۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
سفر رئیس مجلس ایران به روسیه نوید بخش روابط بهتر اقتصادی
در جلسه مشترک روسا و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ایران و روسیه مطرح شد؛

سفر رئیس مجلس ایران به روسیه نوید بخش روابط بهتر اقتصادی

اعضای کنفرانس روسا و اعضای کمیته روابط خارجی مجلس دومای روسیه و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سفر رئیس مجلس و هیأت همراه به مسکو را نوید بخش آینده بهتر در خصوص مسائل اقتصادی و تسهیل روابط دو جانبه دانستند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، روسا و اعضای کمیته روابط خارجی مجلس دومای روسیه و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طی دیداری از طریق ویدئو کنفرانس گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به سفر رئیس مجلس شورای اسلامی و هیأت همراه، به مسکو، روابط دو ملت را تاریخی، طولانی و اصیل دانست.

وی در ادامه روابط راهبردی و استراتژیک دو کشور را با آمدوشدهای پارلمانی تسهیل کننده تعاملات در حوزه‌های مختلف به ویژه سیاسی، فرهنگی، تجاری و اقتصادی بیان کرد و گفت: در این سفر توافقات خوبی بین دو کشور صورت گرفته است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی استمرار مراودات و تداوم مناسبات دو کشور را رو به رشد توصیف کرد و گفت: ضرورت دارد که همکاری‌های جهانی، روابط منطقه‌ای فی‌مابین تهران و مسکو هم‌افزایی داشته باشد و تعمیق روابط ایران و روسیه با اتحادیه های منطقه‌ای، در دو بُعد لجستیک و مالی افزایش یابد.

ذوالنوری همچین بیان داشت: سیاست آمریکا نسبت به ایران و منطقه با تغییر رئیس جمهور این کشور تغییری نمی‌کند و در امتداد سیاست تک قطبی و با توان تصاحب فرصت‌های بین المللی ادامه پیدا می‌کند.

وی، افرود: انتظار می‌رود که سیاست روسیه در شرایط کنونی که تحریم‌های آمریکا شامل این کشور نیز شده است، با رویه تقابل با ارز دیجیتال و سوئیفت بتواند مسیر همکاری با ایران را تقویت کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی رفتار غیرمسئولانه بعضی از کشورهای منطقه به ویژه عربستان سعودی را دلیل ماندگاری آمریکا در منطقه دانست و خواهان وحدت کشورهای منطقه و همکاری روسیه با ایران همانند بحران سوریه برای خروج از شرایط کنونی منطقه شد.

ذوالنوری همکاری روسیه در مهار کرونا ویروس را با ارسال محموله واکسن به کشورمان مورد تقدیر قرار داد و هم اندیشی دانشمندان دو کشور را در مسیر این بیماری فراگیر خواستار شد.

گفتنی است در ادامه این دیدار سخنرانی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ایران و اعضای کمیته روابط خارجی مجلس دومای روسیه حول سه محور شامل مسائل بین المللی، منطقه ای و اقتصادی فی‌مابین برگزار گردید.

جلیل رحیمی جهان آبادی در خصوص نظام بین المللی و خروج جهان از تک قطبی به نظام چند قطبی اشاره‌ای مفصل داشته و در ادامه گفت: در شرایط کنونی دامنه نفوذ آمریکا در سطح جهان رو به افول است و سیاست جهانی به توازن منطقه‌ای تقسیم شده است.

وی وحدت رویه کشورهای منطقه به ویژه روسیه وایران در سازمان‌های جهانی را نیل به مقصود از سوی دو کشور در معادلات قدرت خواند و تأکید کرد: پیمان شانگ‌های توسط روسیه، چین و ایران می تواند معادله قدرت و نفوذ را در سطح منطقه تقویت کند.

عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دیگر سخنران این ویدئو کنفرانس نیز در ابعاد منطقه ای اشاره کرد: امنیت در خلیج فارس تابع صلح و ثبات در کل خاورمیانه است و ریشه همه مشکلاتِ منطقه غرب آسیا به اشغالگری رژیم صهیونیستی و حضور نیروهای تروریستی آمریکا بر می گردد.

عباس گلرو نقش ایران و روسیه در آستانه در بحران سوریه را بسیار موثر دانست و همکاری سه جانبه روسیه، ایران و ترکیه در کاهش تنش در بحران سوریه را پر اهمیت بیان کرد و تاکید کرد: ایران و روسیه می‌توانند در تقویت همگرایی های منطقه ای و حل بحران‌ها همکاری داشته باشند.

سارا فلاحی، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه نیز محور اقتصادی در این ویدئو کنفرانس را مد نظر قرار داد و گفت: هرچند که فشار تحریم های آمریکا بر ملت ایران کاملا مشهود است اما همکاری و همراهی ملت‌های همسایه و تعاملات روسیه و ایران می تواند باعث کاهش فشار بر مردم دو کشور گردد.

