۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
تنظیم بازار محصولات کشاورزی از مزرعه آغاز شود| ذخیره سازی مقطعی اشتباه است
«بازار» علل عدم تنظیم بازار محصولات کشاورزی را بررسی می کند

تنظیم بازار محصولات کشاورزی از مزرعه آغاز شود| ذخیره سازی مقطعی اشتباه است

فعالان بخش کشاورزی کشور معتقدند: برای تنظیم بازار و متعادل سازی قیمت ها، بهترین راهکار این است که دولت از مزرعه و بخش تولید شروع به برنامه ریزی کند نه اینکه به صورت مقطعی و بدون برنامه ریزی تنها هنگامی که قیمت محصولی در بازار کاهش یافت اقدام به خرید و ذخیره سازی آن محصول در راستای تنظیم بازار کند.

بازار؛ گره کشاورزی: با نزدیک شدن به ایام عید نوروز باز هم ستاد تنظیم بازار در تکاپو است و همچون سال های گذشته مدعی است در بازار عید هیچگونه افزایش قیمت و همچنین هیچگونه کمبودی نخواهیم داشت. این در حالی است که سال های سال است چنین ادعاهایی از سوی دولت مطرح می شود و مصرف کنندگان نیز به عینه می بینند که بازار همچون همیشه دچار التهاب و نوسانات شدید قیمتی خواهد بود.

«تنظیم بازار باید از کف مزرعه شروع شود نه از بازار»؛ این بخشی از گفته های علی حسینی عضو هیات ریسه شورای ملی زعفران ایران است. وی در این خصوص به «بازار» گفت: بخشی که به عنوان بخش بازار در وزارتخانه فعال است ادعای زیادی دارد که بسیاری از مسائل را می تواند حل کند و بازار را متعادل سازد اما واقعیت امر این است که نمی تواند؛ یعنی تصمیم گیری های مقطعی بدون زیرساخت، بدون آماده سازی و بدون برنامه ریزی های منظم اجازه نمی دهد که بازار ساماندهی شود.

حسینی افزود: هر سال این اتفاق می افتد و همیشه هم به طور خاص در مناسبتها شاهد نوسانات شدید قیمت ها در بازار هستیم اما مسئولان امر حتی یکبار ننشسته اند برنامه درستی انجام دهند که به عنوان مثال از بخش تولید یا واردات یک سهم و درصد را به بخش ذخیره سازی برای توزیع عادلانه و منظم در مقاطع گوناگون ارسال کنند. این در حالی است که وقتی یک واحد و بخشی در یک وزارتخانه ایجاد می شود که در واقع تعادل  بازار و بالانس قیمت ها را رصد کند و بازار را تنظیم کند نیازمند برنامه ریزی های درست و کارآمد نیز هست.

دولت خریدار دائم بخشی از تولیدات برای ذخیره سازی محصولات و توزیع به موقع آن در بازار باشد
 وی تصریح کرد: تنظیم بازار در حقیقت به این معنا است که دولت از نقطه تولید برنامه ریز ها را درست انجام دهد نه اینکه ببیند چه چیزی مازاد باقی مانده است و آن را برای استفاده در تنظیم بازار خریداری کند. درست همان اتفاقی که در بحش زعفران رخ داده و همیشه رخ می دهد.

حسینی ادامه داد: دولت سال ها است در اوج برداشت که قیمت ها به سرعت سقوط می کند شروع به خرید زعفران می کند اما باز نمی داند با آنچه خریداری کرده چه کند! چون بدون هیچ هدف و برنامه ریزی اقدام به خرید کرده است و نتیجه ای جز به هم ریختگی بازار را در پی ندارد.

وی تاکید کرد: به نظر بنده در دوره های مختلف برنامه ریزی درستی در وزارت خانه انجام نشده است و همین امر باعث می شود که وقتی میوه ای در بازار مازاد و ارزان قیمت است دولت اقدام به خرید برای مثلا شب عید می کند در حالی که به هیچ وجه اقدام درستی نیست. چرا که برای این هدف باید یک خط بازار شود و همیشه این خرید مستمر باشد آن هم به گونه ای که نه دولت دغدغه ای داشته باشد که کم یا زیاد خریداری کرده است و نه اینکه مصرف کننده نگران نوسانات شدید قیمت ها باشند.

این مقام مسئول گفت: به عبارت دیگر دولت باید برنامه ریزی تولید را به نحوی انجام دهد که بخشی از تولید به عنوان منبعی برای تنظیم بازار هدفمند تولید شود و دولت ناظر بر آن باشد؛ یعنی باید اینگونه فرض کرد که دولت یک خریدار دائمی بخشی از تولیدات برای تنظیم بازار است. البته تحقق این امر به وجود استراتژی درست در تولید برمیگردد و باید شفاف سازی شود که چه باید کرد که بتوان تعادل بازار را حفظ کرد، نه اینکه دائم نگران گرانی محصولات و یا سقوط قیمت ها بود.

مقدسی رئیس  هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور: تنظیم بازار یک کار تخصصی است لذا باید به صورت تخصصی توسط وزارتخانه متولی تولید، صورت بگیرد

حسینی گفت: ۱۰ ها سال است این اتفاق می افتد و سوال من این است که آیا در این سالها دولت ها فرصت نکرده اند سیاست درستی را اعمال کنند تا به چنین مشکلاتی برنخوریم؟

وی در پایان تاکید کرد: برای تنظیم بازار باید از کف مزرعه برنامه ریزی کرد تا به انبارهای تعادل بازار رسید نه از بازار.

الزام واگذاری تنظیم بازار به متخصصین و متولی تولید
سید احمد مقدسی رئیس  هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور نیز در پاسخ به این سوال که چرا در بحث تنظیم بازار بخصوص در ایام و مناسبت هایی مثل عید نوروز و ماه رمضان آنطور که شایسته است بازار ساماندهی نمی شود و همه ساله در این ایام به طور خاص شاهد نوسانات قیمت هستیم، به «بازار» گفت: تنظیم بازار یک کار تخصصی است در نتیجه باید به صورت تخصصی انجام شود؛ یعنی هر وزارتخانه ای که خود تولیدکننده است و به اصطلاح متولی تولید است تنظیم محصولات تولیدی را خودش باید به عهده بگیرد.

در بحث تنظیم بازار محصولات کشاورزی ۱۴ ارگان دخالت دارند و اظهار نظر می کنند! و وزارت جهاد کشاورزی که خود متولی تولید این محصولات است در این میان تنها یک رای دارد

مقدسی افزود: الان در بحث تنظیم بازار محصولات کشاورزی ۱۴ ارگان دخالت دارند و اظهار نظر می کنند! و وزارت جهاد کشاورزی که خود متولی تولید این محصولات است در این میان تنها یک رای دارد. لذا مسلما نوسانات قیمت ها را شاهد هستیم در حالی که باید تنظیم بازار را نیز به صورت تخصصی به عهده وزارت جهاد بگذارند و در نهایت هم از این وزارتخانه پاسخ بخواهند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید برای تنظیم بازار برنامه ریزی بلند مدت صورت بگیرد نه اینکه کوتاه مدت و خلق الساعه باشد. در غیر این صورت همیشه شاهد نابسامانی بازار در ایام و مناسبت ها به طور خاص خواهیم بود.

بی اطلاعی متولیان تنظیم بازار، مانع ساماندهی بازار و تعادل قیمت ها است
محمد جعفر فشارکی عضو هیات مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور نیز در خصوص دلایل عدم موفقیت دولت در تنظیم بازار به خبرنگار «بازار» گفت: غالبا به دلیل بی اطلاعی و عدم دانش متولیان این کار است. به طوری که به عنوان مثال به گفته الان خودشان ۷۰۰ هزار تن پرتغال در انبارهای یک شرکت سورتینگ نگه داشته شده برای بازار شب عید اما این محصول را در اختیار بارفروشان قرار نمی دهند.

وی افزود: مساله اینجا است که این آقایان پرتقال های انباره شده را نهایتا به قیمت ۵ هزار تومان از باغداران خریداری کرده اند و در سردخانه ها نگه داشته اند و در شرایطی که الان با قیمت ۲۲ هزار تومان در بازار عرضه می شود با قیمت های نجومی تری قطعا در بازار شب عید آن را عرضه خواهند کرد.

وی افزود: این موضوع خود نشان می دهد که هیچ اتحادیه ای از اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان گرفته تا اتحادیه بار فروشان در این بین هیچ کاره اند و تنها یک شرکت سورتینگ همه کار شده است و بازار را قبضه کرده است و به تبع نابسامانی قیمت ها را ایجاد کرده است.

فشارکی تصریح کرد: شاهد خود دولتی ها مستقیما در چنین شرکتی مسئولیت نداشته باشند اما اداره چنین شرکتی دست کسانی است که از سوی دولت حمایت می شوند.

وی در پایان گفت: متاسفانه دولت در همه امور بخش کشاورزی دخالت می کند در حالی که طبق اصل ۱۳۸ قانون اساسی باید همه امور را به مردم و تشکل ها واگذار کند و خود تنها ناظر باشد.

بنابراین گزارش، همانطور که کارشناسان و مسئولان مرتبط بر آن تاکید دارند این است که برای تنظیم بازار و متعادل سازی قیمت ها، بهترین راهکار این است که دولت از مزرعه و بخش تولید شروع به برنامه ریزی کند نه اینکه به صورت مقطعی و بدون برنامه ریزی تنها هنگامی که قیمت محصولی در بازار کاهش یافت اقدام به خرید و ذخیره سازی آن محصول در راستای تنظیم بازار کند.

کد خبر: ۷۴٬۸۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
      0 0
      محمد جعفر فشارکی مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی نیستند و ایشان دو سال قبل برکنار شدند

      پاسخ سایت: سپاس از شما. اصلاح شد