۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۵
جای خالی تشکل های کشاورزی در نرخ گذاری محصولات
بازار گزارش می‌دهد؛

جای خالی تشکل های کشاورزی در نرخ گذاری محصولات

ساری- هرساله درحالی نرخ تضمینی انواع محصولات کشاورزی از جمله گندم، دانه های روغنی و غیره تعیین می شود که تشکل های کشاورزی حلقه مفقوده در این حوزه هستند.

بازار؛ گروه استان ها: قیمت گذاری روی محصولات کشاورزی دغدغه هرسال بخش کشاورزی بوده و نقش و لابی غیرمتخصص ها در تعیین نرخ ها، تیشه به ریشه تولید زده است.

هر سال ۳۳ محصول کشاورزی در شورای اقتصاد و توسط نمایندگان بخش های مختلف قیمت گذاری می شود که خالی بودن جای تشکل های کشاورزی در این زمینه احساس می شود.

همچنین دوگانگی تصمیم گیری و اجرا بین دوزارتخانه صمت و کشاورزی، سبب بروز مشکلات ناخواسته و التهاب های حبابی در بازار می شود که نتیجه آن متضرر شدن تولیدکننده و مصرف کننه است.

در حال حاضر به رغم آن که متولی تولید بخش کشاورزی است اما بخش صنعت ووزارت صمت برای بازار محصولات برنامه ریزی می کند و تصمیمات غیرکارشی در این حوزه منجر به دوگانگی هایی می شود.

تعیین کارشناسی قیمت محصولات کشاورزی دغدغه مهم فعالان بخش کشاورزی و تولیدکنندگان است و بازنگری و واقعی شدن قیمت ها را با توجه به افزایش هزینه ها و تورم الزامی می دانند.

نرخ گذاری محصولات کشاورزی غیرکارشناسی است
یک فعال حوزه کشاورزی در مازندران با اظهار اینکه قیمت تعیین شده برای انواع محصولات از جمله گندم، جو، کلزا و غیره نامناسب و کارشناسی نشده است، افزود: پایین بودن قیمت ها از یک سو وبالا بودن هزینه ها سبب می شود تا کشاورزان رغبتی به تولید وکشت وکار نداشته باشند.

محمد اسدی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه یکی از دلایلی که سبب شده کشت کلزا امسال بسیار پایین تر از برنامه طراحی شده باشد، نامناسب بودن قیمت خرید تضمینی آن اعلام و تصریح کرد: قیمت محصولات کشاورزی باید قبل از فصل کشت تعیین و اعلام شود و از سوی دیگر از افراد صاحبنظر و تشکل های کشاورزی مشورت گرفته شود.

قیمت محصولات کشاورزی باید قبل از فصل کشت تعیین و اعلام شود و از سوی دیگر از افراد صاحبنظر و تشکل های کشاورزی مشورت گرفته شود

تعیین قیمت محصولات کشاورزی و بهره گیری از افراد غیرکارشناس در اعلام این نرخ از مهمترین آسیب های فراروی بخش کشاورزی در سال های اخیر بوده است. بیش از  ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در مازندران تولید می شود و نامناسب بودن نرخ ها توسط افرادی که تخصصی در این حوزه ندارند، هر سال از سطح مزارع استان کاسته است.

تشکل های کشاورزی بازی داده می شود
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در حاشیه سفر به مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر تعیین نرخ محصولات کشاورزی توسط کارشناسان و تشکل های کشاورزی اظهار داشت: در حال قیمت توسط افرادی تعیین می شود که دلشان برای کشاورزی نمی سوزد و تخصصی در این بخش ندارند.

جلال محمودزاده با عنوان اینکه برای تعیین قیمت محصولات کشاورزی ۱۷ رای وجود دارد که ۱۶ رای مربوط به افراد غیرمتخصصی کشاورزی است، افزود: قرار شد کارگروه برای تعیین قیمت محصولات کشاورزی تشکیل شود.

وی افزود: در این کارگروه مقرر شد از کشاورزان نمونه، تشکل های کشاورزی، سازمان نظام مهندسی برای قیمت گذاری محصولات کشاورزی بهره گرفته شود.

مازندران در تولید بسیاری از محصولات از جمله برنج رتبه اول کشور را برعهده دارد و بیشترین مشکلات این بخش مربوط به قیمت گذاری محصولات به شمار می رود. برنج طارم مازندران که در شهریورماه کیلویی ۳۱ هزار تومان عرضه می شود اکنون به رغم بالارفتن هزینه با قیمت حدود ۲۸ هزار تومان عرضه می شود ومنظقی نبودن قیمت از چالش های بخش کشاورزی محسوب می شود.

اعضای شورای قیمت گذاری اصلاح می شود
منصورعلی زارعی رئیس مجمع نمایندگان مازندران و عضو کمیسیون کشاورزی با شاره به اینکه کشاورزان در بخش نهاده ها و قیمت محصولات کشاورزی با مشکل مواجه هستند، اقزود: نتوانستیم از ظرفیت بخش کشاورزی برای توسعه استفاده کنیم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار قیمت گذاری محصولات کشاورزی را از مهمترین دغدغه ها بیان کرد و گفت: شورای قیمت گذاری باید از تولیدات داخلی و بخش کشاورزی حمایت کند.

وی از کشاورزی به عنوان محور استقلال و امنیت غذایی کشور یاد کرد و گفت: در مجلس کنونی اصلاح اعضای شورای قیمت گذاری را در دستور کار قرار دایم تا شورایی متشکل از کشاورزان، دولت، تشکل های کشاورزی در امر قیمت گذاری دخیل باشند.

زارعی یادآور شد: قرار شد سه کشاورز خبره در محصولات اساسی از جمله گندم، اتاق تعاونی کشاورزی، اتحادیه نظام صنفی کشاورزی و سه نفر از نمایندگان در این شورا عضو باشند.

این نماینده مجلس یادآور شد: در گذشته کشاورزان وتشکل های کشاورزی نقشی در تغیین قیمت محصولات اساسی نداشتد و دولت وشورای اقتصاد نرخ را تعیین می کرد.

ضرورت اصلاح تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و اتخاذ سیاست های حمایتی برای رونق بخش کشاورزی بر کسی پوشیده نیست و کشاورزان کشور و مازندران چشم انتظار سال هایی هستند تا نتیجه اصلاح و قیمت گذاری محصولات کشاورزی به بار نشیند.

بخش کشاورزی از ظرفیت های فراوانی برای تولید وتامین غذایی مردم برخوردار است و باید با بهره گیری از ظرفیت تشکل ها و تعیین قیمت مناسب، به رونق آن کمک کرد. مرکبات از جمله محصولات مهم استان مازندران به شمار می رود که همانند دیگر تولیدات اسیر قیمت های سلیقه ای وغیرکارشناسی می شود و این تصمیم های شتابزده و موقتی، به بازار تولید در سال های بعد اثر خواهد گذاشت.

کد خبر: ۷۴٬۳۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha