۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
فیک بودن قیمت «پی وی سی» در ایران/کنترل مبادی قاچاق راهکاری برای کاهش هزینه و افزایش صادرات
گفتگوی بازار با مدیرعامل شرکت تولیدی لاستیک و پلاستیک در البرز

فیک بودن قیمت «پی وی سی» در ایران/کنترل مبادی قاچاق راهکاری برای کاهش هزینه و افزایش صادرات

کرج- غلامرضایی مدیرعامل یک شرکت تولیدی صنایع لاستیک و پلاستیک در البرز با اشاره به فیک بودن قیمت «پی وی سی» در ایران گفت: با نظارت دولت در این بخش و کاهش هزینه های تولیدی، می توانیم نیاز کشورهای جنگ زده و در حال بازسازی همسایه را تامین و صادرات در این بخش را توسعه دهیم.

«محمد غلامرضایی» مدیرعامل یک شرکت تولیدی «شلنگ های آب، گاز و شلنگ های تخصصی و همچنین درب و پنجره پی وی سی» در البرز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در سالی که گذشت به دلیل نوسانات قیمت ارز و نوسانات قیمت جهانی پی وی سی و حذف رقابت ۱۵ درصدی از بورس که رقابت آزاد شد و قیمت تمام شده پی وی سی و پودر آن رشد عجیب و غریبی داشت، متاسفانه شلنگ های پی وی سی دیگر جذابیتی برای صادرات نداشت.

مدیر شرکت ارم پلاستیک افزود: قیمت های پی وی سی در داخل ایران واقعی نیست، خوراک پتروشیمی کاملا از منابع داخل کشور است و انرژی هایی که استفاده می کند سوبسید بالایی دارد، انواع رانت دولتی و تسهیلات موجود در کشور نیز به آنها قابل پرداخت است پس دلیلی ندارد که قیمت پی وی سی در کشور ما قیمت جهانی باشد.

وی تاکید کرد: البته اگر بتوانیم مبادی قاچاق کالا را کنترل کنیم و قاچاق کالا را به صفر برسانیم این امر امکان پذیر می شود، که بتوانیم قیمت را پایین تر از قیمت جهانی عرضه کنیم.

با کاهش قیمت پی وی سی می توانیم صادرکننده خوبی به کشورهای همسایه باشیم
غلامرضایی گفت: به نظر من تمامی ظرفیت تولیدی پی وی سی پتروشیمی ما در داخل کشور قابل مصرف است که بتوانیم کاهش قیمتی نسبت به قیمت جهانی پی وی سی در داخل داشته باشیم و خطوط تولیدی خود را چه در تولید شلنگ آب و گاز و شلنگ های تخصصی تر چه درب و پنجره پی وی سی ظرفیت تولید را بسیار افزایش دهیم و بتوانیم صادر کننده این محصولات به کل کشورهای اطرافمان باشیم.

وی افزود: اگر روی قیمت گذاری پی وی سی تسلط، تمرکز و یک مدیریت و نظارت کامل انجام شود، توسعه صادرات آن امکان پذیر است.

این تولید کننده با بیان اینکه ما در سال های ۸۰ تا ۹۰ صادرات فوق العاده ای داشتیم، اضافه کرد: من در این سالها جوابگوی بازار داخلی نبودم و تولیداتم صادر می شد. بازرگان های خارجی در داخل خرید می کردند، در هفته حدود ۷۰ تن بار می فروختم اما متاسفانه با تغییر قیمت ها جذابیت برای بازرگانان و صادرکنندگان از بین رفته است.

استفاده از حدود ۵۰ درصد ظرفیت تولید
غلامرضایی گفت: وضعیت شرکت ما در حال حاضر نیمه فعال است و با حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت کار می کنیم و با همین ظرفیت تقریبا" در ماه بین ۹۰ تا ۱۰۰ تن تولید شلنگ های آبیاری و شلنگ گاز را داریم. اما در صورت برطرف شدن موانع تولید ظرفیت افزایش تولید ۴۰ تا ۵۰ درصد محصول را هم داریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶ نفر نیروی مشغول به کار دارد، افزود: در صورت افزایش میزان تولید و مهیا شدن شرایط می توانیم این تعداد را افزایش دهیم و اگر با ظرفیت ۱۰۰ درصدی در دو شیفت کار کنیم در واقع می توانیم اشتغال را به بالای ۲۵ نفر برسانیم.

قیمت هایی که در بورس به صورت دستوری گذاشته می شود، رقابت های فِیک ایجاد می کند
این تولید کننده محصولات لاستیک و پلاستیک در پاسخ به اینکه چه انتظاری از دولت دارد، گفت: اینکه نظارت بیشتر روی قیمت های عرضه شده توسط پتروشیمی ها داشته باشند. قیمت هایی که در بورس به صورت دستوری گذاشته می شود و یک سری رقابت هایی را ایجاد می کند که گاها" و کاملا فیک و فقط برای افزایش قیمت است را کنترل کند.

وی در خصوص نحوه صادرات این شرکت گفت: در زمینه صادرات ما با بازرگان های خارجی که داخل ایران کار می کنند همکاری داریم اما به طور مستقیم صادرات نداریم.

غلامرضایی با اشاره وجود کشورهای جنگ زده در همسایگی ایران گفت: خوشبختانه بازار مصرف گسترده ای با کشورهای همسایه که در حال بازسازی هستند داریم و در واقع لوازم اولیه بازسازی و نوسازی شهرهای جنگ زده و ویران شده در ایران برای آنها قابل دسترس هست.

کاهش هزینه تولید محصول راهی برای تولید ۱۰۰ درصدی و توسعه صادرات
وی افزود: دولت می تواند هزینه تمام شده محصول ما را کاهش دهد و در واقع با نظارت روی قیمت پی وی سی ما می توانیم بازار جذابی از نظر قیمتی برای کشورهای همسایه ایجاد کنیم که در مرحله اول ظرفیت تولیدی را به ۱۰۰ درصد برسانیم و در مرحله بعد گسترش دهیم.

گفتنی است پی وی سی که نوعی پلاستیک پرکاربرد و امروزه یکی از ارزشمند ترین محصولات پتروشیمی است در ماه های اخیر افزایش قیمت بی رویه ای داشت و این رشد قیمت نه فقط در ایران بلکه در جهان مشکلاتی را برای تولیدکنندگان و همچنین صنایع و مشاغلی که با این ماده سرو کار داشتند ایجاد کرد. پی وی سی به دلیل ماندگاری محصول، جایگزین خوبی برای برخی مصالح ساختمانی بوده و امروزه برای ساخت انواع درب و پنجره، دیوارپوش و لوله های فاضلابی گرفته تا قطعات خودرو، روکش های سیم و کابل، لوازک خانگی، مبلمان، لوازم پزشکی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

کد خبر: ۷۴٬۸۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha