۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
دامنه نوسان نامتقارن بهترین تصمیم مسئولان با توجه به شرایط فعلی بازار| بورس آمریکا هم دامنه نوسان دارد
کارشناس بورس در گفتگو با بازار:

دامنه نوسان نامتقارن بهترین تصمیم مسئولان با توجه به شرایط فعلی بازار| بورس آمریکا هم دامنه نوسان دارد

متخصص بازار سرمایه با اشاره به اینکه شرایط فعلی بازار یک شرایط خاص است، دامنه نوسان نامتقارن می‌تواند یک تصمیم خوب برای جلوگیری از افت بیش از حد بازار باشد.

بازار؛ گروه بورس: همه چیز بعد از ریزش‌های شدید بازار و استعفای قالیباف اصل، رئیس سابق سازمان بورس تهران آغاز شد و در شرایطی که همه سهامداران خرد مطالبه پول‌ها خود را از سازمان داشتند، با انتخاب دهقان دهنوی به عنوان رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، تصمیم‌های جدیدی هم در بازار گرفته شد که این تصمیم‌ها از همین هفته در بازار اعمال شدند. یکی از این قوانین جدید تغییر دامنه نوسان به ۲- تا ۶+ درصد بود. با این وجود، کارشناسان زیادی در این باره نظرهای متعدد دارند و باید دید این قوانین چگونه در بازار اثر خواهند گذاشت.

مسلم شجاعی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با اثر دامنه نوسان نامتقارن برای معاملات این بازار اظهار داشت: می‌توان اینطور گفت که ظاهراً در شرایط حال حاضر بازار سرمایه، تصمیم گرفته شده می‌تواند تصمیم خوبی باشد چراکه بازار روزهای منفی‌تری را در غیر این صورت تجربه می‌کرد.

وقتی بازارگردان سفارش‌های خرید و فروش را در قیمت‌های مختلف بچیند و کلیت بازار و قیمت‌ها را به هر کسی که به نظرش ارزنده است، بخرد، بازار عمق پیدا می‌کند و در حال حاضر، بازار سرمایه ما عمق ندارد و سهام یک شرکت به راحتی صف خرید یا صف فروش می‌شود

وی تصریح کرد: در صورت تعیین نکردن دامنه نوسان نامتقارن می‌توان دو حالت را در نظر گرفت که یکی از آن‌ها می‌تواند این باشد که دامنه نوسان باز گذاشته شود و یا دامنه نوسان محدود شود. با این حال، مسئولان شورای عالی بورس تصمیم گرفتند از سمت منفی دامنه نوسان را محدودتر کردند و به ۲- درصد رساندند، اما باز گذاشتن دامنه نوسان نیاز به زیرساخت‌هایی دارد و نمی‌توان گفت که دامنه نوسان را باز گذاشت و اگر این اتفاق بیفتد، دامنه نوسان باید تا چه حد باز شود؟

این کارشناس بازار سرمایه با ذکر مثالی توضیح داد: فرض کنیم دامنه نوسان را به صورت متقارن ۱۵، ۲۰ یا ۳۰ درصد تعیین کنیم، با این شرایط وقتی بازار منفی است، افرادی که قصد نقدشوندگی و خروج از بازار دارند، باید دارایی خود را با قیمت‌های خیلی پایین بفروشند و باز هم ممکن است ما شاهد صف‌های فروش باشیم و به نظر می‌رسد با توجه به این شرایط، فکر می‌کنم تاین تصمیم، تصمیم نسبتاً درستی بود، با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان از این تصمیم‌گیری انتقاد می‌کنند.

 اگر بازارگردان در بازار به درستی کار نکند و دامنه نوسانی هم برای معاملات تعریف نشود، با توجه به عمق نداشتن معاملات بازار سرمایه ما، باز هم برخی از سهم‌ها صف فروش خواهند شد و باز هم برخی هیجانی دست به معامله می‌زنند

شجاعی افزود: بازارهای سرمایه دیگر نقاط جهان هم دامنه نوسان باز ندارند، مانند آمریکا که دامنه نوسان بورس آن از ۶- تا ۶+ است، دامنه نوسان باز دیده می‌شود زیرا نوسانات در طول روز به حدی کم است که به دامنه تعیین شده نمی‌رسد بنابراین، نمی‌توان نتیجه گرفت که دامنه نوسان در بازارهای دیگر نقاط جهان تا بی نهایت باز است.

وی با اشاره به اینکه بازارگردان‌های خوب یکی از شرایط داشتن دامنه نوسان باز در بورس است، مطرح کرد: وقتی بازارگردان سفارش‌های خرید و فروش را در قیمت‌های مختلف بچیند و کلیت بازار و قیمت‌ها را به هر کسی که به نظرش ارزنده است، بخرد، بازار عمق پیدا می‌کند و در حال حاضر، بازار سرمایه ما عمق ندارد و سهام یک شرکت به راحتی صف خرید یا صف فروش می‌شود.

در چنین شرایطی، شاید بهترین تصمیم برای بازار همین بوده است. دستکاری در بازارها خوب نیست، ولی هر جای دنیا وقتی شرایط استثنائی برای بازار به وجود می‌آید، به هر حال باید یک کنترل‌گرهایی وجود داشته باشد که نگذارند بازار به صورت هیجانی بالا برود و یا بریزد

این کارشناس بورس درباره اثر برداشته شدن فرضی دامنه نوسان از معاملات گفت: اگر بازارگردان در بازار به درستی کار نکند و دامنه نوسانی هم برای معاملات تعریف نشود، با توجه به عمق نداشتن معاملات بازار سرمایه ما، باز هم برخی از سهم‌ها صف فروش خواهند شد و باز هم برخی هیجانی دست به معامله می‌زنند.

شجاعی تصریح کرد: شاید این تصمیم بتواند بازار را رو به بالا حرکت دهد، اما این احتمال هم وجود دارد که اثری روی رشد بازار نداشته باشد. با این وجود، تصمیم مسئولان بازار با توجه به شرایط فعلی بازار سرمایه این بوده است که بازار را با یک نوسان و شیب ملایم یا به سمت بالا هدایت کنند و یا در همین حوالی نگه دارند و منجر به ریزش بیش از حد بازار نباشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی، شاید بهترین تصمیم برای بازار همین بوده است. دستکاری در بازارها خوب نیست، ولی هر جای دنیا وقتی شرایط استثنائی برای بازار به وجود می‌آید، به هر حال باید یک کنترل‌گرهایی وجود داشته باشد که نگذارند بازار به صورت هیجانی بالا برود و یا بریزد و به نظر می‌رسد در این شرایط، یک تصمیم خوب در بازار سهام گرفته شده است.

کد خبر: ۷۴٬۳۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha