۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
«کشاورز کارت» حمایتی با چاشنی اجحاف؛ دریافت سود تسهیلات قبل از خرید
گزارش بازار؛

«کشاورز کارت» حمایتی با چاشنی اجحاف؛ دریافت سود تسهیلات قبل از خرید

بوشهر- «کشاورز کارت» خدمت جدیدی برای کشاورزان است که به آنها کمک می‌کند تا قبل از پرداخت پول، بتوانند نیازهای خود در حوزه کشاورزی را خرید کنند ولی دریافت سود قبل از خرید نوعی اجحاف است.

بازار؛ گروه استان‌ها: کشاورزان طی سال‌های اخیر با مشکلات زیادی روبرو بوده‌اند و گاها میزان فروش محصولات کشاورزان کفاف هزینه‌های آنها را نداده و مقروض می‌شوند.

در این شرایط کشاورزان برای فصل جدید کشاورزی با مشکلاتی روبرو هستند و برخی از آنها قادر به خرید بذر، کود، سم و... نیستند که گاها می‌تواند آنها را از ادامه فعالیت در حوزه کشاورزی باز دارد.

تامین مالی کشاورزان برای خرید نیازهای همیشگی در عرصه کشاورزی یکی  از انتظارات به حق کشاورزان است که امیدوار هستند وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی امور کشاورزی همکاری لازم را در این زمینه داشته باشد.

 به منظور تامین به موقع منابع مالی لازم برای تهیه و تدارک کود و سموم شیمیایی مورد نیاز برای افزایش تولید محصولات استراتژیک کشاورزی و در اجرای تفاهم نامه منعقده بین بانک کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی مقرر شده است کشاورز کارت را با هدف خرید نهاده های کشاورزی در اختیار ذینفعان بخش قرار می گیرد.

بدین ترتیب، ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع داخلی بانک کشاورزی و در قالب کارت هایی تا سقف ٢٠٠ میلیون ریال در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

این کارت صرفا برای خرید کود و سم مورد نیاز کشاورزان شارژ شده و قابلیت استفاده در بیش از سه هزار و ۵۰۰ پایانه فروش کارگزاران مورد تایید شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را دارد.

کارمزد این تسهیلات  ١٢ درصد در سال است و چک های برگشتی و بدهی سررسیده احتمالی کشاورزان مانع از صدور و اعطای کشاورز کارت نخواهد شد.

نارضایتی از سود کشاورزکارت
یکی از کشاورزان استان بوشهر به خبرنگار بازار گفت: یکی از ایرادهای اساسی که بر کشاورز کارت وارد است، دریافت سود ۱۲ درصدی تسهیلات دریافتی قبل از خرید با این کارت است.

حمایت واقعی از کشاورزان صورت گیرد و سود تسهیلات پس از خرید محاسبه و از کشاورزان دریافت شود

محمد امیرزاده با اشاره به اینکه این روند باید اصلاح شود افزود: هم‌اکنون کشاورزان پس از دریافت کشاورز کارت و قبل از این خریدی کرده باشند، سود تسهیلات برای آنها محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد: انتظار ما از مسئولان این است که حمایت‌های واقعی از کشاورزان صورت گیرد و سود تسهیلات پس از خرید محاسبه و از کشاورزان دریافت شود.

این کشاورز تصریح کرد: حمایت از کشاورزان بیشتر در حد حرف است و انتظار می‌رود این مبالغ بدون سود در اختیار کشاورزان قرار گیرد و نیازهای کشاورزان نیز به صورت یارانه‌ای ارائه شود.

حامی کشاورزان هستیم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: به عنوان متولی امور کشاورزی، همه ظرفیت‌ها را برای حمایت از حوزه کشاورزی و فعالان این عرصه خواهیم داشت.

محمدتقی منوچهری اظهار کرد: به دنبال افزایش قیمت کود و سم و دیگر نیازهای کشاورزان، مشکلاتی برای این قشر ایجاد شد که ارائه کشاورز کارت به عنوان یکی از اقدامات مهم در این زمینه در دستور کار قرار گرفت.

وی از ارائه کشاورز کارت در قالب کارت‌هایی تا سقف ٢٠٠ میلیون ریال به کشاورزان خبر داد و افزود: این کارت‌ها تسهیلاتی با سود ۱۲ درصد برای خرید نهاده‌های کشاورزی، کودهای شیمیایی و سموم در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به نارضایتی کشاورزان از دریافت سود تسهیلات قبل از خرید، پیگیری‌های لازم برای محاسبه سود پس از خرید توسط این کارت‌ها انجام شده است.

دنبال رضایت‌مندی کشاورزان هستیم
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر نیز به خبرنگار بازار گفت: کشاورز کارت با همکاری بانک کشاورزی امکانی را برای کشاورزان به منظور خرید نهاده‌های کشاورزی و انواع کود شیمیایی فراهم می سازد.

دنبال رضایت کشاورزان هستیم و امیدواریم با اصلاح این رویه،‌کشاورزان بتوانند استفاده مناسب را از این کارت‌ها و تسهیلات داشته باشند

شاپور رضایی سهمیه استان بوشهر در مرحله اول این طرح را ۳۲۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: کارت‌هایی تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال با سود ۱۲ درصد و بازپرداخت یکساله در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی در مورد نارضایتی کشاورزان از دریافت سود قبل از خرید، تاکید کرد: دنبال رضایت کشاورزان هستیم و امیدواریم با اصلاح این رویه،‌ کشاورزان بتوانند استفاده مناسب را از این کارت‌ها و تسهیلات داشته باشند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر افزود: ۴۵ پایانه فروش مورد تأیید شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر خدمات لازم را به کشاورزان استان ارائه می‌کنند.

کشاورزان انتظار دارند که ارائه چنین خدماتی به بهترین نحو انجام شود و حمایت‌ها به گونه‌ای باشد که کشاورزان نخواهند قبل از استفاده از خدمات آن، سودی را متحمل شوند.

کد خبر: ۷۴٬۸۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha