۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
آیا بایدن به توافق با ایران باز خواهد گشت؟
رسانه روسی بررسی کرد

آیا بایدن به توافق با ایران باز خواهد گشت؟

«جو بایدن» بارها، از نیت خود برای بازگشت به توافق هسته ای با ایران سخن گفته و خود «بایدن» در تدوین و پیشبرد این توافق نقش داشته است.

به گزارش بازار، پایگاه روسی رگنیوم به بررسی احتمال بازگشت رئیس جمهور جدید آمریکا به توافق هسته ای با ایران پرداخته است.

این مطلب به قلم  «آویگدور اسکین» می گوید: «جو بایدن» بارها، از نیت خود برای بازگشت به توافق هسته ای با ایران سخن گفته است. خود «بایدن» در تدوین و پیشبرد این توافق نقش داشته است. دولت بایدن ضمن گریز از اعلام حوثی های یمن به عنوان تروریست، تلاش کرده تا گام مثبتی را در قبال ایران بردارد.

موضع واشنگتن از این قرار است که در ابتدا، ایران باید به اجرای تعهداتش باز گردد. موضع ایران نیز این است که در ابتدا، واشنگتن باید به توافق هسته ای باز گردد. ممکن است این تصور مطرح شود که تضعیف تحریم ها به ضرر تهران است و ایران می بایست ابتدا نرمش های جدی در قبال آن از خود نشان دهند.

اما در روزهای اخیر، مجلس شورای اسلامی ایران گسترش فعالیت در عرصه هسته ای را تصویب کرده و در روز ۱۸ ماه ژوئن نیز قرار است، انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار شود. این روند، رادیکالی شدن فضا را به همراه خواهد داشت. این عقیده مطرح است که تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، تصمیمی در خصوص بازگشت به توافق هسته ای اتخاذ نخواهد شد.

روند بازگشت به توافق هسته ای نه فقط به مواضع واشنگتن و تهران، بلکه به تحولات چشمگیر در منطقه خاور میانه نیز منوط می باشد. در حال حاضر، بنیامین نتانیاهو به همراه عربستان سعودی، امارات متحده عربی و برخی دیگر از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مخالف ازسرگیری توافق هسته ای هستند.

یکی از علل نارضایتی، رویکرد ایران در قبال کشورهای همسایه است. یک سال و نیم پیش، دو پالایشگاه نفتی بزرگ عربستان سعودی مورد حمله هوایی قرار گرفتند و ضربه جدی به درآمد نفتی این کشور وارد شد.

به فعالیت گروه های تحت حمایت ایران از جمله، حماس، حزب الله و انصارالله یمن نیز می توان اشاره کرد. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و اسرائیل معتقدند که در صورت لغو تحریم ها و از سرگیری توافق هسته ای، ایران به امکانات مالی خوبی برای پیشبرد اهدافش دست خواهد یافت.

در رابطه با موضع روسیه در قبال توافق هسته ای باید گفت که این کشور از برجام حمایت می کند. اما، بازگشت ایران به بازار نفت و گاز به ضرر روسیه تمام خواهد شد.

کد خبر: ۷۴٬۳۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha