۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
تهیه مرغ بعداز هفت‌خوان رستم؛ قیمت مصوب پر کشید
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

تهیه مرغ بعداز هفت‌خوان رستم؛ قیمت مصوب پر کشید

مشهد- تهیه مرغ از هفته گذشته تاکنون در مشهد حکم هفت‌خوان رستم را پیداکرده است زیرا مرغ کشتار روز در قریب به‌اتفاق فروشگاه‌های مواد پروتئینی موجود نیست و مغازه‌هایی نیز که مرغ به قیمت کشتار روز و قیمت مصوب عرضه می‌کنند صف‌های طویلی در مقابل آن‌ها شکل‌گرفته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: قیمت مصوب مرغ از طرف ستاد تنظیم بازار به ازای هر کیلو به میزان ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین‌شده است اما این در حالی است که در مشهد مقدس مرغ کشتار روز به این قیمت یافت نشده و به کیمیا تبدیل‌شده است.

مشاهدات خبرنگار ما حاکی است بسیاری از فروشگاه‌ها برای اینکه نظر بازرسان را به خود جلب نکنند و وضعیت را عادی جلوه دهند با تیترهای بزرگ قیمت مرغ را ۲۰ هزار و ۴۰۰ بر روی شیشه‌ها درج کرده‌اند اما هنگامی‌که به درون فروشگاه پا می‌گذارید باقیمت‌های ۲۸ تا ۳۹ هزار تومان به ازای یک کیلو پاچین و فیله مرغ مواجه می‌شوید.

در حال حاضر فروشگاه‌های اندکی نسبت به توزیع مرغ کشتار روز آن‌هم باقیمت مصوب اقدام می‌کنند که در مقابل آن‌ها صف‌های طویلی شکل‌گرفته است.

متأسفانه فروش مرغ در طی هفته گذشته بیشتر شبیه جیره‌بندی و سهمیه‌ای بوده است زیرا به هر شهروند تنها یک مرغ فروخته می‌شود و مرغ‌های قیمت مصوب کمتر از یک ساعت تمام می‌شود.

گفتنی است این در حالی است که مرغ‌های تکه کاری شده به‌اندازه وفور باقیمت کیلویی ۳۰ هزار تومان در ویترین فروشگاه‌ها خودنمایی کرده و گویای این موضوع است که نهادهای متصدی قادر به سروسامان دادن این موضوع تاکنون نبودند.

بنا بر گفته یکی از توزیع‌کنندگان مرغ در حال حاضر مرغداری‌ها حجم مرغ کمتری را روانه کشتارگاه‌ها کرده و بدینوسیله درصدد هستند تا با کاهش این محصول در بازار دولتی‌ها را مجبور به افزایش قیمت کنند.

به نظر می‌رسد تولیدکنندگان با تبانی در این موضوع سعی دارند تا قیمت را در آستانه عید نوروز افزایش دهند.

به گزارش خبرنگار بازار کمبود مرغ کشتار روز آن‌هم به قیمت مصوب در حالی به‌صف های طویل در سطح شهر مشهد دامن زده است که بسیاری از مسئولان با انکار این موضوع ادعا می‌کنند که هیچ کمبودی در این رابطه وجود نداشته و مرغ به‌اندازه کافی کشتار و توزیع می‌شود!

گران‌فروشی محرز است
در همین راستا مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد بابیان اینکه نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار کشور را برای فروش هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم کشتار روز ۲۰۴ هزار ریال اعلام و بیان کرد: عرضه با نرخ بالاتر از این تخلف و مصداق گران‌فروشی است.

امیر دلداری روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری ستاد تنظیم بازار خراسان رضوی اظهار کرد: افزایش قیمت گوشت مرغ مربوط به مبدأ تولید و رعایت نشدن قیمت مصوب مرغ زنده به ازای هر کیلوگرم ۱۴۴ هزار و ۱۰۰ ریال است.

آنچه در کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی هم به تصویب رسید تأمین نهاده کامل مرغداران به مدت ۴۶ روز برای یک دوره پرورش جوجه بود

وی با بیان اینکه همین عامل منجر به وقوع گران‌فروشی گوشت تازه مرغ کشتار روز در سطح خرده‌فروشی بازار مشهد می‌شود، گفت: خرده‌فروشان باید نرخ مصوب گوشت مرغ را رعایت کنند، در غیر این صورت به‌عنوان تخلف محرز با آن‌ها برخورد قانونی صورت می‌گیرد. 

دلداری با اشاره به این مضوع که روزانه ۴۰۰ تن گوشت مرغ در خراسان رضوی مصرف می‌شود اما حجم تولید آن در استان افزون‌تر از حجم مصرف داخلی این خطه است تفزود: بنابراین حجم مازاد تولید گوشت مرغ از خراسان رضوی به دیگر استان‌های کشور ارسال می‌شود. 

ریشه گرانی کجاست؟
اگرچه مسئولان خراسان رضوی ادعا می‌کنند که هیچ کمبودی وجود نداشته و حتی دان طیور به‌اندازه کافی در اختیار تولیدکنندگان برای تولید قرار داده‌شده است اما حضور رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در آخرین روز هفته گذشته به مشهد مقدس فرصت خوبی بود تا این مشکل را ریشه‌یابی کرده و از کم و کیف مشکلات به وجود آمده جویا شویم.

در همین راستا عباس تابش بابیان اینکه آمار جوجه ریزی در خراسان رضوی نشان می‌دهد که جوجه ریزی به میزان تأمین نیاز استان نبوده است اظهار کرد: ازاین‌رو خراسان رضوی و سایر استان‌ها مکلف هستند بر اساس تقسیم‌بندی صورت گرفته طی ۲ ماه بهمن و اسفندماه میزان جوجه ریزی لازم را انجام دهند.

آیا قیمت مرغ تغییر می‌کند؟
وی در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت مرغ در پایان سال افزایش خواهد یافت یا خیر نیز توضیح داد: تغییری در قیمت مرغ نداریم.

وی  مشکل پیش‌آمده  را ناشی از تأمین شش روز کمتر نهاده مرغداری‌ها  عنوان کرد و گفت: به‌جای ۴۶ روز، نهاده به میزان ۴۰ روز به مرغداران تحویل‌شده بود و در این راستا در نشست کارگروه تنظیم بازار کشور در روز سه‌شنبه هفته جاری مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی نهاده مرغدار را از روز نخست جوجه ریزی تحویل دهد تا تولیدکنندگان مجبور نشوند با چند روز وقفه نهاده را از بازار تأمین کنند.

وی در این رابطه توضیح داد: آنچه در کارگروه تنظیم بازار استان خراسان رضوی هم به تصویب رسید تأمین نهاده کامل مرغداران به مدت ۴۶ روز برای یک دوره پرورش جوجه بود.

رفع کمبودها
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در این کارگروه، رصد و سطح سنجی نهاده تحویلی موردبحث قرار گرفت که در این راستا باید ماهانه هشت میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در استان انجام گیرد و جهاد کشاورزی و سازمان پشتیبانی امور دام مکلف شدند که هم‌سطح سنجی و هم بررسی امور مربوط به جوجه ریزی مکفی در استان را انجام دهند.

آمار جوجه ریزی در خراسان رضوی نشان می‌دهد که جوجه ریزی به میزان تأمین نیاز استان نبوده است، ازاین‌رو خراسان رضوی و سایر استان‌ها مکلف هستند بر اساس تقسیم‌بندی صورت گرفته طی ۲ ماه بهمن و اسفندماه میزان جوجه ریزی لازم را انجام دهند

وی با تأکید بر این‌که نباید اجازه دهیم افرادی با حاشیه‌سازی و عددسازی بازار را تحت تأثیر قرار دهند ادامه داد: در سطح ملی باید برای ماه‌های بهمن و اسفند ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در کل کشور انجام شود که این میزان به معنای ۲۰ میلیون جوجه ریزی بیشتر در ماه برای کشور است که می‌تواند ما را درزمینهٔ تأمین ذخایر شب عید و ماه رمضان مطمئن سازد.

خروج مرغ از خراسان رضوی
در همین راستا سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی  بابیان اینکه افزایش قیمت مرغ در سایر استان‌های کشور موجب افزایش تقاضا  و هم‌چنین تشویق تولیدکنندگان برای خروج مرغ از این استان شده است اظهار کرد: این استان به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید گوشت مرغ در کشور با توجه به تولید مازاد بر نیاز، علاوه بر تأمین نیاز داخلی، گوشت مرغ را به برخی استان‌ها صادر می‌کند.

مرتضی اشرفی در این رابطه اذعان کرد: در همین راستا سازمان‌های جهاد کشاورزی و صمت خراسان رضوی به همین خاطر مکلف‌اند نظارت بیشتری بر توزیع گوشت مرغ و کنترل نرخ آن در سطح بازار داشته و تأمین نیاز بازار مصرف استان را در اولویت قرار دهند. 

راه‌اندازی سامانه تجارت برای رصد
اشرفی هم‌چنین با اشاره به راه‌اندازی سامانه تجارت کالا اظهار کرد: سامانه جامع تجارت" روند را از تولید کالاها تا سطح خرده‌فروشی آن پوشش می‌دهد و به همین منظور نرم‌افزاری طراحی‌شده تا توزیع کالاهای طرح تنظیم بازار به نحو دقیق‌تری مورد نظارت قرار گیرد و همه تعاونی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای موظف هستند میزان توزیع و قیمت مصوب را در عرضه کالاهای مزبور رعایت کنند. 

سؤال جامانده!
ازآنجاکه خارج شدن مرغ از استان تنها با مجوز سازمان دامپزشکی مقدور است و هم‌چنین نیروهای انتظامی نیز می‌توانند در مبادی خروجی استان از خروج مرغ‌های قاچاق شده به سایر استان‌ها جلوگیری کنند و از طرفی رصد بازار و گلوگاه‌های فروش مانند کشتارگاه‌ها و یا فروشگاه‌ها نیز زیر نظر سازمان صمت است لذا برای عموم مردم سؤال است که باوجوداینکه تمامی سرنخ‌ها به دست دولت است پس چگونه مرغ‌های استان سر از استان‌های دیگر درآورده و از خراسان رضوی پر می‌کشند!

کد خبر: ۷۴٬۷۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha