۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
ضعف دیپلماسی دلیلی بر افت صنعت صنایع دستی در بازارهای جهانی
نماینده مردم قزوین در مجلس مطرح کرد

ضعف دیپلماسی دلیلی بر افت صنعت صنایع دستی در بازارهای جهانی

محمدبیگی، نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: در کشور ما زنان و مردان هنرمندی وجود دارند که حتی با ارائه هنر صنایع دستی می توانند قدرت اقتصادی منطقه را در دست گرفته و ایران را از اقتصاد نفتی نجات دهند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مورد اقتصاد صنایع دستی گفت: بحث صنایع دستی یکی از مولفه‌های اقتصادی کشور است، ایران به دلیل تنوع اقوام از گذشته‌های دور تا کنون دارای فرهنگ غنی بوده که صنایع دستی متبلور همین فرهنگ غنی ایرانی است که از گذشتگان به ما رسیده است.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز افزود: ضعف دیپلماسی بازرگانی کشور ما در بازارهای بین المللی در سال‌های اخیر باعث افت محسوس تقاضای صنایع دستی ایران در بازار جهانی شده است و دلیل عمده آن هم عرضه کم صنایع دستی در بازارهای بین المللی بوده است.

صنایع دستی داخلی بازارهای جهانی را به رقیبان واگذر کرد
وی ادامه داد: عدم حضور صنایع دستی در بازارهای جهانی به راحتی این فرصت را به رقیبان می‌دهد و با وابسته کردن کشور به برجام و گره زدن اقتصاد کشور به مسائل سیاسی باعث شده تولیدکنندگان صنایع دستی کشور بازار پایدار این هنر ایرانی را از دست بدهند.

عضو فراکسیون زنان مجلس تاکید کرد: حدودا ۶ میلیون زن سرپرست خانوار در کشور داریم که اکثریت  برای امرار معاش مجبور هستند به مشاغلی همچون صنایع دستی روی بیاورند تا  نظام خانواده را حفظ و از فرزندان خود نگهداری کنند.

محمد بیگی بی‌توجهی به هنرمندان را ناخوشایند دانست و گفت: به دلیل بی‌توجهی دولت به هنرمندان صنایع دستی و جای خالی حمایت عملی از سوی وزارتخانه‌ها به ویژه وزارت صمت از متولیان این هنر  شاهد  نامتوازنی بازار  تولید و توزیع، عرضه و تقاضا مشتری هستیم و در حال حاضر شاهد خروج بسیاری از تولید کنندگان صنایع دستی از بازارهای داخلی و خارجی هستیم و همین موضوع عاملی شده تا هنرهای همچون سوزن دوزی، ملیله دوزی، حصیر بافی، زنجیر بافی و …. در گذر زمان در حال از بین رفتن و یا در شرف فراموشی هستند.

وی ادامه داد: برخی صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی وگردشگری احیا شده است. به فرض مثال حمایت‌های مادی توسط نهادهای متولی به ویژه ستاد اجرایی فرمان امام از گروه گلیم بافان استان قزوین با پرداخت تعداد ۴۰ فقره وام ۳۰ میلیون تومانی به خانم‌های هنرمند بافنده گلیم  اندجی عاملی شد که در حال حاضر به دنبال ثبت جهانی این هنر توسط هنرمندان اندجی هستیم به طور خلاصه باید بگوییم تولید کنندگان صنایع دستی به دنبال بازار توزیع هنر خود هستند.

دبیر فراکسیون گام دوم یادآور شد: هنرمندان و پدیدآورندگان صنایع دستی نیازمند حمایت‌های دولتی بویژه بیمه خود هستند، در مجلس بیمه این گروه از هنرمندان را در فراکسیون گردشگری پیگیری خواهم کرد.

صدور گواهینامه مهارت برای کار آموزان صنایع دستی
نماینده توانمند سازی زنان در قوه مقننه تاکید کرد: رویکرد دولت در خصوص حمایت از صنایع دستی مثبت نبوده و سازمان‌های بیمه گر چندان رغبتی برای حمایت از این مشاغل و هنرمندان ندارند. انتظار داریم این هنر در زیر مجموعه شاخه فنی و حرفه‌ای کشور قرار بگیرد و آموزش صنایع دستی همراه بیمه و صدور گواهینامه مهارت برای کارآموزان هنرهای ایرانی باشید، آموزش صنایع دستی باید به نسل دانش آموزی و دانشجویی ما در قالب دروس علمی و عملی ارائه شود؛ جوانان کشور بیشتر احتیاج دارند در شاخه‌های مهارتی تحصیل کنند و با حرفه آموزی علاوه بر تولید صنایع دستی هم میراث دار این هنر غنی ایرانی باشند و هم تامین کننده بازار آینده کشور باشند.

محمدبیگی اظهار کرد: در دیپلماسی اقتصادی کشور در تمام سفرهای سیاسی حتما باید دیپلماسی فرهنگی را در قالب صنایع دستی ایرانی در نظر داشته باشیم؛ بنده به عنوان نماینده مجلس در حوزه فرهنگی و هنری تلاش کرده‌ام تا ظرفیت استان قزوین را از همه جهت به تمام ملت ایران معرفی کنم این اقدام نمایندگان می‌تواند نقش موثری در زنده نگه داشتن هنر صنایع دستی هر استان داشته باشد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس تاکید کرد: صنایع دستی در ادامه بحث تولید کشور است که از آموزش آن گرفته تا تامین مواد اولیه  عواملی هستند که دومینووار در  میزان تولید و توزیع این هنر موثر بوده که در نهایت ایجاد بسترهای مناسب برای عرضه آنها در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی از عوامل شکوفایی آن هستند، در حال حاضر شاهد جای خالی صنایع دستی در بازارهای جهانی علی الخصوص در کشورهای همسایه هستیم.

وی ادامه داد: کشور ایران به عنوان یکی از مهمترین قدرت‌های منطقه سهم بسیار کمی در عرصه‌های اقتصادی منطقه دارد. بی شک این توانمندی در بازرگانان ما و زنان  و مردان هنرمند ایران وجود دارد که حتی با ارائه هنر صنایع دستی قدرت اقتصادی منطقه را در دست گرفته و ایران را از اقتصاد وابسته به نفت نجات دهند به شرطی که دولت تمام قد از دیپلماسی اقتصادی تا فرهنگی و هنری کشور حمایت کند.

نماینده توانمند سازی زنان در قوه مقننه در پایان خاطر نشان کرد: فراکسیون گردشگری مجلس مشکلات هنرمندان صنایع دستی از جمله بیمه آنها را پیگیری خواهد کرد.

کد خبر: ۷۴٬۷۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha