸ آمریکا به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شود.

این روزها تولید نفت در منطقه پرمیان تگزاس به دلیل سرمای شدید (منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد) حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. جدای از این در هفته‌های اخیر نیز شرایط نامساعد جوی در مناطق شمال آسیا و بخش‌هایی از اروپا برخی فرآورده‌های نفتی را وارد وضعیت پس بهین قرار داده بود. پس بهین به شرایطی گفته می‌شود که پیش‌بینی می‌شود بازار با کمبود عرضه مواجه خواهد شد وبه معنای بالاتر بودن قیمت نفت در سررسیدهای نزدیک و انتظارات افزایشی قیمت است.

این مسائل جوی به همراه افزایش امیدها برای گسترش واکسیناسیون ایمنی در برابر کرونا (انتظار افزایش مصرف بنزین)، احتمال اعتصاب در نروژ به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اروپا و افزایش تنش‌ها میان عربستان و حوثی‌های یمن در پی حمله به یک فرودگاه در عربستان باعث شده تا قیمت نفت از کانال ویروسی (سقف ۵۰ دلار به دلیل وجود ویروس و کف ۴۰ دلار به دلیل وجود امیدهایی برای دستیابی به واکسن) خارج شده و وارد کانال ۶۰ دلار شده و رکورد یکساله را بشکند.

شرایط نامساعد جوی در مناطق شمال آسیا و بخش‌هایی از اروپا برخی فرآورده‌های نفتی را وارد وضعیت پس بهین قرار داده بود. پس بهین به شرایطی گفته می‌شود که پیش‌بینی می‌شود بازار با کمبود عرضه مواجه خواهد شد وبه معنای بالاتر بودن قیمت نفت در سررسیدهای نزدیک و انتظارات افزایشی قیمت است

* کمتر از یک ماه به نشست بعدی اوپک زمان باقی مانده است. بسیاری از کشورهای عضو اوپک و اوپک پلاس خواهان افزایش سقف تولید هستند در حالیکه کشورهایی همچون عربستان معتقدند باید محتاطانه در بازار رفتار کرد. با توجه به ابهاماتی که درباره وضعیت قیمت ها و سرنوشت کرونا وجود دارد، اعضای اوپک و اوپک پلاس چه تصمیمی درباره وضعیت تولید خواهند گرفت؟
برخی از تحلیلگران معتقدند قیمت‌های نفت به محدوده‌ای رسیده که اوپک پلاس باید برای افزایش یا عدم افزایش تولید تصمیم بگیرد و در غیر این صورت ممکن است مقابل تولیدکنندگان نفت شیل سهم بازار را مجددا ببازند زیرا با بالا رفتن قیمت‌ها هم حفاری و هم تولید نفت شیل سرعت می‌گیرد.

طی ماه‌های آتی، اوپک پلاس مجدداً با این سوال روبه‌رو خواهد شد که آیا می‌خواهد تولیدش را برای کنترل قیمت‌ها افزایش دهد یا خیر. تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس با توجه به روند بهبود قیمت نفت، احتمالا به تدریج محدودیت عرضه نفت را کمتر خواهند کرد. کاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی نیز ماه آینده به پایان می رسد. اعضای اوپک پلاس کمتر از ۲۰ روز دیگر چهارم مارس نشست سیاستگذاری خواهند داشت.

تحلیلگران بانک‌های جی‌پی‌مورگان و گلدمن‌ساکس از سطوح جدید و بالاتر قیمتی برای نفت خام حتی نفت ۱۰۰ دلاری سخن به میان آورده‌اند. از سال ۲۰۱۴ تاکنون، بازار دیگر قیمت ۱۰۰ دلاری را ندیده است

* قیمت نفت برنت در هفته گذشته توانست مرز ۶۵ دلار هم رد کند و پیش بینی های موجود از ادامه روند روبه رشد حکایت می کند. جی پی مورگان می گوید قیمت نفت خام همچنان می تواند رشد بیشتری را ادامه دهد چرا که نفت همچنان شاهد موفقیت های چشمگیر در سال جاری است. سی‌ان‌بی‌سی هم در گزارشی از احتمال افزایش دوباره ۵ تا ۱۰ دلاری بهای نفت خبر داده است. با توجه به این اوصاف فکر می کنیم که روند روبه رشد تا کجا ادامه داشته باشد؟
در روزهای اخیر، تحلیلگران بانک‌های جی‌پی‌مورگان و گلدمن‌ساکس از سطوح جدید و بالاتر قیمتی برای نفت خام حتی نفت ۱۰۰ دلاری سخن به میان آورده‌اند. از سال ۲۰۱۴ تاکنون، بازار دیگر قیمت ۱۰۰ دلاری را ندیده است. این تحلیلگران تعمیق شکاف عرضه و تقاضا در بازار و بسته حدود ۲ تریلیون دلاری تحریک اقتصادی بایدن را مهم‌ترین دلایل این پیش‌بینی می‌دانند.

 تحقق چنین قیمتی بسیار دور از دسترس است زیرا با افزایش قیمت نفت، تولید نفت شیل آنقدر افزایش می‌یابد تا قیمت مجدداً روند کاهشی بگیرد. به عبارت دیگر، قیمت نفت در دالانی حرکت می‌کند که کف آن را اوپک پلاس تعیین می‌کند، اما سقف آن توسط نفت شیل تعیین می‌شود.

قیمت ۱۰۰ دلاری برای هر بشکه نفت  بسیار دور از دسترس است زیرا با افزایش قیمت نفت، تولید نفت شیل آنقدر افزایش می‌یابد تا قیمت مجدداً روند کاهشی بگیرد. به عبارت دیگر، قیمت نفت در دالانی حرکت می‌کند که کف آن را اوپک پلاس تعیین می‌کند، اما سقف آن توسط نفت شیل تعیین می‌شود

* با افزایش قیمت ها، امیدواری های نسبت به بازگشت نفت های گران قیمت همچون شیل بیشتر شده است. افزایش تولیدات در کشورهایی همچون آمریکا تا چه اندازه می تواند بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد؟
با توجه به وقایع بازار نفت پس از سال ۲۰۱۴، بازگشت نفت ۱۰۰ بسیار بعید به نظر می‌رسد، بار دیگر به منطقه پرمیان تگزاس اشاره می کنم. سال ۲۰۱۴ تولید نفت پرمیان از پایین‌ترین حد آن در سـال ۲۰۰۷ که معادل ۸۵۰ هزار بشکه بود به دو میلیون بشکه رسید، که تقریباً ۲۵ درصد از مجموع خروجی نفت خام در ایالات متحده بود. نفت شیل در زمانی بسیار کوتاه تگزاس را متحول ساخت و آن را در مسیر رشدی خارق‌العاده قرار داد. در فاصلة بین ژانویة ۲۰۰۹ تا دسامبر ۲۰۱۴ مجموع تولید نفت خام در این ایالت بیش از سه برابر شد. تا آن زمان تولید نفت تگزاس از مکزیک و همه کشورهای اوپک به جز عربستان سعودی و عراق بیشتر شده بود. این انقلاب غیرمتعارف نقشة منابع نفتی جهان را هم تغییر داد.

یکی از مناطق پرمیان به نام اسپرابری و ولف‌کمپ اکنون به دومین میدان میدان نفتی بزرگ جهان مبدل شده که تنها از غوار، یعنی میدان نفتی بسیار عظیم عربستان سعودی، کوچک‌تر است. ایگل فورد در رتبة پنجم، پس از میدان برقان در کویت و یکی دیگر از میدان‌های عربستان سعودی، قرار دارد و جایگاه آن از میدان عظیم ساموتلور، که منبع قدرت نفتی روسیه است، بالاتر است.

کد خبر: ۷۴٬۹۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha