۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۳
خودروسازان خارجی به ایران می آیند؟ |خودروهای «تارا» و «شاهین» در سطح قیمتی محصولات رده پایین چینی
یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با «بازار»:

خودروسازان خارجی به ایران می آیند؟ |خودروهای «تارا» و «شاهین» در سطح قیمتی محصولات رده پایین چینی

صدرایی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به موضوع احتمال حضور مجدد خودروسازان خارجی در کشور و آینده محصولات داخلی، گفت: اگر قیاس را براساس خودروهای «تارا» و «شاهین» انجام دهیم، این دو خودرو در سطح یک محصولات رده پایین چینی از نظر قیمتی قرار خواهند داشت.

بازار؛ گروه خودرو: بازار داغ خودرو پایان سال، امسال سکانس دیگری را دنبال می‌کند. موضوعی که در کش و قوس کرونا، تحریم‌ها و نوسان نرخ ارز دغدغه جدی برای مشتریان واقعی خودرو در بازار ایجاد کرده است. مشکلات تولیدی و عدم عرضه خودرو متناسب با نیاز مشتریان، قیمت‌ها را نیز چنان افزایش داده که قدرت خرید بخش اصلی مشتریان کاهش یافته است. از سوی، دو محصول جدید داخلی با نام‌های شاهین و تارا در زمزمه ورود و بازگشت خودروسازان خارجی به کشور با اقبال هاله ابهام مواجه شدند.

برای بررسی این موضوعات با بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو به گفتگو پرداختیم:

اگر برندهای خارجی خودروسازان به کشور بازگردند، سهم بازار برای تولیدکنندگان داخلی چگونه خواهد بود؟
خودروساز خارجی مانند اروپایی‌ها، ژاپنی‌ها وکره‌ای‌ها با خودروسازان چینی تفاوت‌های دارند، باتوجه به شرایط و بحران‌های که با آن روبه‌رو هستیم، بعید می‌دانم سال آینده و سال‌های آینده به بازار کشور ما بیایند.

برخلاف تصوراتی که وجود داشت که با آمدن آقای بایدن خیلی از مسائل حل و فصل می‌شود، پیچده تر نیز شده است. برای اینکه مساله تحریم‌ها و حل مشکلات کشور به این زودی‌ها رخ نخواهد داد. براین اساس خودروسازان خارجی در بازار داخل حضور نخواهند داشت.

چندی پیش زمزمه‌هایی از ورود خودروسازان آلمانی و ایتالیایی به کشور وجود داشت، براساس گفته‌های شما حضور خودروسازان این کشورها در بازار داخل منتفی است؟
ابتدا گفته می‌شد خودروسازان خارجی چراغ روشن می‌آیند، اما بعدها تکذیب شد. به طور مثال از حضور فولکس واگن در کشور زمزمه‌های به گوش رسید، این درحالی است که فولکس رسما هیچ اشاره‌ای نکرد که به ایران می‌آید. برخی از رسانه‌ها به دلیل اینکه مخاطب جذب کنند درحال ساخت جوهایی هستند که با واقعیت تناسبی ندارد.

ما در کشوری زندگی می‌کنیم و شرایطی داریم که همه مسائل سیاسی هست و گره این مورد نیز در دست حل معضلات سیاسی است. باید اشاره داشت که برجام نیز به گره سفت تری تبدیل شده که به این زودی‌ها باز نخواهد شد. در تحریم‌های دور قبل دو تا سه سال مذاکرات طول کشید.

قیمت خودروهای وارداتی با تولیدات داخل کاملا متفاوت است. با نرخ ۲۵ هزار تومانی دلار، هیچ خودروساز خارجی نمی‌تواند در کشور محصولی تولید کند که قیمت تمام شده آن در حد خودروهای قدیمی و از رده خارج ایرانی باشد

برندهای معتبر خودروسازان چینی، در شرایط فعلی حاضر به حضور در بازار داغ خودرویی کشور خواهند شد؟
خودروسازان چینی هم معمولا با برندهای زیر مجموعه خود می آیند، به بیانی بهتر زیرمجموعه ها را به بازار ایران می فرستند. چینی‌ها معمولا هدف گذاری روی آن بخش از بازار که خودرو وارد نمی‌شود، دارند. در کشور ما بازار خودروهای لوکس و نیمه لوکس خالی است، پس به دنبال تامین این بخش خواهند رفت.

قیمت این محصولات با تولیدات داخل کاملا متفاوت است. با نرخ ۲۵ هزار تومانی دلار، هیچ خودروساز خارجی نمی‌تواند در کشور محصولی تولید کند که قیمت تمام شده آن در حد خودروهای قدیمی و از رده خارج ایرانی باشد.

به قیمت اشاره کردید، اگر خودروسازان چینی یا سایر تولیدکنندگان محصولاتی به کشور ارسال کنند، قیمت تمام شده آن‌ها می‌تواند با محصولات داخلی رقابتی باشد؟
در بازارهای جهانی ارزان‌ترین خودرو قیمت ۵ تا ۶ هزار دلاری دارد، براین اساس اگر به صورت سی کی دی خریداری شود بها ۱۵۰ میلیون تومانی خواهد داشت. با احتساب هزینه‌های واردات و غیره ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون قیمت تمام شده خواهد داشت.

در همینجا می‌توان پی برد که قیمت این خودروها از سمند، کوییک، دنا، ۲۰۶ گران‌تر خواهد بود. خودروسازان چینی برای محصولات تولید داخل مزاحمتی در بازار نخواهند داشت.

در قیاس با دو محصول جدید خودروسازان داخلی از نظر قیمتی در چه سطحی قرار خواهد داشت؟
اگر قیاس را براساس خودروهای تارا و شاهین انجام دهیم، این دو خودرو در سطح یک محصولات رده پایین چینی از نظر قیمتی قرار خواهند داشت. از سوی خودروهای لوکس چینی با محصولات رده پایین کره‌ای یا ژاپنی در یک رده هستند.

با این تفاصیل، بازار مهندسی شده است و فکر نمی‌کنم سهم بازار یا مزاحمت برای برندی ایجاد شود. مشتریانی که به دنبال محصولات تولید انبوه هستند، قیمت و تامین قطعات را مورد بررسی قرار خواهند داد و لذا به سمت محصولات داخلی سوق داده خواهند شد. منظورم در اینجا برای خودروهای تازه وارد چینی است.

موج جدید کرونا به عنوان عامل ضد محرک تاثیر منفی در بازار خواهد داشت. مردم سعی دارند با ذخیر مالی دریابند که می‌توانند از شرایط فعلی عبور کنند. اگر کرونا شیوع نیابد حتی اگر ارز روند صعودی داشته باشد، بازار شب عید از رکود خارج خواهد شد

محصولات تازه وارد چینی چه اقبالی در کشور خواهند داشت؟
برندهای تازه وارد نیز در سال اول فروش زیادی نخواهند داشت، زیرا باید به دنبال گسترش شبکه نمایندگی و غیره بروند.

اینکه باید برند جدید چه تعداد خودرو، نمایندگی، چه مقدار قطعه و... تامین کند، چالش اصلی است. شرکت‌های خودرویی یا خودروسازان در بازار زمانی که استارت می‌زنند، باید به تمام این مسائل توجه داشته باشند.

بازار پایان سال که مشتریان برای عید خودرو خریداری می‌کنند را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
دو عامل محرک و غیر محرک در بازار داخل کشور وجود دارد. نخست اینکه دلار درحال افزایش قیمت است، مشتریان تصور دارند که خودرو نخرند ارزان خواهد شد، فرصت فعلی را نیز از دست خواهند داد. باتوجه به تحریم‌ها، مردم به این نتیجه رسیدند که اتفاق خاصی رخ نخواهد داد، لذا حتی احتمال افزایش تحریم‌ها با اجماع نظر جهانی نیز وجود دارد.

 دوم اینکه، موج جدید کرونا به عنوان عامل ضد محرک تاثیر منفی در بازار خواهد داشت. مردم سعی دارند با ذخیره مالی دریابند که می‌توانند از شرایط فعلی عبور کنند. اگر کرونا شیوع نیابد حتی اگر ارز روند صعودی داشته باشد، بازار شب عید از رکود خارج خواهد شد.

تارا و شاهین چه وضعیتی در کشور خواهند داشت و چه مقدار سهم بازار را خواهند گرفت؟
وضعیت خودروسازان داخلی به ویژه ایران خودرو روشن است. متاسفانه برای جامعه و بازار داخلی خودروسازان داخلی خودروهایشان را همواره پیش فروش کردند هیچگاه مشکل فروش ایجاد نشده است. مساله اصلی این هست این خودروها با چه قیمتی و در چه زمانی تحویل داده می‌شود؟ چالش جدی در این خصوص وجود ندارد چون بخش بازار که دنبال کردند بی رقیب و خالی است.

اتفاقا تقاضا برای این دسته از خودروها زیاد است. تارا که پلت فرم کاملا شناخته شده‌ای دارد و از همان پیشرانه قبلی پژوه بهره گرفته است. شاهین هم که چالش اصلی پیشرانه هشت سوپاپ توربو شارژر شده را دارد که شاهکار جدید سایپا است. موتور هشت سوپاپ با توربو سازگار نیست. بازار به حدی تنشنه هست که هر محصول جدیدی را عرضه کنند مشتریان به عنوان سرمایه گذاری حساب و تقاضا اولیه بالا خواهند داشت، شاهد این مدعی نیز فروش یک روزه محصولات داخلی است.

کد خبر: ۷۴٬۵۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امیر IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      1 0
      معلومه با این وضعیت هیچ خودرو خارجی نمیتونه با ماشین های بی کیفیت ایرانی رقابت کنه
      • مهدی IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
        0 0
        راست گفتی