نماینده مردم ایلام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره بر ائتلاف جدید کشورهای منطقه خاطر نشان کرد: دشمنان ملت و جمهوری اسلامی ایران رفتنی هستند وهمسایگان برای ما ابدی خواهند بود.

فلاحی از اعضا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز با ارائه شواهد و مستنداتی پایان دوره تک قطبی را مورد اشاره قرار داد و همکاری روسیه وایران را برای خروج از شرایط کنونی متذکر گردید و گفت: برجام توافقی بین المللی بود که آمریکا از آن خارج شد و این نقض حقوق بین المللی، بارها و به طرق مختلف از سوی آمریکا مشاهده شده است.

وی تصریح کرد: ضرورت دارد که در برابر دولت تروریست آمریکا با حذف دلار از معاملات بین دو کشور و با اتکا بر توان فیمابین، سطح مناسبات و مبادلات به گونه ای دیگر انجام پذیرد.

در ادامه این ویدئو کنفرانس، اسلوتسکی رییس کمیته امور بین‌الملل دومای روسیه، سفر رئیس مجلس و هیأت همراه به مسکو را نوید بخش آینده بهتر در خصوص مسائل اقتصادی و تسهیل روابط دو جانبه دانست و افزود: روسیه وضعیت منطقه را رصد می کند و لازم است که جمهوری اسلامی ایران تماس‌های سیاسی و دیپلماسی جدی تری برای همراهی در منطقه داشته باشد.

از سوی هیأت کمیته روابط خارجی دومای روسیه، آنتوان موروزوف نیز ضمن اینکه خواستار تلاش مشترک دو کشور در برابر سختی های موجود شد، عنوان داشت : جمهوری اسلامی ایران و روسیه دشواریهای بسیاری در منطقه متحمل شده اند که همکاری و همراهی در این مسیر مشکلات را حل نموده است.

عضو فراکسیون لیبرال دموکرات فدراسیون روسیه مردم ایران را با فرهنگ دانست و اشاره کرد: مهمان نوازی مردم ایران را با سفر به ایران درک کرده و امروز فدراسیون روسیه با ارسال واکسن اسپوتنیک می تواند از این مردم تشکر و قدردانی داشته باشد.

یوری الینیکوف نماینده حزب حاکم روسیه با اشاره به تمدن کهن ایران، نقش ایران را در معادلات منطقه ای و بین المللی پررنگ توصیف کرد و گفت:  نقش و نفوذ ایران در منطقه کاملا مشهود است و ایران در مسائل منطقه ای توانسته است همواره تأثیرگذار باشد.

عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس دومای روسیه تصریح کرد:  جریان تحریم ها و جنگ ها در منطقه و علیه ایران از دوران رئیس جمهور اوباما شروع شد و سرآغاز همه جنگ ها از دوره این رئیس جمهور بوده است.

وی خاطر نشان کرد:  ایران در مقابل تحریم ها با قدرت ایستاد، همچنان که با هزینه بسیار توانست مبارزه ای شکوهمند در برابر مواد مخدر داشته باشد.

الکسی چپا نیز بر محور اقتصاد و موقعیت و واقعیت تجارت بین ایران و روسیه اشاره داشت و گفت: هرچند موانع و تحریم‌های آمریکا بر تجارت و اقتصاد دو کشور تأثیر گذار بوده است اما روسیه و ایران تمام تلاش خود را برای ادامه همکاری و کاهش تهدید و فشار آمریکا در این موضوع دارند.

چاپو خواهان ورود بنگاه های کوچک در حوزه تجارت و بازرگانی دو کشور گردید و همکاری استان‌های نزدیک به دو کشور را برون رفتی دیگر از تحریم های آمریکا ذکر کرد.

خانم یلنا پانینا تحلیل‌گر مسائل اقتصادی و عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس دومای روسیه دیگر سخنران این نشست با اشاره به افزایش سطح روابط دو کشور اظهار داشت: قواعد پیش‌بینی شده برای موافقت و اعتباربخشی به سطح روابط دو کشور قابل ملاحظه است و مولفه های ترانزیت کالا و همکاری در دریای خزر می‌تواند به فعال کردن این پروسه کمک شایانی داشته باشد.

پروفسور حوزه اقتصاد مجلس دومای روسیه توجه ویژه ایران به کنوانسیون دریای خزر و تلاش برای بهره برداری از منافع آن را متذکر شد.

در پایان این ویدئو کنفرانس رئیس کمیته امور بین الملل دومای روسیه ایران را کشوری مقتدر و پلیس شعیه در منطقه دانست و گفت:  اگر ایران نبود صلحی در منطقه نبود و این ایران است که توانست در تقابل با اسلام کاذب (داعش) مواجهه پیروزمندانه ای داشته باشد.

کد خبر: ۷۴٬۷۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha