۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
درخشش شرکت‌های دانش بنیان خودرویی در نمایشگاه اینترنت اشیا| باز و بسته کردن پارکینگ به سرعت یک نور بالا
«بازار» از اولین نمایشگاه اینترنت اشیا گزارش می‌دهد

درخشش شرکت‌های دانش بنیان خودرویی در نمایشگاه اینترنت اشیا| باز و بسته کردن پارکینگ به سرعت یک نور بالا

اولین نمایشگاه اینترنت اشیا در حالی برگزار شد که اپراتورهای تلفن همراه برای تولید خودروی هوشمند با خودروسازان وارد مذاکره همکاری می شوند و می توان گفت که در این نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان خودرویی درخشش خوبی داشته اند.

بازار؛ گروه خودرو: نخستین جشنواره اینترنت اشیا با حضور اپراتورهای تلفن همراه، شرکت‌های دانش بنیان و مجموعه‌هایی که در حوزه اینترنت اشیا و شهر و حمل و نقل هوشمند فعالیت‌هایی داشته‌اند در آخرین روزهای بهمن ماه در محل نمایشگاه بین المللی برگزار شد؛ این نمایشگاه که فقط طی دو روز میزبان بازدید کنندگان بود در کنار رویدادهای دیگر نمایشگاهی از جمله اولین جشنواره سفر، اکوتوریسم، آفرود و ماجراجویی، نمایشگاه بین المللی چوب، یازدهمین نمایشگاه بین المللی خانه مدرن، معماری داخلی و دکوراسیون، هفدهمین نمایشگاه بین المللی متالورژی(فولاد، صنایع معدنی، آهنگری و ماشین کاری، قالب سازی و ریخته گری) و هفتمین نمایشگاه بین المللی کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته برگزار شد و چندان مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار نگرفت. شاید علت این ماجرا را بتوان در برنامه فشرده آخر سال نمایشگاه‌ها جستجو کرد که مسئولان در محدودیت‌های شرایط کرونایی برگزاری این رویدادها را به زمان دیگری موکول نکردند.

هرچند بازدیدکنندگان چندانی به سالن ۲۷ و محل برگزاری رویداد نیامدند اما باز هم فرصت خوبی ایجاد شد تا شرکت‌های دانش بنیان و مجموعه‌های دانشگاهی بتوانند دستاوردهای خودشان را به نمایش بگذارند. دستاوردهایی که بخشی از آن مربوط به دانش بنیان‌های خودرویی بود که در زمینه سیستم‌های هوشمند باز و بسته کردن درب پارکینگ فعالیت داشتند. یکی از این استارتاپ‌ها که با شعار «مثل سرعت نور بالا» به دارنده سیستم این امکان را می‌داد که کنترل درب پارکینگ را فقط با یک نور بالای خودرو در دست بگیرند و دیگر نیازی به صرف زمان برای پیدا کردن ریموت درب پارکینگ و تحمل صدای بوق و بعضا عصبانیت افرادی که پشت سر خودرو صف کشیده‌اند نباشد.

باز و بسته کردن پارکینگ به سرعت یک نور بالا
مدیر فروش شرکت دانش بنیان آتی بین درباره این سیستم به بازار گفت: «در باز کنی را طراحی کرده‌ایم که به نور بالای خودرو وصل می شود و ریموت در پارکینگ بر روی آن تعریف می شود که دیگر نیازی به حمل ریموت وجود ندارد و درب با نور بالا دادن باز می شود. البته طراحی در بازکن فقط به همین یک نمونه محدود نمی شود و محصول دیگری را هم امروز به نمایش گذاشته‌ایم که می توان از طریق نرم افزار تلفن همراه درب نفر رو و درب پارکینگی را کنترل کرد. این دو محصول را به بازار معرفی کرده ایم و فروش خوبی هم داریم.»

سعید کاظم زاده در پاسخ به این سوال که برای مشکل تکراری ریموت‌های متصل بر خودرو چه اقدامی کرده اند که بعد از نوسان سیگنال پلت فرم برقی خودرو و روشن شدن چراغ چک از کار نیفتد، تاکید کرد: «خوشبختانه دستگاهی را طراحی کردیم که اگر برق به طور کامل هم قطع شود، خللی در حافظه آن ایجاد نشود و به محض رسیدن جریان مناسب برق به آن دوباره مثل قبل کار کند بنابراین نوسانات برق و قطع و وصل شدن آن نمی‌تواند مشکلی ایجاد کند. تنها در صورتی این سیستم مختل می شود که از روی خودرو باز شده و بر روی آن آب ریخته شود که مدار الکترونیکی آن از کار بیفتد.»

وی با اشاره به اینکه از مزایای این دستگاه این است که به پلت فرم برقی خودرو متصل نمی شود و اختلال آن نمی تواند مشکلی برای سیستم ایجاد کند، افزود: «به قدری عملکرد دستگاه ساده است که با قطع کردن سیم‌های آن می‌توان آن را بر روی خودروی دیگری نصب کرد.»

کاظم زاده با اشاره به ظرفیت تولید ماهانه دستگاه گفت: «امکان تولید ۱۰ هزار دستگاه در ماه را داریم و هزینه آن برای هر خودرو تنها ۲۰۰ هزار تومان با ۱۸ ماه گارانتی است.»

این کارشناس شرکت دانش بنیان در پاسخ به این سوال که تاکنون مذاکره ای برای همکاری با خودروسازان داشته اند یا نه؟ اضافه کرد: «ترجیح می دهیم به صورت خصوصی و مجزا از شرکت های دولتی فعالیت کنیم. البته تاکنون همکاری مشترکی نداشتیم اما شرکت هایی که شریک تجاری ما بودند با خودروسازان همکاری داشتند و تجربه خوبی از پرداختی های خودروسازان نداشتند. به همین خاطر نخواستیم با آن ها وارد مذاکره شویم.» نکته قابل توجه برای دستگاه مذکور این است که خریدار می‌تواند آن را بر روی هر خودرویی اعم از خارجی و داخلی نصب کند و زحمت پیدا کردن ریموت را برای همیشه به فراموشی بسپارد.

حمل و نقل و شهر هوشمند در برنامه اپراتورها
از مجموعه‌های تولیدکننده ریموت‌های هوشمند خودرو که با یک نور بالا یا با استفاده از نرم‌افزارهای گوشی تلفن همراه بگذریم که حرف اول را در کاهش هدر رفت زمان در زمان پارک خودرو می‌زنند؛ به شرکت‌هایی خواهیم رسید که در زمینه شهر و حمل و نقل هوشمند فعالیت داشتند. مجموعه‌هایی که یا با همکاری با یکی از اپراتورهای تلفن به نمایشگاه آمده بودند یا به صورت گروه‌های دانشجویی و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران حضور یافته بودند.

همانطور که اشاره شد اپراتورها هم با اجاره غرفه‌های به نسبت بزرگتر از مجموعه‌های دیگر در این رویداد نمایشگاهی حضور داشتند که یکی از آن‌ها همراه اول بود. کارشناس غرفه همراه اول که نخواست نامی از او در گزارش آورده شود در خصوص برنامه‌های این مجموعه برای داشتن حمل و نقل و شهری هوشمند به بازار گفت: «همراه اول در این غرفه بیشتر سعی کرده است که توانمندی های مرکز تحقیق و توسعه اش را که حدود ۱۰ ماه از زمان آغاز به آن می گذرد به نمایش بذارد که با رویکرد حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و اکوسیستم ICT محقق خواهند شد.»

وی با اشاره به اینکه رویکرد این شرکت بومی‌سازی و داخلی سازی محصولات زنجیره این اپراتور است، افزود: «مرکز تحقیق و توسعه همراه اول تفاهم نامه ای را با شرکت خودروسازی سایپا در حوزه خودروهای هوشمند در دست اقدام دارد؛ همچنین این اپراتور با شرکت ایران خودرو هم در شرف مذاکره برای بحث خودرو هوشمند است. علاوه بر این به بحث IOT پلت فرم هوش مصنوعی قدم گذاشته و پروژه هایی را آغاز کرده که مناقصه های آن در حال انجام است و حدود ۶۰ شرکت در این زمینه که توانمندی شان را ارائه داده اند در حال ارزیابی هستند تا انتخاب مناسبی برای همکاری انجام شود.»

این کارشناس با اشاره به اقداماتی که در زمینه خودروهای هوشمند انجام شده است ادامه داد: «همراه اول قصد دارد یک مدل درآمدی را بین خودروسازان و مجموعه‌اش ایجاد کند و با ورود اکوسیستم آن از توسعه آن حمایت کند. در همین راستا همانطور که اشاره شد تفاهم نامه‌ای انجام شده تا به بحث مدل های کسب و کار و برنامه ریزی کاری ورود کند.»

وی در پاسخ به این سوال که برای مشکل اساسی خودروهای هوشمند در سطح بین‌الملل که با معضل قانون گداری و حفظ حریم امنیت مواجه هستند چه راهکاری قرار است اندیشیده شود یا اساسا همراه اول توانایی مقابله با حملات سایبری خودروهای هوشمند را دارند یا نه؟ گفت: «مرکز تحقیق و توسعه همراه اول دو معاونت دارد که یکی از آن‌ها معاونت شبکه های نوین است که بر روی مسائلی همچون ۵G و  ۶G  سرمایه گذاری می کند و دست به تولید آنتن و غیره می زند. اما در حوزه معاونت راهکارهای دیجیتال بحث امنیت نیز به عنوان زیر مجموعه این بخش مورد پیگیری قرار می گیرد. یعنی ما حتما در کنار هر محصول که آغاز می شود به طور پیوسته امنیت آن را هم می بینیم و بحث حریم خصوصی را در نظر داریم؛ بنابراین بحث امنیت اطلاعات افراد و حتی این موضوع که ممکن است آن خودرو هوشمند هک شود همگی در نظر گرفته می شود.»

این کارشناس با اشاره به اینکه هنوز سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام نشده است، تاکید کرد: «هنوز در مرحله تفاهم نامه با خودروسازان هستیم و به مدل درآمدی نرسیده ایم. چون خودروسازی کشور هم بروکراسی طولانی دارد؛ البته باید به این نکته اشاره داشت که شرکت های اپراتوری در سطح بین‌الملل برای دست یابی به شهر و حمل و نقل هوشمند خیلی فعال تر هستند. چرا که این شرکت های اپراتوری هستند که خودروسازان را به سمت خودرو هوشمند هدایت کرده اند. حتی کشورهای حوزه خلیج فارس هم این اپراتورهایشان هستند که سفارش خودروهای هوشمند را می دهند. بنابراین در گروه همراه اول هم این برنامه برای آینده وجود دارد. الان هم هماهنگی ها در حال انجام است تا یک کار مشترک آغاز شود، به طور کلی اتفاقات خوبی در این زمینه در حال وقوع است.»

همانطور که اشاره شد اپراتورهای دیگری هم در این نمایشگاه حضور یافته بودند که یکی از آن‌ها گروه ایرانسل بود که نمایندگان حاضر در این رویداد نمایشگاهی به رغم تبلیغ در زمینه ورود به بحث شهر و حمل و نقل هوشمند ترجیح دادند حرفی از برنامه یا دستاوردهای احتمالی به میان نیاورند و فقط در حد چند خط نوشته در دکور نمایشگاهی در زمینه هوشمندسازی بسنده کرده بودند.  علاوه بر این مجموعه‌ها، غرفه‌های دیگری هم فعالیت‌های مشابه گوگل ارث و برنامه های مسیر یابی را به نمایش گذاشته بودند. گفتنی است جشنواره اینترنت اشیا از تاریخ 27 تا 28 بهمن ماه در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شده است. 

کد خبر: ۷۴٬۶۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha